St Ursula and her Virgins

anonymous, c. 1425 - c. 1550

  • Artwork typesculpture
  • Object numberBK-NM-1659
  • Dimensionsheight 12 cm
  • Physical characteristicsterracotta

anonymous

St Ursula and her Virgins

Northern Netherlands, c. 1425 - c. 1550

Technical notes

Formed (solid) in a front and back mould and fired.


Condition

Highly abraded. The top half was reattached after breaking off.


Provenance

…; found in the Haarlemmermeer;1J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 883. Probably found during the draining of the lake in 1839-52. …; send by the priest/historian Theodorus Josephus Hubertus Borret (1812-1890) to the Rijksmuseum van Oudheden, Leiden, 1866;2B. Kruijsen, Verzamelen van middeleeuwse kunst in Nederland 1830-1903, Nijmegen 2002, p. 98. transferred to the Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, The Hague, 1875; transferred to the museum, 1885

Object number: BK-NM-1659


Entry

In the late Middle Ages, simple pipeclay (white-firing clay) sculptures such as this were serially produced in the Low Countries using moulds.3For pipeclay production in the Northern Netherlands, see e.g. S. Ostkamp, ‘Productie en gebruik van pijpaarden en terracotta devotionalia in de Nederlanden (ca. 1350-ca. 1550): Het ambacht van de heylichenbacker voor Judocus Vredis, een archeologisch verslag’, in A. Böing and G. Inhester, Judocus Vredis: Kunst aus der Stille: Eine Klosterwerkstatt der Dürerzeit/Kunst uit de stilte: Een kloosterwerkplaats uit de tijd van Dürer, exh. cat. Münster (Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte)/Vreden (Hamaland-Museum)/Borken (Kreismuseum)/Deventer (Historisch Museum de Waag) 2001, pp. 188-256, esp. pp. 188-239 and S. Ostkamp, ‘Van Utrechtse bodem? Utrecht en de productie van pijpaarden devotionalia’, in M. Leeflang et al., Middeleeuwse beelden uit Utrecht: 1430-1530/Mittelalterliche Bildwerke aus Utrecht: 1430-1530, exh. cat. Utrecht (Museum Catharijneconvent)/Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2012-13, pp. 108-27. Utrecht was unquestionably an important centre for the production of pipeclay devotional objects, as the large number of moulds and misfires unearthed there attest. However, archaeological research shows that this production also occurred in cities such as Amsterdam, Leiden, Deventer, Kampen, Antwerp, Liège and Cologne.4See S. Ostkamp, ‘Productie en gebruik van pijpaarden en terracotta devotionalia in de Nederlanden (ca. 1350-ca. 1550)’, in A. Böing, G. Inhester and T. Sodmann (ed.), Judocus Vredis: Kunst aus der Stille: eine Klosterwerkstatt der Dürerzeit/ Judocus Vredis: Kunst uit de stilte: Een kloosterwerkplaats uit de tijd van Dürer, exh. cat. Münster (Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte)/Vreden (Hamaland-Museum)/Borken (Kreismuseum)/Deventer (Historisch Museum de Waag) 2001, pp. 188-257, esp. pp. 206-07. While the present piece, depicting St Ursula and her Virgins, is made of red-firing clay (terracotta) as opposed to the customary white-firing clay (pipeclay), its manufacture is essentially the same. It was discovered in the Haarlemmermeer, most likely during the draining of the lake in 1839-52. Exposed to wet and sandy conditions for an extended period, the surface is highly abraded.

Bieke van der Mark, 2024


Literature

J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 883; B. Kruijsen, Verzamelen van middeleeuwse kunst in Nederland 1830-1903, Nijmegen 2002, no. 30


Citation

B. van der Mark, 2024, 'anonymous, St Ursula and her Virgins, Northern Netherlands, c. 1425 - c. 1550', in F. Scholten and B. van der Mark (eds.), European Sculpture in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20036301

(accessed 11 December 2025 05:45:09).

Footnotes

  • 1J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 883. Probably found during the draining of the lake in 1839-52.
  • 2B. Kruijsen, Verzamelen van middeleeuwse kunst in Nederland 1830-1903, Nijmegen 2002, p. 98.
  • 3For pipeclay production in the Northern Netherlands, see e.g. S. Ostkamp, ‘Productie en gebruik van pijpaarden en terracotta devotionalia in de Nederlanden (ca. 1350-ca. 1550): Het ambacht van de heylichenbacker voor Judocus Vredis, een archeologisch verslag’, in A. Böing and G. Inhester, Judocus Vredis: Kunst aus der Stille: Eine Klosterwerkstatt der Dürerzeit/Kunst uit de stilte: Een kloosterwerkplaats uit de tijd van Dürer, exh. cat. Münster (Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte)/Vreden (Hamaland-Museum)/Borken (Kreismuseum)/Deventer (Historisch Museum de Waag) 2001, pp. 188-256, esp. pp. 188-239 and S. Ostkamp, ‘Van Utrechtse bodem? Utrecht en de productie van pijpaarden devotionalia’, in M. Leeflang et al., Middeleeuwse beelden uit Utrecht: 1430-1530/Mittelalterliche Bildwerke aus Utrecht: 1430-1530, exh. cat. Utrecht (Museum Catharijneconvent)/Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2012-13, pp. 108-27.
  • 4See S. Ostkamp, ‘Productie en gebruik van pijpaarden en terracotta devotionalia in de Nederlanden (ca. 1350-ca. 1550)’, in A. Böing, G. Inhester and T. Sodmann (ed.), Judocus Vredis: Kunst aus der Stille: eine Klosterwerkstatt der Dürerzeit/ Judocus Vredis: Kunst uit de stilte: Een kloosterwerkplaats uit de tijd van Dürer, exh. cat. Münster (Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte)/Vreden (Hamaland-Museum)/Borken (Kreismuseum)/Deventer (Historisch Museum de Waag) 2001, pp. 188-257, esp. pp. 206-07.