Getting started with the collection:
Cup
anonymous, c. 1660
The foot and stem of this cup resemble an island with a pollarded tree. Leaning against its trunk is Orpheus, the mythical bard who could charm animals with his lyre. His audience consists of all kinds of birds and a few imaginary creatures, including winged mermaids. The bowl is ornamented with scenes from Ovid’s Metamorphoses.
- Artwork typegoblet
- Object numberBK-17095
- Dimensionsheight 20.5 cm x width 17.2 cm x depth 12.8 cm, width 11.8 cm x depth 9.2 cm
Identification
Title(s)
Cup
Object type
Object number
BK-17095
Description
Bokaal van goud, geheel geëmailleerd op een witte fond. De voet van de beker, met vlakke standring met ruitpatroon, is vormgegeven als een heuvel met op de top een knoestige boomstam, die als stam van de beker dienst doet. Op de volledig met email bedekte voet zijn geëmailleerde gouden figuren bevestigd. Tegen de boomstam zit Orpheus, spelend op zijn viola. Aan zijn voeten bevinden zich amors, zeemeerminnen en vele vogels, waaronder een pauw, een haan, een papegaai, twee zwanen en twee adelaars. De bovenzijde van de boomstam wordt omgeven door amors en rood geëmailleerd tongen, die de basis van de cuppa omsluiten. Op de buitenzijde van de cuppa zijn vier voorstellingen uit de Metamorfosen van Ovidius geschilderd: de schepping van hemel en aarde (Ovidius, Metamorfosen 1, 21-75); de schepping van de mens (Ovidius, Metamorfosen 1, 76-88); het Gouden Tijdperk (Ovidius, Metamorfosen 1, 89-112) en het Zilveren Tijdperk (Ovidius, Metamorfosen 1, 113-124). De voorstellingen zijn van elkaar gescheiden door populieren. Aan de binnenzijde van de cuppa zijn eveneens vier scènes geschilderd uit de Metamorfosen: het Koperen en het IJzeren tijdperk (Ovidius, Metamorfosen 1, 125-150); de Titanenstrijd (Ovidius, Metamorfosen 1, 151-165); een godenbijeenkomst (Ovidius, Metamorfosen 1, 166-261) en de zondvloed met Deucalion en Pyrrha (Ovidius, Metamorfosen 1, 262-312). De scènes zijn van elkaar gescheiden door platanen. In het centrum van de cuppa is een egel geschilderd.
Inscriptions / marks
- signature: ‘IGB’
- signature: ‘G. LOT F.’
Creation
Creation
- goldsmith: anonymous, Augsburg
- emailleur: Georg Lotter (I) (possibly), Augsburg
- emailleur: Georg Lotter (II) (possibly), Augsburg
- after design by Johann Wilhelm Baur (after), Vienna
Dating
c. 1660
Search further with
Material and technique
Dimensions
- height 20.5 cm x width 17.2 cm x depth 12.8 cm
- width 11.8 cm x depth 9.2 cm
This work is about
Subject
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
…; collection Hermitage, Petersburg;{Von Falke 1936, p. 38, no. K.75.}…; collection Dr Fritz Mannheimer (1890-1939), Amsterdam and Paris, 1936;{Von Falke 1936, p. 38, no. K.75.} purchased from his estate, en bloc, by the Dienststelle Mühlmann, The Hague, for Adolf Hitler's Führermuseum, Linz, 1940;{Korthals Altes 1974, pp. 21-22.} war recuperation, SNK, 1945;{HNA, SNK Archive, 2.08.42, inv. no. 548.} on loan, with 1,702 other objects, from the DRVK to the museum, 1952;{Note RMA.} transferred to the museum, 1960
Remarks
Please note that this provenance was formulated with a special focus on provenance research for the years 1933-45 and could therefore be incomplete. There may be more (mostly earlier) provenance information known in the museum. In case this item has an uncertain or incomplete provenance for the years 1933-45, the Rijksmuseum welcomes information and assistance in the investigation and clarification of the provenance of all works during that era.
Documentation
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!