Getting started with the collection:
Concilie van Trente
anonymous, 1565
Een zitting van het Concilie van Trente in 1564. Links zitten de apostolische advocaten. Tegenover hen een groot publiek van de sprekers en kerkelijke afgevaardigden op een halfronde tribune. Midden boven en rechtsonder cartouches met tekst.
- Artwork typeprint
- Object numberRP-P-1908-2497
- Dimensionsheight 328 mm x width 496 mm
- Physical characteristicsgravure
Identification
Title(s)
Concilie van Trente
Series title(s)
Speculum Romanae Magnificentiae
Object type
Object number
RP-P-1908-2497
Description
Een zitting van het Concilie van Trente in 1564. Links zitten de apostolische advocaten. Tegenover hen een groot publiek van de sprekers en kerkelijke afgevaardigden op een halfronde tribune. Midden boven en rechtsonder cartouches met tekst.
Inscriptions / marks
collector's mark: Lugt 2228
Catalogue reference
Huelsen 131-a
Creation
Creation
- print maker: anonymous, Italy
- publisher: Claude Duchet (mentioned on object), Venice
Dating
1565
Search further with
Material and technique
Physical description
gravure
Dimensions
height 328 mm x width 496 mm
Explanatory note
Deze prent behoort tot het prentcorpus dat bekend staat als de ‘Speculum Romanae Magnificentiae’ (‘Spiegel van Romeinse pracht’). Dit corpus, bestaande uit prenten met voorstellingen van kunstwerken en gebouwen uit het antieke en het moderne Rome, vond zijn oorsprong bij uitgevers Antonio Salamanca en Antonio Lafreri. Deze twee buitenlandse uitgevers bundelden hun krachten te Rome in de periode 1553-1563. Hun prenten werden al snel razend populair bij toeristen en verzamelaars, die de prenten individueel of in grote groepen aanschaften. Grote groepen Speculum-prenten werden vaak op aanvraag samengebonden in albums. Er zijn verschillende Speculum-albums overgeleverd die allemaal verschillen van inhoud. Tussen 1573 en 1577 gaf Antonio Lafreri een speciale titelpagina uit (met de titel ‘Speculum Romanae Magnificentiae’) die mensen voor hun verzamelingen konden voegen. Het overlijden van Lafreri in 1577 betekende niet het einde van het corpus. Een groot deel van de koperplaten ging over op Claudio en Stefano Duchetti. De rest raakte verspreid over verschillende andere uitgevers. De populariteit van de Speculum-prenten wist nog geruime periode uitgevers te inspireren tot het laten maken van kopieën en het toevoegen van nieuwe prenten aan het corpus.
This work is about
Subject
Acquisition and rights
Acquisition
purchase 1908
Copyright
Documentation
Peter Parshall, 'Antonio Lafreri's Speculum Romanae Magnificentiae', Print Quarterly, vol. 22 (2006): pp. 3-28.
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!