Getting started with the collection:
Geboorte van Christus
anoniem [rejected attribution], c. 1850 - c. 1900
Zes vergulde vleugels en een fragment van een vleugel. De vleugeltjes zijn 19de-eeuwse toevoegingen bij de beeldengroep BK-16985. Ze werden verwijderd bij de laatste restauratie in de jaren ‘70.
- Artwork typesculpture, fragment
- Object numberBK-16985-1
- Dimensionsheight 16 cm x width 7 cm x depth 2.5 cm
- Physical characteristicsloofhout (noten- of lindehout?) met originele polychromie


Identification
Title(s)
Geboorte van Christus
Object type
Object number
BK-16985-1
Description
Zes vergulde vleugels en een fragment van een vleugel. De vleugeltjes zijn 19de-eeuwse toevoegingen bij de beeldengroep BK-16985. Ze werden verwijderd bij de laatste restauratie in de jaren ‘70.
Catalogue reference
- L. Schultes, 'Das Relief der Geburt Christi aus Freistadt/Hlohovec/Galgóc, die Wiener Burgkapellenfiguren und die Skulpturen des Kaschauer Hochaltars', Galéria : rocenka Slovenskej národnej galérie v Bratislava (2004), p. 213-214, 217.
- H. Krohm, 'Bemerkungen zur kunstgeschichtlichen Problematik des Herlin-Retabels in Rothenburg o. T.', Jahrbuch der Berliner Museen 33 (1991), p. 205-207.
- E.D. Schmid, Der Nördlinger Hochaltar und sein Bildhauerwerk. Rekonstruktion, Stil, Frage des Meisters (Nicolaus Gerhart von Leiden), Datierung, Ausstrahlung im Nördlinger Raum, Dissertatie Universiteit München, 1971, p. 72.
- K. Chamonikolasová, 'Nicolaus Gerhaert of Leyden in the Moravian Context', Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte 48 (1995), p. 77.
- Pauline Kintz, 'Collectie : Een blik op Maria', Rijksmuseum Kunstkrant 32 (2006) 6, p. 20-23 (afb.).
- Inzoomer object op zaal, 2013 (Nederlands/English).
Creation
Creation
anoniem [rejected attribution]
Dating
c. 1850 - c. 1900
Search further with
Material and technique
Physical description
loofhout (noten- of lindehout?) met originele polychromie
Material
Technique
Dimensions
height 16 cm x width 7 cm x depth 2.5 cm
This work is about
Subject
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
…; sale, Georges Spetz (1844-1914, Issenheim), New York (American Art Association), 14 (17) January 1925 sqq., no. 713, $2,500;{Copy MMNY.} …; the dealer A.S. Drey, Munich, 1925;{Hessig 1935, p. 10, afb. 5, p. 117, note 8.}…; from Dr Fritz Mannheimer (1890-1939), Amsterdam and Paris, fl. 6,350,000, en bloc, to Artistic & General Securities Ltd. as security for a loan from the Mendelssohn & Co. Bank, but kept in usufruct, 1934;{NHA, 476, RMA Archive, inv. no. 2142, Recapitulatie der geïnventariseerde kunstvoorwerpen van wijlen Dr F. Mannheimer, undated, p. 97, no. Bk 38, Artistic no. 5/43; NHA, 233, Arrondissementsrechtbank Amsterdam, inv. no. 1365, ``O.R. 256/1939, Faillissementsdossier: nalatenschap Dr. F. Mannheimer, 28 augustus 1939´´, image 3, page 2.} purchased from Mendelssohn & Co. Bank, en bloc, by the Dienststelle Mühlmann, The Hague, for Adolf Hitler's Führermuseum, Linz, 1940;{Korthals Altes 1974, pp. 21-22.} war recuperation, SNK, 1945;{HNA, SNK Archive, 2.08.42, inv. no. 548.} on loan, with 1,702 other objects, from the DRVK to the museum, 1952;{Note RMA.} transferred to the museum, 1960
Remarks
Please note that this provenance was formulated with a special focus on provenance research for the years 1933-45 and could therefore be incomplete. There may be more (mostly earlier) provenance information known in the museum. In case this item has an uncertain or incomplete provenance for the years 1933-45, the Rijksmuseum welcomes information and assistance in the investigation and clarification of the provenance of all works during that era.
Documentation
- L. Schultes, 'Das Relief der Geburt Christi aus Freistadt/Hlohovec/Galgóc, die Wiener Burgkapellenfiguren und die Skulpturen des Kaschauer Hochaltars', Galéria : rocenka Slovenskej národnej galérie v Bratislava (2004), p. 213-214, 217.
- H. Krohm, 'Bemerkungen zur kunstgeschichtlichen Problematik des Herlin-Retabels in Rothenburg o. T.', Jahrbuch der Berliner Museen 33 (1991), p. 205-207.
- E.D. Schmid, Der Nördlinger Hochaltar und sein Bildhauerwerk. Rekonstruktion, Stil, Frage des Meisters (Nicolaus Gerhart von Leiden), Datierung, Ausstrahlung im Nördlinger Raum, Dissertatie Universiteit München, 1971, p. 72.
- K. Chamonikolasová, 'Nicolaus Gerhaert of Leyden in the Moravian Context', Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte 48 (1995), p. 77.
- Pauline Kintz, 'Collectie : Een blik op Maria', Rijksmuseum Kunstkrant 32 (2006) 6, p. 20-23 (afb.).
- Inzoomer object op zaal, 2013 (Nederlands/English).
Related objects
Part of
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!