Aan de slag met de collectie:
Geboorte van Christus
anoniem [verworpen toeschrijving], ca. 1850 - ca. 1900
Zes vergulde vleugels en een fragment van een vleugel. De vleugeltjes zijn 19de-eeuwse toevoegingen bij de beeldengroep BK-16985. Ze werden verwijderd bij de laatste restauratie in de jaren ‘70.
- Soort kunstwerkbeeldhouwwerk, fragment
- ObjectnummerBK-16985-1
- Afmetingenhoogte 16 cm (grootste fragment) x breedte 7 cm x diepte 2,5 cm
- Fysieke kenmerkenloofhout (noten- of lindehout?) met originele polychromie


Identificatie
Titel(s)
Geboorte van Christus
Objecttype
Objectnummer
BK-16985-1
Beschrijving
Zes vergulde vleugels en een fragment van een vleugel. De vleugeltjes zijn 19de-eeuwse toevoegingen bij de beeldengroep BK-16985. Ze werden verwijderd bij de laatste restauratie in de jaren ‘70.
Catalogusreferentie
- L. Schultes, 'Das Relief der Geburt Christi aus Freistadt/Hlohovec/Galgóc, die Wiener Burgkapellenfiguren und die Skulpturen des Kaschauer Hochaltars', Galéria : rocenka Slovenskej národnej galérie v Bratislava (2004), p. 213-214, 217.
- H. Krohm, 'Bemerkungen zur kunstgeschichtlichen Problematik des Herlin-Retabels in Rothenburg o. T.', Jahrbuch der Berliner Museen 33 (1991), p. 205-207.
- E.D. Schmid, Der Nördlinger Hochaltar und sein Bildhauerwerk. Rekonstruktion, Stil, Frage des Meisters (Nicolaus Gerhart von Leiden), Datierung, Ausstrahlung im Nördlinger Raum, Dissertatie Universiteit München, 1971, p. 72.
- K. Chamonikolasová, 'Nicolaus Gerhaert of Leyden in the Moravian Context', Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte 48 (1995), p. 77.
- Pauline Kintz, 'Collectie : Een blik op Maria', Rijksmuseum Kunstkrant 32 (2006) 6, p. 20-23 (afb.).
- Inzoomer object op zaal, 2013 (Nederlands/English).
Vervaardiging
Vervaardiging
anoniem [verworpen toeschrijving]
Datering
ca. 1850 - ca. 1900
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
loofhout (noten- of lindehout?) met originele polychromie
Materiaal
Techniek
Afmetingen
hoogte 16 cm (grootste fragment) x breedte 7 cm x diepte 2,5 cm
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
…; sale, Georges Spetz (1844-1914, Issenheim), New York (American Art Association), 14 (17) January 1925 sqq., no. 713, $2,500;{Copy MMNY.} …; the dealer A.S. Drey, Munich, 1925;{Hessig 1935, p. 10, afb. 5, p. 117, note 8.}…; from Dr Fritz Mannheimer (1890-1939), Amsterdam and Paris, fl. 6,350,000, en bloc, to Artistic & General Securities Ltd. as security for a loan from the Mendelssohn & Co. Bank, but kept in usufruct, 1934;{NHA, 476, RMA Archive, inv. no. 2142, Recapitulatie der geïnventariseerde kunstvoorwerpen van wijlen Dr F. Mannheimer, undated, p. 97, no. Bk 38, Artistic no. 5/43; NHA, 233, Arrondissementsrechtbank Amsterdam, inv. no. 1365, ``O.R. 256/1939, Faillissementsdossier: nalatenschap Dr. F. Mannheimer, 28 augustus 1939´´, image 3, page 2.} purchased from Mendelssohn & Co. Bank, en bloc, by the Dienststelle Mühlmann, The Hague, for Adolf Hitler's Führermuseum, Linz, 1940;{Korthals Altes 1974, pp. 21-22.} war recuperation, SNK, 1945;{HNA, SNK Archive, 2.08.42, inv. no. 548.} on loan, with 1,702 other objects, from the DRVK to the museum, 1952;{Note RMA.} transferred to the museum, 1960
Opmerkingen
Deze herkomstzin is geformuleerd met een speciale focus op de periode 1933-45 en zou daarom nog onvolledig kunnen zijn. Er kan aanvullende herkomstinformatie in het museum aanwezig zijn. Indien het object een mogelijk niet-heldere of incomplete herkomst heeft voor de periode 1933-45, ontvangt het museum graag aanvullende informatie met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog-periode.
Documentatie
- L. Schultes, 'Das Relief der Geburt Christi aus Freistadt/Hlohovec/Galgóc, die Wiener Burgkapellenfiguren und die Skulpturen des Kaschauer Hochaltars', Galéria : rocenka Slovenskej národnej galérie v Bratislava (2004), p. 213-214, 217.
- H. Krohm, 'Bemerkungen zur kunstgeschichtlichen Problematik des Herlin-Retabels in Rothenburg o. T.', Jahrbuch der Berliner Museen 33 (1991), p. 205-207.
- E.D. Schmid, Der Nördlinger Hochaltar und sein Bildhauerwerk. Rekonstruktion, Stil, Frage des Meisters (Nicolaus Gerhart von Leiden), Datierung, Ausstrahlung im Nördlinger Raum, Dissertatie Universiteit München, 1971, p. 72.
- K. Chamonikolasová, 'Nicolaus Gerhaert of Leyden in the Moravian Context', Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte 48 (1995), p. 77.
- Pauline Kintz, 'Collectie : Een blik op Maria', Rijksmuseum Kunstkrant 32 (2006) 6, p. 20-23 (afb.).
- Inzoomer object op zaal, 2013 (Nederlands/English).
Gerelateerde objecten
Onderdeel van
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!