Publicatiedatum: 26 maart 2024 - 12:37

De tuinen van het Rijksmuseum zijn deze zomer het podium voor de kunst van Lee Ufan. Voor zijn eerste solotentoonstelling in Nederland toont de Koreaanse kunstenaar negen iconische werken uit de serie Relatum, waar hij sinds de jaren zeventig doorlopend aan werkt. De sculpturen van steen en metaal gaan de dialoog aan met de natuur en de architectuur van het museumgebouw.

Zeven werken worden in de tuinen rondom het museum geïnstalleerd en twee sculpturen krijgen een plek op bijzondere locaties in het museum. Met deze sculpturen experimenteert Lee Ufan met wat hij zelf beschrijft als 'Kunst der ontmoeting'. De minimalistische werken bieden een moment van rust aan het Museumplein.

Lee Ufan in de Rijkmuseumtuinen is van 28 mei t/m 27 oktober 2024 te zien in de vrij toegankelijke tuinen. De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt Don Quixote Foundation/Rijksmuseum Fonds, Pon en de Rijksmuseum Club.

Nieuwe context

Speciaal voor het Rijksmuseum voert Lee sleutelwerken uit zijn oeuvre opnieuw uit. Recente sculpturen worden gecombineerd met werken uit het verleden, die in de tuin van het museum een nieuwe context krijgen. De werken nodigen uit tot reflectie en stilstand in een snel veranderende wereld.

Lee Ufan

Lee Ufan (Korea 1936) is werkzaam in Japan en Frankrijk. Hij maakt behalve sculpturen ook schilderijen en is dichter en filosoof. Zijn werk is wereldwijd opgenomen in beroemde museumcollecties zoals Benesse Art Site Naoshima in Japan, het MoMA en Guggenheim Museum in New York, het Centre Georges Pompidou in Parijs, de Tate Gallery in Londen en het Nederlandse Kröller-Müller Museum.

Lee is een van de oprichters van de Japanse avant-gardebeweging Mono-ha (School van Dingen), waarbinnen kunstenaars ruwe materialen en elementen, zoals steen, ijzer en water, gebruiken om de relatie tussen objecten en ruimte te onderzoeken. Daarnaast was Lee een centraal figuur in de Zuid-Koreaanse Dansaekhwa-beweging, waarin kunstenaars abstractie en materialiteit onderzochten middels vooral monochrome schilderkunst. Minimalisme, abstractie en een focus op het materiaal zijn kenmerkend voor zowel deze twee stromingen als Lee Ufans oeuvre. De dialoog tussen soms contrasterende materialen, de omgeving en de kijker staat centraal.

Conservatoren

De tentoonstelling is samengesteld door gastconservator Alfred Pacquement, onafhankelijk conservator en voormalig directeur van Centre Pompidou in Parijs en Mels Evers, conservator 20ste-eeuwse kunst van het Rijksmuseum. Pacquement is sinds de heropening van het Rijksmuseum en de in ere herstelde museumtuinen in 2013 betrokken bij de jaarlijkse tuinententoonstelling.

Boek

Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie met bijdragen van Lee Ufan, Alfred Pacquement en Mels Evers.

Elfde keer

Lee Ufan in de Rijksmuseumtuinen is de elfde tentoonstelling in de vrij toegankelijke tuinen van het Rijksmuseum. Eerder waren beelden van Henry Moore (2013), Alexander Calder (2014), Joan Miró (2015), Giuseppe Penone (2016), Jean Dubuffet (2017), Eduardo Chillida (2018), Louise Bourgeois (2019), Ellsworth Kelly (2021), Barbara Hepworth (2022) en Richard Long (2023) te zien.

Onmisbare steun

Het Rijksmuseum is dankbaar voor alle vormen van steun die het mag ontvangen. Subsidie van de overheid, bijdragen van het bedrijfsleven en fondsen, schenkingen, nalatenschappen en Vrienden zijn essentieel voor het Rijksmuseum.

1:30 min

Downloads

Download Download

Lee Ufan. Foto: Rijksmuseum/Kelly Schenk

Download

Lee Ufan. Foto: Rijksmuseum/Albertine Dijkema

Download

Lee Ufan. Foto: Rijksmuseum/Albertine Dijkema

Download

Lee Ufan. Foto: Rijksmuseum/Albertine Dijkema

Download

Lee Ufan. Foto: Rijksmuseum/Albertine Dijkema

Download

Lee Ufan. Foto: Rijksmuseum/Albertine Dijkema

Download

Lee Ufan. Foto: Rijksmuseum/Albertine Dijkema

Download

Lee Ufan. Foto: Rijksmuseum/Albertine Dijkema

Download

Lee Ufan. Foto: Rijksmuseum/Albertine Dijkema

Download

Lee Ufan. Foto: Rijksmuseum/Albertine Dijkema

Download

Lee Ufan. Foto: Rijksmuseum/Kelly Schenk