Geschiedenisleraar 2019

Drie toptalenten uit het voortgezet onderwijs zijn genomineerd voor de titel Geschiedenisleraar van het jaar. Een prijs die het Rijksmuseum, de NTR en het Nationaal Archief dit jaar voor de zesde keer uitreiken.

De kanshebbers zijn geselecteerd door een vakjury onder leiding van Noraly Beyer, journalist en oud-presentator van het NOS Journaal. De winnaar van de titel Geschiedenisleraar 2019 wordt op 9 november in het Rijksmuseum bekendgemaakt.

De drie genomineerden zijn:

  • Chantal Kleve - OBC Bemmel, Bemmel
    De jury roemt haar didactisch inzicht en oprechte belangstelling voor elke leerling.
  • Marike Barendse - Vossius Gymnasium, Amsterdam
    Heeft een grenzeloze energie en ambitie om geschiedenis een centrale plek te geven op school.
  • Willem Kiggen - Nuenens College, Nuenen
    Maakt grote geschiedenis klein. Hij laat zijn leerlingen voelen dat ze zelf onderdeel zijn van de geschiedenis.

Juryvoorzitter Noraly Beyer: “Ik ben onder de indruk van de toewijding waarmee deze geschiedenisleraren lesgeven. Het raakt mij hoe zij historische verhalen dichtbij het leven van hun leerlingen weten te brengen. De leraren laten leerlingen kritisch denken en laten zien hoe toen en nu met elkaar verbonden zijn. Zo bereiden zij leerlingen voor op de toekomst.”

De verkiezing

De verkiezing van de beste geschiedenisleraar wordt dit jaar voor de zesde keer georganiseerd door het Rijksmuseum, de NTR en het Nationaal Archief (sinds 2015). Een jury van prominente didactici en historici onder leiding van juryvoorzitter Noraly Beyer selecteerde uit de aanmeldingen 15 leraren en bezocht hen op school. Dit leverde een shortlist op van zes leraren waarvan videoportretten worden gemaakt. Uit deze shortlist worden de drie finalisten gekozen.

Prijsuitreiking

De winnaar wordt 9 november 2019 bekend gemaakt in het Rijksmuseum. De winnende leraar is een jaar lang de ambassadeur van het geschiedenisonderwijs, neemt een lesvideo op, én mag met drie klassen naar het Rijksmuseum. Nummer twee en drie mogen met hun leerlingen naar het Nationaal Archief in Den Haag.

De Jury

De jury wordt voorgezeten door Noraly Beyer, journalist en presentator: Geschiedenis helpt om te weten wie en wat we zijn. Weten waar we vandaan komen en wat er allemaal aan goed en kwaad achter ons ligt, versterkt begrip voor het heden en bevordert inzicht om nu en in de toekomst niet in herhaling te vallen.

De jury bestaat daarnaast uit:

  • Hanneke Tuithof, lector vakdidactiek gammavakken Hogeschool Fontys en vakdidacticus UU
  • Rein Tielens, VWO 5, O.R.S. Lek en Linge, Culemborg
  • Florian Brouwer, VWO 5, O.R.S. Lek en Linge, Culemborg
  • Ton van der Schans, voorzitter Vereniging Geschiedenisleraren Nederland
  • Lucelle Deneer-Comvalius, Leraar van het Jaar voortgezet onderwijs 2019
  • Anne Tabak, docent Humanities International School Den Haag
  • Maria Holtrop, conservator geschiedenis Rijksmuseum
  • Hasan Evrengun, adjunct-eindredacteur Andere Tijden omroep NTR
  • Ina Dijkman, hoofd Dienstverlening Nationaal Archief
  • Valentijn Rambonnet, educator Rijksmuseum

jury

In samenwerking met

NTR en Nationaal Archief

Heb je vragen? Neem contact met ons op via onderwijs@rijksmuseum.nl