Bijna 200 docenten zijn voorgedragen, en de vakjury heeft 15 toptalenten uit het voortgezet onderwijs geselecteerd. Zij maken nog kans op de titel Geschiedenisdocent van het Jaar. Zij ontvangen een opdracht om hun motivatie, didactische vaardigheden en historische kennis te laten zien.

De geschiedenisdocent van het jaar is een docent die zijn of haar leerlingen als geen ander weet te enthousiasmeren voor het vak. Voor de elfde keer kiest een vakjury de beste geschiedenisleraar van het land. Docenten die met hun kennis en enthousiasme leerlingen inspireren. Docenten die leerlingen uitdagen heden en verleden met elkaar te verbinden. Deze docenten willen wij belonen voor hun bijdrage aan het onderwijs.

DE TOP 15

Dit jaar zijn bijna 200 docenten voorgedragen door hun leerlingen, collega’s en schoolleiders. In april selecteerde de vakjury vijftien kandidaten die in week 15 een opdracht ontvangen om hun motivatie, didactische vaardigheden en historische kennis te toetsen. In mei brengen zij een bezoek aan het Nationaal Archief voor een inspirerende en educatieve dag.

De volgende docenten vormen de top 15 (in alfabetische volgorde):

  • Ben Vriesema, De Bloemen Castricum
  • Daryl de Jong, De Goudse Scholen Gemeenschap Gouda
  • Ester Mora, Niftarlake College Maarssen
  • Gaby Drouen, Carolus Borromeus College Helmond
  • Guido Faas, Ichthus college Kampen
  • Jasper Tim Hoekstra, Bornego College Heerenveen
  • Koen Möller, Olmpus College Arnhem
  • Linn Dobbelsteijn, Trevianum Scholengroep Sittard
  • Marije Groenendaal-Veentjer, RSG Magister Alvinus Sneek
  • Myrka Broers, Limus College Utrecht
  • Niels Reessink, Liemers College Zevenaar
  • Raymon van Os, Martinuscollege Grootebroek
  • Ruth van der Kruijssen, PCC het Lyceum Alkmaar
  • Sten Juffer, Van Kinsbergen College Elburg
  • Umit Bülbül, Katholieke Scholengroep Hoofddorp

Over de verkiezing

Iedereen kan zijn of haar beste geschiedenisdocent nomineren. De winnaar wordt gekozen door een vakjury van tien vooraanstaande historici en professionals uit het onderwijsveld. In oktober wordt de winnaar bekend gemaakt in het Rijksmuseum. De winnende docent is een jaar lang de ambassadeur van het geschiedenisonderwijs, neemt een lesvideo op, én mag met de hele klas naar het Rijksmuseum. De top 3 mag met hun leerlingen naar het Nationaal Archief in Den Haag.

AGENDA

Februari

Aanmelden geschiedenisdocent

April

Bekendmaking top 15

Mei

Bezoek kandidaten aan het Nationaal Archief

Bekendmaking top 8

Juni/ Juli

Schoolbezoeken

September

Bekendmaking top 3

Bezoek kandidaten aan de NTR

Oktober

Uitreiking Geschiedenisdocent van het jaar

De Jury

· Voorzitter Eveline van Rijswijk, historicus, presentator, theatermaker, spreker, wetenschapscommunicator en columnist

· Hans van den Akker, senior educator Nationaal Archief

· Marloes Bolink, Lerarenopleider Hogeschool van Amsterdam en docent geschiedenis Vathorst College

· Jeroen ter Brugge, conservator Maritieme collectie Rijksmuseum

· Marjan de Groot-Reuvekamp, voorzitter Vereniging Geschiedenisdocenten Nederland

· Mirjam Gulmans, researcher op de geschiedenisafdeling van de NTR

· Tim Huijgen, opleider vakdidacticus en onderzoeker Universiteit van Groningen

· Ozan Karakoç, docent geschiedenis bij Pius X College en lid van de VMBO-commissie van de VGN

· Jolly Lindström, leerling van het IVKO met het profiel geschiedenis

· Bob Molenberg, docent cultureel erfgoed op de Reinwardt Academie

· Rowan Robertson, leerling van het IVKO met het profiel geschiedenis

“Geschiedenis helpt om te weten wie en wat we zijn. Weten waar we vandaan komen en wat er allemaal aan goed en kwaad achter ons ligt, versterkt begrip voor het heden en bevordert inzicht om nu en in de toekomst niet in herhaling te vallen.“

Noraly Beyer

Heb je vragen?

In samenwerking met

NTR, Nationaal Archief en de VGN