Getting started with the collection:
Vaas, veelkleurig beschilderd met een Kakiemon-decor
Meissener Porzellan Manufaktur, c. 1725 - c. 1730
Two cylindrical vases. Porcelain. Meissen, c. 1725.
- Artwork typevase, decoratief object
- Object numberBK-NM-6448-A
- Dimensionsheight 29.2 cm x diameter 11.6 cm
Identification
Title(s)
Vaas, veelkleurig beschilderd met een Kakiemon-decor
Object type
Object number
BK-NM-6448-A
Description
Cilindrische vaas van beschilderd porselein. De vaas is versierd met een jongen in groen en blauw staande op een geruite blauwe grond, een boeket bloemen in blauw en violet samengebonden met een blauw lint en een groen kylin. De bodem is ongeglazuurd. De vaas is niet gemerkt.
Creation
Creation
porcelain company: Meissener Porzellan Manufaktur, Meissen
Dating
c. 1725 - c. 1730
Search further with
Material and technique
Dimensions
height 29.2 cm x diameter 11.6 cm
Explanatory note
BK-NM-6448 Twee vazen • Gekleurd porselein – Meissen in imitatie van Kakiemion • Onderdeel van Royers porseleincollectie • Gepubliceerd: Den Blaauwen 2000, nr. 139 Deze vazen zijn niet in Japan maar in Meissen gemaakt. Of Royer dat wist is niet duidelijk. Het lijkt erop dat er moeite is gedaan ze voor Japans door te laten gaan. De Meissen-merken zijn weggeslepen – er is een lichte holling voelbaar op plek op de bodem waar men ze verwacht. Mogelijk waren de vazen ooit deel van de handelswaar van Rudolphe Lemaire (1688-?) [Den Blaauwen 2000, p. 215]. Volgens een eigen verklaring kocht Lemaire vanaf circa 1725 wit Meissen-porselein dat hij in Nederland in Kakiemon-stijl liet beschilderen (zie de toelichting bij de flessen AK-NM-6464 voor informatie over deze decoratie-ateliers). Vervolgens dienden deze stukken als voorbeeld voor de schilders in Meissen om zelf porselein in Kakiemon-stijl te maken. Lemaire werkte liefst met ongemerkte stukken – ongetwijfeld om in staat te zijn ze als Japans te kunnen verkopen. Meissen werkte mee, maar bedong wel dat hij zijn waren overal mocht verkopen behalve in Duitsland – er zat dus al een luchtje aan. In 1731 werd er door de Meissen-fabriek een eind gemaakt aan deze praktijk. Het is boeiend dat met Meissen-porselein dat voor Japans porselein door kon gaan, meer geld te verdienen was dan met het toch hooggewaardeerd ‘echte’ Meissen. En het is niet goed te begrijpen dat er geen nieuwe productie van hoogwaardig Kakiemon-porselein op gang kwam in Japan als er toch blijkbaar goed geld mee te verdienen was. Bronnen: Abraham L. den Blaauwen, Meissen Porcelain in the Rijksmuseum, Zwolle/Amsterdam, 2000.
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
...; collection Jean Theodore Royer (1737-1807), The Hague;{Note RMA.} bequeathed by his widow to King William I, 1814;{Note RMA.}; transferred to the Royal Cabinet of Curiosities, The Hague, 1816;{Note RMA.} from whom transferred to the museum, 1885
Documentation
Related objects
Related
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!