Getting started with the collection:
Model of a dredger
anonymous, c. 1800
Dutch rivers and harbours constantly silt up as a result of sand carried in the water building up on the riverbed or harbour floor. Regular dredging is required to prevent waterways from becoming too shallow. Around 1800 much of this dredging was done by horse-driven mills. These ‘horse mills’ drove a chain with dippers that scooped up the mud and silt. On the front deck of this model are the stalls for the horses.
- Artwork typeship model, demonstration model
- Object numberNG-MC-28
- Dimensionsheight 40 cm x width 69 cm x depth 38 cm
- Physical characteristicswood, brass and rope
Identification
Title(s)
- Model of a Dredger
- Model of a dredger
Object type
Object number
NG-MC-28
Description
Model van een overkapte ketting-baggermolen met op het achterdek gesitueerde rosmolen. De ketting wordt aangedreven met een raderwerk, dat ook een windas benedendeks voor het ankertouw aandrijft, voor de voortbeweging van het vaartuig. De diepte van de bak, waarover de ketting met schoepen loopt, wordt geregeld met een groot verticaal rad met windas en takels. De bovenkant van de bak is midden in de rosmolen geplaatst en de modder wordt daar onderdoor via een goot langs achter afgevoerd. Op het voordek zijn de stallen en een pomp.
Part of catalogue
Creation
Creation
model maker: anonymous, Netherlands
Dating
c. 1800
Search further with
Material and technique
Physical description
wood, brass and rope
Dimensions
height 40 cm x width 69 cm x depth 38 cm
Explanatory note
Het nieuwe van dit ontwerp was de plaatsing van de rosmolen, waardoor de lange transmissie-as, zoals te zien op NG-MC-27, kwam te vervallen.
This work is about
Subject
Exhibitions
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Documentation
- G. Doorman, 'Hollandse oude baggermolens', De Ingenieur (1951) nr. 38.
- 'Aandrijving door spierkracht', Scheepshistorie (2010) nr. 10, p. 14-31, afb. 25.
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!
anonymous
Model of a Dredger
Netherlands, c. 1800
Conservation
- Richard Schoevaart, juni 1998: cleaned; woodworm treatment; retouched
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Object number: NG-MC-28
Entry
Wooden construction model of a covered, horse-powered chain dredger.
The horse mill, which is situated on the aft deck, drives the belt via cogwheels and a winch below deck for the anchor cable, which is used for traction. A large vertically placed wheel with pulleys controls the depth of the dredge. The upper part of the dredge surfaces in the middle of the horse mill and the mud is led off to a gully at the back. The stables and pump are situated on the foredeck.
The innovation of this design lay in the improved positioning of the horse mill, which enabled the use of gearwork without the long transmission axle, like the one on model NG-MC-27.
Similar models are in the collections of D. Hudwig & Co, Rotterdam,1G. Doorman, ‘Hollandse oude baggermolens’, De Ingenieur 38 (1951), pp. 1-5. the Nationaal Baggermuseum in Sliedrecht2Sliedrecht, Nationaal Baggermuseum, inv. no. M0216. and the Science Museum in London.3London, Science Museum, inv. no. 1946-90.
Literature
J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 28; G. Doorman, ‘Hollandse oude baggermolens’, De Ingenieur 38 (1951), pp. 1-5; C. Singer et al. (eds.), A History of Technology, 5 vols., Oxford 1957-58, vol. 4, p. 639; R.M. Haubourdin et al., De physique existentie dezes lands. Jan Blanken, inspecteur-generaal van de waterstaat (1755-1838), exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1987, no. 72; A.J. Hoving, ‘Aandrijving door spierkracht’, Scheepshistorie 10 (2010), pp. 14-31
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'anonymous, Model of a Dredger, Netherlands, c. 1800', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200314891
(accessed 11 December 2025 22:00:44).Footnotes
- 1G. Doorman, ‘Hollandse oude baggermolens’, De Ingenieur 38 (1951), pp. 1-5.
- 2Sliedrecht, Nationaal Baggermuseum, inv. no. M0216.
- 3London, Science Museum, inv. no. 1946-90.