Model of a Dredger

anonymous, c. 1750 - c. 1850

Model van een ketting-baggermolen met op het voordek gesitueerde rosmolen. De overdekte rosmolen drijft de ketting aan via een raderwerk met een lange transmissie-as, die onderdeks van de rosmolen naar het raderwerk van de ketting achter loopt. De diepte van de bak, waarover de ketting met messing schakels en houten schoepen loopt, wordt geregeld met een groot verticaal rad met windas en takels. De bak komt uit op het achterdek en de modder wordt via een goot langs achter afgevoerd; de hoogte van de goot kan met een takel geregeld worden. Van een windas met pal aan bakboord loopt een takel via het juk van het rad naar de bak en houdt de bak in neerwaartse stand. De rosmolen kan met een zwengel aangedreven worden.

  • Artwork typeship model, demonstration model
  • Object numberNG-MC-27
  • Dimensionsheight 22.1 cm (excl. dredge) x width 70.3 cm x depth 24.5 cm
  • Physical characteristicswood, brass and rope

anonymous

Model of a Dredger

Netherlands, c. 1750 - c. 1850

Inscriptions

  • inscription, starboard side:R.B. 2 (13) former inventory marking

Provenance

...; collection Jochem Pietersz Asmus (1765-1837), Amsterdam, 1807;1HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. E no. 14. Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, 1837;2After the death of Asmus in 1837 models from his private collection remained in the Navy Model Room in The Hague and were henceforth considered an integral part of the collection of the Department of the Navy. transferred to the museum, 1883

Object number: NG-MC-27


Entry

Wooden construction model of a horse-powered chain dredger.

The covered horse mill, which is situated on the foredeck, drives the belt via a gear-train with a long transmission axle below deck; the gearwork of the dredge is placed aft. A large vertically-placed spoked wheel with a winch and pulleys controls the depth of the dredge. The belt is made of brass links with wooden scoops. The upper part of the dredge surfaces on the aft deck and the mud is led off to a short gully at the back, the height of which can be controlled with a tackle. On the port side a winch with a ratchet and a tackle is attached to the dredge to hold it in the downward position, going over a pulley at the base of the gallows of the wheel that regulates the depth. The horse mill can be driven with a handle.

This model was first mentioned as part of the private collection of Jochem Pietersz Asmus (1755-1837) in 1807.3HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. E no. 14. It represents the older dredger type with a long transmission axle used in Dutch harbours from circa 1630 onwards.


Literature

P. le Comte, Afbeeldingen van schepen en vaartuigen in verschillende bewegingen, Amsterdam 1831, pl. 12; J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 27; G. Doorman, ‘Hollandse oude baggermolens’, De Ingenieur 38 (1951), pp. 1-5; C. Singer et al. (eds.), A History of Technology, 5 vols., Oxford 1957-58, vol. 4, p. 639; J. van Zyl, Theatrum machinarum universale, of Groot Algemeen Moolen-boek, behelzende de beschryving en afbeeldingen van allerhande soorten van moolens, derzelver opstallen, en gronden ... , Amsterdam 1734, ill. J. Schenk, pls. XXXIX-XLII; L. van Natrus et al., Groot Volkomen Moolenboek, 2 vols., vol. 1, Amsterdam 1734, pl. XIV; A.J. Hoving, ‘Aandrijving door spierkracht’, Scheepshistorie 10 (2010), pp. 14-31


Citation

J. van der Vliet, 2016, 'anonymous, Model of a Dredger, Netherlands, c. 1750 - c. 1850', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200314890

(accessed 10 December 2025 13:47:19).

Footnotes

  • 1HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. E no. 14.
  • 2After the death of Asmus in 1837 models from his private collection remained in the Navy Model Room in The Hague and were henceforth considered an integral part of the collection of the Department of the Navy.
  • 3HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. E no. 14.