Getting started with the collection:
Bacchus Finding Ariadne on Naxos
Adriaen de Vries (c. 1556–1626), Prague?, c. 1611, bronze
The god Bacchus, accompanied by a satyr with a torch, discovers the sleeping Ariadne and falls in love with the princess. It is hardly a coincidence that Cupid, the god of love, is seated in the foreground. De Vries was court sculptor to the eccentric Emperor Rudolf II, a lover of mildly erotic art. This relief was thus most likely made for the emperor or someone in the imperial household.
- Artwork typerelief (sculpture)
- Object numberBK-14692
- Dimensionsheight 52.5 cm x width 24 cm x thickness 7 cm
- Physical characteristicsbrons


Identification
Title(s)
Bacchus Finds Ariadne on Naxos
Object type
Object number
BK-14692
Description
In een klassiek vertrek ligt op een met gordijnen behangen hemelbed een naakte jonge vrouw, sluimerend op haar linkerzijde. Zij heeft de hand van de naar boven gebogen linkerarm boven het hoofd en tegen de hoofddoek; met de rechter ondersteunt zij het kussen, waar zij tegenaan ligt. Van links komt de naakte Bacchus, die met beide handen het gordijn oplicht. Hij wordt bij de arm gevat door een satyr, die hem met de fakkel bijlicht. De satyr staat op één poot en heeft de andere gebogen boven het bed. Achter hem een tafel met kleed, waarop een vaas met bloemen; in de architectonische achtergrond zware pijlers en een boog. Op de plint, waarop het bed staat, zit driekwart naar links een Amor. Hij licht het beddekleed op boven de kop van de uil, die een klauw op zijn knie heeft gezet. Voor de Amor liggen boog en pijlkoker, meer naar links de muiltjes van de slaapster. De in Florisstijl uitgevoerde beddepoot gaat terug op een deels beklede menselijke romp. De gordijnen vertonen aan de buitenzijde een bloemmotief; zij zijn afgezet met franje, evenals het tafelkleed, dat een rand met ranken vertoont. Het kussen met kwasten heeft een rand van ranken, het afhangende beddekleed een rand met rozetten.
Part of catalogue
Catalogue reference
- E.V. Strohmer, 'Bemerkungen zu den Werken des Adriaen de Vries', Nationalmusei Arsbok (1947/48) nr. 58, afb. 66.
- Jaarverslag Rijksmuseum (1935), p. 17, afb. tegenover p. 32.
- C.M.A.A. Lindeman, 'Rijksmuseum te Amsterdam : Aanwinsten 2', Mededeelingen van het Departementvan Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen 2 (1935), p. 534.
- H.E. van Gelder, 'Enkele nieuwe gegevens omtrent Adriaen de Vries', Mededeelingen van den Dienst voor Kunsten en Wetenschappen der gemeente 's Gravenhage 4 (1937), p. 23.
Creation
Creation
sculptor: Adriaen de Vries, Praag
Dating
c. 1611
Search further with
Material and technique
Physical description
brons
Material
Dimensions
height 52.5 cm x width 24 cm x thickness 7 cm
This work is about
Subject
Acquisition and rights
Credit line
Gift of Kunsthandel N.V. Internationale Antiquiteitenhandel
Copyright
Provenance
…; ? Kunstkammer Emperor Rudolf II (1552-1612), Prague;{Possibly to be identified as _Ain tafl von metal, so aine schlafende Venus_ (A plate of metal, a sleeping Venus) in the 1619 inventory of his Kunstkammer, see G. Kugler et al., _Prag um 1600: Kunst und Kultur am Hofe Rudolfs II._, exh. cat. Essen (Villa Hügel)/Vienna (Kunsthistorisches Museum) 1988, no. 540.} ? looted by Swedish troops, 26 July 1648; ? transferred to the Swedish Crown, Queen Christina I of Sweden (1626-1689), Stockholm;{Possibly to be identified as a wax (!) relief mentioned in the 1642 inventory of Queen Christina I of Sweden: _De Prague. Un tableau representant en cire une femme endormie avec un cupidon._ O. Granberg, _Svenska konstsamlingarnas historia fran Gustav Vasas tid till vara dagar_, vol. 1, Stockholm 1929, p. 208, no. 19. However, this could also allude to an unknown wax cast.} ? her son, King Carl X Gustav of Sweden (1622-1660), 1654;{For the reconstruction of the following provenance see B. Martinius et al., _Skattkammaren på Läckö_, coll. cat. Stockholm (Nationalmuseum) 2006, pp. 33-34, 36 and written communication Magnus Olausson, 1 August 2009.} ? his wife, Hedvig Eleonora van Holstein-Gottorp (1636-1715), 1660; ? her private councilor Count Johan Gabriel Stenbock (1640-1705), Stockholm; ? bequeathed to Stina Lillie (1677-1727), Stockholm; ? her daughter, Ulla Sparre (1711-1768), Castle Åkerö in Bettna, married to Count Carl Gustav Tessin (1695-1770), documented in 1735 and 1761;{He described the relief in his 1735 diary as _ett naketqwinfolck och tvenne två karlar_ (a naked woman and two men) and in his 1761 as _Tarquin et Lucrèce bas relief I bronze af Jean de Boulogne_ (a bronze bas-relief of Tarquin and Lucretia by Giambologna), see B. Martinius et al., _Skattkammaren på Läckö_, coll. cat. Stockholm (Nationalmuseum) 2006, pp. 33-34, 36 and notes 19-20.} ? from whom acquired by Georg Brander, London, April 1763;{B. Martinius et al., _Skattkammaren på Läckö_, coll. cat. Stockholm (Nationalmuseum) 2006, p. 36.} …; presented to the museum by the N.V. Internationale Antiquitei-tenhandel, Amsterdam (I. Rosenbaum) to celebrate the museum´s 50th anniversary, 1935
Documentation
- E.V. Strohmer, 'Bemerkungen zu den Werken des Adriaen de Vries', Nationalmusei Arsbok (1947/48) nr. 58, afb. 66.
- Jaarverslag Rijksmuseum (1935), p. 17, afb. tegenover p. 32.
- C.M.A.A. Lindeman, 'Rijksmuseum te Amsterdam : Aanwinsten 2', Mededeelingen van het Departementvan Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen 2 (1935), p. 534.
- H.E. van Gelder, 'Enkele nieuwe gegevens omtrent Adriaen de Vries', Mededeelingen van den Dienst voor Kunsten en Wetenschappen der gemeente 's Gravenhage 4 (1937), p. 23.
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!