Getting started with the collection:
The Meeting of Joachim and Anna
Joachim and Anna had long been childless, until one day Anna’s prayers were answered and she miraculously became pregnant with the Virgin Mary. Overjoyed by this news, the couple embraces each other tenderly. This intimate, almost timeless statue was once part of a large altar dedicated to the life of the Virgin.
- Artwork typesculpture
- Object numberBK-NM-88
- Dimensionsheight 47 cm x width 24.5 cm x depth 11 cm
- Physical characteristicseikenhout met resten van polychromie
Stories


Identification
Title(s)
The Meeting of Joachim and Anne
Object type
Object number
BK-NM-88
Description
Op een grondje staan Joachim en Anna als gesloten groep iets schuin tegenover elkaar; Joachim met het linkerbeen naar voren, het bovenlichaam naar haar toegewend, Anna rustend op het linkerbeen en het rechter even terzijde. Hij heeft beide armen om Anna's schouders geslagen voor een omhelzing, zij neigt met het hoofd naar hem toe om de kus te ontvangen, terwijl zij met de rechterhand zijn linkerelleboog ondersteunt en de andere vertrouwelijk op zijn rug heeft gelegd. Rimpels op Joachims voorhoofd, bij zijn ogen en mond, evenals aan de hals, wijzen op zijn gevorderde leeftijd. Hij draagt een hoge muts op het golvende haar en een tabbaard, welke met bont is gevoerd en afgezet. Anna's kleed is eveneens met bont gevoerd. Zij draagt een ouderwetse hoofddoek met gefronste rand, waarover een doek is gevouwen, die onder de kin met een speld wordt samengehouden.
Part of catalogue
Catalogue reference
- A. Liebreich, 'Ergänzende Beobachtungen zur zeitlichen und geographischen Verbreitungen des Kruselers', Zeitschrift für historische Waffen- und Kostümkunde 5 (1935/36), p. 64-65, afb. 2.
- W. Vogelsang, 'De Nederlandsch Beeldhouwkunst ', Elsevier's geïllustreerd Maandschrift 31 (1906), p. 367.
- A. Schneckenburger-Broschek, 'Ein Niederländer als schwäbisches Genie: Neues zum Ulmer Chorgestühl', Zeitschrift des Deutschen Vereins für Kunstwissenschaft 40 (1986), 1-4, p. 75-83;
- W. Houben, 'Altniederländische Holtzschitzkunst im Deutschen Museum zu Berlin', Pantheon 30 (1942), p. 156, afb. 2.
Creation
Dating
c. 1470
Material and technique
Physical description
eikenhout met resten van polychromie
Material
Technique
Dimensions
height 47 cm x width 24.5 cm x depth 11 cm
This work is about
Subject
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
...; collection David van der Kellen Jr (1804-1879), Amsterdam;{Note RMA.} by whom sent to Paris (Drouot) for auction with the entire collection but purchased _en bloc_ before the sale by the Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, 1873;{Note RMA.} transferred to The Hague, 1875; transferred to the museum, 1885
Documentation
- A. Liebreich, 'Ergänzende Beobachtungen zur zeitlichen und geographischen Verbreitungen des Kruselers', Zeitschrift für historische Waffen- und Kostümkunde 5 (1935/36), p. 64-65, afb. 2.
- W. Vogelsang, 'De Nederlandsch Beeldhouwkunst ', Elsevier's geïllustreerd Maandschrift 31 (1906), p. 367.
- A. Schneckenburger-Broschek, 'Ein Niederländer als schwäbisches Genie: Neues zum Ulmer Chorgestühl', Zeitschrift des Deutschen Vereins für Kunstwissenschaft 40 (1986), 1-4, p. 75-83;
- W. Houben, 'Altniederländische Holtzschitzkunst im Deutschen Museum zu Berlin', Pantheon 30 (1942), p. 156, afb. 2.
Related objects
Related
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!