Getting started with the collection:
A Hermit
Gerrit Dou, 1664
Een kluizenaar. Oude man met een bril mediterend met een kruisbeeld. Op een tafel liggen een opengeslagen boek, rozenkrans en zandloper.
- Artwork typepainting
- Object numberSK-C-128
- Dimensionswidth 27.5 cm, depth 4.1 cm, height 34.4 cm x height 33.5 cm x width 28.2 cm
- Physical characteristicsoil on panel
Discover more
Identification
Title(s)
A Hermit
Object type
Object number
SK-C-128
Description
Een kluizenaar. Oude man met een bril mediterend met een kruisbeeld. Op een tafel liggen een opengeslagen boek, rozenkrans en zandloper.
Inscriptions / marks
signature and date, bottom centre, on the cross of the rosary (G and D ligated): ‘GDov 1664’
Part of catalogue
Creation
Creation
painter: Gerrit Dou
Dating
1664
Search further with
Material and technique
Physical description
oil on panel
Dimensions
- width 27.5 cm
- depth 4.1 cm
- height 34.4 cm x height 33.5 cm x width 28.2 cm
This work is about
Subject
Acquisition and rights
Credit line
On loan from the City of Amsterdam (A. van der Hoop Bequest)
Copyright
Provenance
…; ? sale, Gerard Bicker van Zwieten (1687-1753, The Hague), The Hague, sold on the premises (auction house not known), 12 April 1741 _sqq_., no. 69 (‘Een Herremiet in een Boek Lesende, met een fraay Landschap, en verder Bywerk, door den selve [Gerard Douw], hoog 1 voet 1 duym breed 11 duym [ca. 33.9 x 28.7 cm]’, bought in at fl. 96;{Copy RKD; W. Martin, _Het leven en de werken van Gerrit Dou beschouwd in verband met het schildersleven van zijn tijd_, diss., Leiden University 1901, p. 185, no. 16.} ? his sale, The Hague (auction house not known), 4 April 1755, no. 27 (‘Een Hermiet in een Boek leezende, met een fraay Landschap, en verder bywerk, door Gerard Dou, hoog 1 voet 1 duim, breet 11 duim [ca. 33.8 x 28.6 cm]’), fl. 144;{P. Terwesten, _Catalogus of naamlyst van schilderyen, met derzelver prysen, zedert den 22. Augusti 1752, tot den 21. November 1768, zo in Holland, als Braband en andere Plaatzen in het openbaar Verkogt: Dienende tot een vervolg of Derde Deel op de Twee Deelen der uitgegeeve Cataloguen door wylen de Heer Gerard Hoet; Zynde hier agter gevoegt: Catalogus van een gedeelte van ’t vorstelyk Kabinet Schilderyen van Zyne Doorl. Hoogheid, den Heere Prince van Orange en Nassau, Erfstadhouder, Capitain-Generaal en Admiraal der Verëenigde Nederlanden, &c. &c. &c._, The Hague 1770, p. 118.}…; anonymous sale [Johan Pieter Wierman, Leiden],{J. Smith, _A Catalogue Raisonné of the Works of the Most Eminent Dutch, Flemish and French Painters_, I, London 1829, p. 26, no. 77.} Amsterdam (P. van der Land, P. Yver), 18 August 1762, no. 30 (‘Een biddende Heremiet in een soort van Grot, met een kaal Hoofd, een extra fraaje gryze Baard, en een Bril op de Neus, rustende met zyne gevouwen handen, waarin hy een Krucifix houdt, op een open Boek; voor hem een Zandlooper, en verder eenig bywerk. Alles verwonderlyk, delicaat en uitvoerig geschilderd in ’t jaar 1664. Hoog 12 Duim Breed 10 Duim [30.8 x 25.7 cm]’), fl. 655, to P. Yver;{Copy RKD.}…; ? collection Crawford, 1801;{According to J. Smith, _A Catalogue Raisonné of the Works of the Most Eminent Dutch, Flemish and French Painters_, I, London 1829, p. 26, no. 77, the painting was auctioned by Mr Christie in 1801, but a catalogue for this sale has not been located.}…; anonymous sale [section A], Amsterdam (P. van der Schley et al.), 6 August 1810, no. 25 (‘Hoog 13, breed 10½ duimen [34 x 27 cm]. Paneel. Dit fraaije stukje verbeeld een eerwaardig Grijsaard, zittende in een Kluis, houdende een Krucifix in zijne zamengevouwene handen, waarmede hij op een opengeslagen Boek rust, voor hem staat een Zandlooper, Watervat en ander bijwerk.’), fl. 1,310, to the dealers Texier and Gerbet, for the dealer Jean-Baptiste Pierre Lebrun, Paris;{Copy RKD.} his sale, Paris (J.-B.P. Lebrun), 16 (18) April 1811 _sqq._, no. 111 (‘Un Hermite en prière, vu à mi-corps, tenant entre ses mains jointes un crucifix qu’il contemple. Son crâne demi-chauve n’est garni que de quelques cheveux blancs; sa barbe est blanche, il porte des lunettes, est vêtu du costume de capucin, et ses mains sont appuyées sur un grand livre ouvert. On y remarque sur un coin son chapelet, sur lequel sont écrits le nom du peintre et l’année de la composition du tableau. En devant du livre est un sablier, derrière, une petite barrique et des paniers de jonc; un rayon de lune vient frapper sur l’hermite et sur le haut d’un arbre mort placé derrière lui. Le fond laisse voir trois voûtes qui se succèdent; à cette dernière l’on voit des barreaux de fer et le jour qui éclaire cette pièce. […] – Haut. 0,325 m, larg. 0,271 m. B.[ois]’), fr. 3,610, to Paillet;{Copy RKD.}…; sale, Charles Maurice de Talleyrand-Périgord, Prince de Bénévent (1754-1838, Paris), Paris (C.P. Henry et al.), 9 July 1817, no. 14 (‘Bois. Hauteur, 12 pouces, largeur 10 pouces [32.4 x 27 cm]. Un vieil ermite, vu à mi-corps, la figure tournée à gauche, et vêtu de l’habit de saint François, joint les mains et tient un crucifix qu’il contemple avec l’expression d’une profonde piété. Les lectures continuelles d’un livre qui est ouvert devant lui, et sur lequel il s’appuie, ont tellement affaibli ses yeux qu’il a besoin du secours des lunettes. Son crâne est à demi-chauve, et ses cheveux, ainsi que sa barbe, sont tout à fait blancs. On voit à la droite du saint ermite un petit baril avec un panier, et devant lui un sablier qui lui rappelle à chaque moment que le temps fuit avec rapidité. Le fond de ce tableaux présente une voûte souterraine, à l’entrée de laquelle est un arbre décrépit. On lit sur un bout de chapelet le nom de l’auteur et la date de l’ouvrage.’), fr. 10,500, to the dealer W. Buchanan;{GPI, F-761.} from whom, 400 gns, to Edward Gray (?-1838), Harringhay Park, Hornsey;{W. Buchanan, _Memoirs of Painting: With a Chronological History of the Importation of Pictures by the Great Masters into England since the French Revolution_, II, London 1824, pp. 323-24.} purchased from his heirs by the dealer John Smith, London;{J. Smith, _A Catalogue Raisonné of the Works of the Most Eminent Dutch, Flemish and French Painters_, IX, London 1842, p. 24, no. 78.} from whom, £300, to Adriaan van der Hoop (1778-1854), Amsterdam, September 1839;{_Lijst van schilderijen, beelden en teekeningen van Adriaan van der Hoop te Amsterdam_, NHA, ARS, no. 388 (copy in Rijksmuseum Research Library), p. 24, no. 189: ‘In Sept heb ik te London zijnde, met J: Smith & Sons eene Ruil gedaan, hebbende van hem gekocht no. 189. Een zeer uitvoerig klijn schilderij van G. Douw, voorstellende een zittende Hermiet afkomstig van de verzameling van E. Gray, en vroeger in die van Vorst Talleyrand, waarvoor toen in 1817 de prijs van £420 besteed geworden is, thans … £300’.} by whom bequeathed to the City of Amsterdam, with 223 other paintings, 1854;{_Taxatie van schilderijen, teekeningen en beeldhouwwerken gedaan door Pieter E.H. Praetorius en Gerrit de Vries Jz., executeuren van het testament van A. van der Hoop [...] 29 april 1854_, NHA, ARS, no. 388 (copy in Rijksmuseum Research Library), p. 3, no. 189: ‘G Dou Heremiet in godsdienstige overpeinzing f. 3500’.} on loan from the City of Amsterdam to the museum since 30 June 1885{Provenance reconstructed in A. Pollmer, ‘Catalogus van de schilderijen in de verzameling van Adriaan van der Hoop’, in E. Bergvelt et al., _De Hollandse meesters van een Amsterdamse bankier: De verzameling van Adriaan van der Hoop (1778-1854)_, exh. cat. Amsterdam (Amsterdams Historisch Museum; Rijksmuseum) 2004-05, pp. 135-95, esp. p. 146, no. 45.}
Documentation
Related objects
Related
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!











