Getting started with the collection:
Man Smoking a Pipe
Gerrit Dou, c. 1650 - c. 1655
A young man leans on a window ledge, smoking a pipe and looking out at us. Dou was a master of illusionism. The open book on the sill seems to protrude from the window into our space, and the green curtain hanging from the copper rod is so realistically painted that we are tempted to draw it farther back. However, the painting’s small size gives away the deception.
- Artwork typepainting
- Object numberSK-A-86
- Dimensionsheight 48 cm x width 36.6 cm x width 37 cm, height 64 cm x width 52.8 cm x thickness 6.5 cm
- Physical characteristicsoil on panel
Discover more
Identification
Title(s)
- Man Smoking a Pipe
- Self Portrait (former title)
Object type
Object number
SK-A-86
Description
Pijprokende man, leunend uit een venster. Voor hem ligt een opengeslagen geïllustreerd boek. Voor het venster een opengeschoven gordijn.
Inscriptions / marks
signature, bottom centre, on the piece of paper (G and D ligated): ‘GDou’
Part of catalogue
Creation
Creation
painter: Gerrit Dou
Dating
c. 1650 - c. 1655
Search further with
Material and technique
Physical description
oil on panel
Dimensions
- height 48 cm x width 36.6 cm x width 37 cm
- height 64 cm x width 52.8 cm x thickness 6.5 cm
This work is about
Person
Subject
Exhibitions
Acquisition and rights
Credit line
Dupper Wzn. Bequest, Dordrecht
Acquisition
bequest 1870
Copyright
Provenance
…; ? collection Franco Reyers van Bleyswijk (1695-1734), Delft, 1734, in the front room (‘Een stuk (tabakrooker) van Dou fl. 200’);{Private agreement relating to the paintings he bequeathed; published in C. Hofstede de Groot, ‘Schilderijenverzamelingen van het geslacht Slingelandt: Bijdrage tot de wordingsgeschiedenis van het Koninklijk Kabinet van Schilderijen’, _Oud Holland_ 10 (1892), pp. 229-37, esp. p. 235.} his niece, Maria Catharina van der Burch (1707-1761), Delft, 1734;{C. Hofstede de Groot, ‘Schilderijenverzamelingen van het geslacht Slingelandt: Bijdrage tot de wordingsgeschiedenis van het Koninklijk Kabinet van Schilderijen’, _Oud Holland_ 10 (1892), pp. 229-37, esp. p. 235.}? collection of her husband, Hendrik van Slingelandt (1702-1759), The Hague, 1752 (‘Een Tabaks rooker zynde ’t pourtrait van G. Dou door hem zelfs geschildert. H. 17 en een half, x 13 en een half d. [45.8 x 35.3 cm]’);{G. Hoet, _Catalogus of naamlyst van schilderyen, met derzelver pryzen zedert een langen reeks van jaaren zoo in Holland als op andere plaatzen in het openbaar verkogt: Benevens een verzameling van lysten van verscheyden nog in wezen zynde cabinetten_, II, The Hague 1752, p. 407.} ? his will, The Hague, 6 September 1761, no. 3 (‘Een Rookendt Mannetje door G. Douw fl. 300’);{C. Hofstede de Groot, ‘Schilderijenverzamelingen van het geslacht Slingelandt: Bijdrage tot de wordingsgeschiedenis van het Koninklijk Kabinet van Schilderijen’, _Oud Holland_ 10 (1892), pp. 229-37, esp. p. 231.}? his son, Baron Barthout van Slingelandt (1731-1798), Dordrecht;{C. Hofstede de Groot, ‘Schilderijenverzamelingen van het geslacht Slingelandt: Bijdrage tot de wordingsgeschiedenis van het Koninklijk Kabinet van Schilderijen’, _Oud Holland_ 10 (1892), pp. 229-37, esp. p. 231.} ? probate inventory, his widow, Baroness Magdalena Anna Elisabeth van Boetzelaer (1756-1808), The Hague, 29 September 1808, in the large front room (‘Een dito, verbeeldende ’t pourtrait van Gerrit Dou door _hem zelf_ geschilderd’);{C. Hofstede de Groot, ‘Schilderijenverzamelingen van het geslacht Slingelandt: Bijdrage tot de wordingsgeschiedenis van het Koninklijk Kabinet van Schilderijen’, _Oud Holland_ 10 (1892), pp. 229-37, esp. p. 232.} ? her probate inventory, The Hague, 28 July 1811 (‘Een binnenvertrek waarin een figuur, waarschijnlijk G. Dou met verder verschiet en beelden uitvoerig door G. Douw fl. 450’);{C. Hofstede de Groot, ‘Schilderijenverzamelingen van het geslacht Slingelandt: Bijdrage tot de wordingsgeschiedenis van het Koninklijk Kabinet van Schilderijen’, _Oud Holland_ 10 (1892), pp. 229-37, esp. p. 234.} ? her daughter, Baroness Diderica Catharina van Slingelandt (1794-1838), The Hague;{C. Hofstede de Groot, ‘Schilderijenverzamelingen van het geslacht Slingelandt: Bijdrage tot de wordingsgeschiedenis van het Koninklijk Kabinet van Schilderijen’, _Oud Holland_ 10 (1892), pp. 229-37, esp. pp. 233-34. The statement in C. Hofstede de Groot, _Beschreibendes und kritisches Verzeichnis der Werke der hervorragendsten holländischen Maler des XVII. Jahrhunderts_, I, Esslingen/Paris 1907, p. 426, no. 267, that the painting was auctioned in 1827 from the collection of Hendrik Reyden is incorrect, because the sale catalogue gives other dimensions and a different format.} ? her husband, Jonkheer Daniel Hooft (1788-1860), Amsterdam; ? his sale, Amsterdam (C.F. Roos et al.), 30 October 1860, no. 1 (‘Gerard Dou. Portrait du maître. No. 1. Il paraît avoir l’age de trente à trent cinq ans, et s’est placé accoudé sur l’appui d’une niche fénestrale, fumant une pipe; de la main droite il semble avoir feuilleté dans un livre de gravures ouvert devant lui, dont le contenu semble lui rendre l’air pensif et naif, sous la toque de velours cramoisi s’échappant de longues boucles de cheveux blonds qui tombent sur les épaules; une légère collerette rabattue entoure le cou, son pourpoint est d’un brun maron, détache d’en bas, laissent voir la chemise; il se détache contre un fond neutre, qui se perd du côté droit dans des tons mystérieux et dévoile un attelier, dans lequel deux élêves sont en besogne, près d’eux un chevalet. A l’extérieur de la niche pend un ample rideau bleu pâle. Suffit de dire que cet admirable chef d’œuvre d’une si extrême rareté, porte le cachet indibutable, que Dou fut un des plus dignes élèves de Rembrandt. Haut 49 Large 36 centimètres, sur bois. NB Le tableau que nous venons de signaler provient par succession du Sieur P. van Slingelandt, artiste et bourgemaître; dans la famille Hooft, la tradition en dit, que Dou lui en fit cadeau en souvenir d’amitié, et ce qui rend notre tradition encore plus évidente, c’est que jamais jusqu’à ce jour ce portrait n’ait paru en vente publique. Note des Directeurs’), fl. 6,400, to Roos, for the dealer O. de Kat, Dordrecht;{Copy RKD.}…; collection Leendert Dupper Willemsz (1799-1870), Dordrecht;{C. von Lützow, ‘Die vormals Dupper’sche Sammlung’, _Zeitschrift für bildende Kunst_ 5 (1870), pp. 227-30, esp. p. 228.} by whom bequeathed to the museum, as _Self-Portrait_, with 63 other paintings, 12 April 1870{NHA, ARM, IS, inv. 30, nos. 123 (8 March 1870), 132 (25 April 1870, no. 245); NHA, ARM, Kop., inv. 39, pp. 62-63 (11 May 1870).}
Documentation
- P. Hecht, 'Art beats nature, and painting does so best of all: the 'paragone' competition in Duquesnoy, Dou and Schalcken', Simiolus 29 (2002), nr. 3/4, p. 196, afb. 14.
- Robert Fucci, Parrhasius and the art of display : The illusionistic curtain in seventeenth-century Dutch painting, uit: Nederlands kunsthistorisch jaarboek = Netherlandish yearbook for history of art., 65, 2015, pagina 145-174 - p. 156, afb. 9
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!











