Getting started with the collection:
The Entombment
anonymous, c. 1460 - c. 1480
The Entombment. Oak with partly original polychromy. Holland (?), c. 1500.
- Artwork typesculpture
- Object numberBK-NM-9383
- Dimensionsheight 42.8 cm x width 51.8 cm x depth 13.2 cm
- Physical characteristicsoak with polychromy
Identification
Title(s)
The Entombment
Object type
Object number
BK-NM-9383
Description
Op een rotsachtig, langwerpig grondje staan tegenover elkaar Nicodemus en Jozef van Arimathea, die tussen hen in op een slap hangend lijnwaad het stijve lichaam van Christus dragen. Op de voorgrond knielt Maria-Magdalena, in profiel wat naar links en wat voorover, met de linkerhand het lijnwaad mede-vasthoudend, terwijl zij met de rechter het deksel oplicht van de zalfbus, die voor haar op de grond staat. Achter Christus knielt Maria met gevouwen handen over hem heen gebogen en ziet neer op het afgewende gelaat van haar zoon. Zij wordt onder de armen gesteund door St. Jan, die achter haar staat. Links van hen twee vrouwen, een met devoot gevouwen handen, de ander met een pot specerijen; beiden kijken wat afwezig. Rechts van St. Jan staat Simon van Cyrene(?), die met de rechterhand eveneens het lijnwaad vast heeft en de linker houdt boven de riem met daaraan hangende beurs. Schuin achter hem een vrouw, die de rechterhand voor de borst houdt, terwijl zij met de andere haar rok iets optilt. Op de bodem liggen een boek en, omgevallen, een tweede zalfbus met daarnaast het deksel. Nicodemus en Jozef van Arimathea zijn vrijwel overeenkomstig in gebaar en kleding, dragen ieder een rijk versierde jodenhoed met opgeslagen voorklep en een naar achteren afhangende sjerp; voorts één of twee dalmatiekachtige kostuums over een gewaad met lange mouwen; de linker figuur nog een schoudermantel en beugeltas aan een riem. Zijn armen steken door de zijsplitten van de lange mouwen van het opperkleed heen, die op de rug in een losse lus zijn gelegd; bij de rechter figuur zijn de mouwen omgeslagen. Magdalena's mantel, waar haar golvende haar overheen ligt, glijdt van de rug en bedekt voor een deel haar schoeisel. Maria draagt de mantel over het hoofd en een sluier, die voor haar langs valt.; St. Jans openhangende mantel, voor de borst met een knoop gesloten, laat een deel van zijn tuniek vrij. De vrouw links van hem draagt een tulband over haar hoofddoek en houdt met de rechteronderarm een prop van haar mantel op; de figuur links van haar heeft over het hoofd een mantel, die onder de armen wordt opgenomen, de vrouw geheel rechts een tulband met afhangende slip over een muts. Simon met kaproen en schouderkraag draagt paltrok en wambuis met riem, waaraan de beurs hangt.
Part of catalogue
Creation
Creation
- sculptor: anonymous, Northern Netherlands
- Utrecht (possibly)
Dating
c. 1460 - c. 1480
Search further with
Material and technique
Physical description
oak with polychromy
Dimensions
height 42.8 cm x width 51.8 cm x depth 13.2 cm
This work is about
Subject
Acquisition and rights
Acquisition
purchase 1891
Copyright
Provenance
...; collection A.P. Hermans-Smits (1822-1897), Eindhoven, in or before 1870;{Note RMA.}...; from Jonkheer Jan Pieter Six (1824-1899), Amsterdam, fl. 100, at the instigation of the Ministry of Internal Affairs, to the museum, 1891
Documentation
F. van Thienen, Openbaar Kunstbezit (1957), nr. 11.
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!
anonymous
The Entombment
Northern Netherlands, ? Utrecht, c. 1460 - c. 1480
Technical notes
Carved in relief and polychromed. The reverse is hollowed out. Dendrochronological research provided a tree-ring series with 132 rings, but crossdating with reference chronologies from central, eastern and northern Europe did not produce a reliable dating result.
Scientific examination and reports
- conservation report: A. Truyen (SRAL), RMA, juni 1990
- dendrochronology: M. Domínguez Delmás (DendroResearch), RMA, DR_R2023126, 13 november 2023
Condition
The wood is in good condition, although there are some shrinkage cracks. There are some visible cracks in the wood in the figure of Joseph of Arimathea. His veil and possibly his head were replaced on his body with animal glue during an earlier conservation. Part of the woman on the right’s turban is missing. Some original polychromy survives on the faces and hands; the rest is modern.
Conservation
- A. Truyen, SRAL, 1990: loose paint layers stabilized; surface cleaned; losses in the paint layers retouched; oak strip on the bottom replaced with a layer of cork.
Provenance
...; collection A.P. Hermans-Smits (1822-1897), Eindhoven, in or before 1870;1Note RMA....; from Jonkheer Jan Pieter Six (1824-1899), Amsterdam, fl. 100, at the instigation of the Ministry of Internal Affairs, to the museum, 1891
Object number: BK-NM-9383
Entry
This Entombment was originally part of an altar, most likely one dedicated to the Passion of Christ. There are no fewer than ten figures in the group. Behind Christ, Mary, hands clasped, bends over her son’s lifeless body. She is supported by St John the Evangelist. To their right are two rather distracted women, probably Mary Cleophas and Mary Salome. The figure to John’s left is probably Simon of Cyrene, with the anonymous woman wearing a turban obliquely behind him. Joseph of Arimathea and Nicodemus, at Christ’s head and feet respectively, both – as is usual in scenes of the Entombment – wear elaborately decorated Jewish hats with turned-back peaks and a kerchief hanging down behind, and a dalmatic-style robe over a long-sleeved garment. Over this Joseph of Arimathea also wears a cape, and he has a purse hanging from his belt. Mary Magdalene kneels in the foreground, anointing the body with ointment from the jars beside her.
In the past the Entombment has been variously located in the Lower Rhine region and in the Northern Netherlands.2A. Pit, Catalogus van de beeldhouwwerken in het Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst te Amsterdam, coll. cat. Amsterdam 1904, no. 78 (Utrecht); A. Pit, Catalogus van de beeldhouwwerken in het Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst te Amsterdam, coll. cat. Amsterdam 1915, no. 144 (Lower Rhine region); W. Vogelsang, ‘De Nederlandsche beeldhouwkunst’, Elsevier’s geïllustreerd maandschrift 31 (1906), pp. 366-80, no. 35 (Lower Rhine region or Northern Netherlands, possibly Utrecht); J.J.M. Timmers, Houten beelden. De houtsculptuur in de Noordelijke Nederlanden tijdens de late middeleeuwen, Amsterdam/Antwerp 1949, p. 57 (Holland); J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 46 (Holland?); C. Périer-D’Ieteren and A. Born (eds.), Retables en terre cuite des Pays-Bas (XVe-XVIe siècles). Étude stylistique et technologique, Brussels 1992, p. 69 (Holland). Woelk pointed out the likeness to the famous Molsheim reliefs that came from the Charterhouse in Strasbourg.3M. Woelk, Die Bildwerke vom 9. bis zum 16. Jahrhundert aus Stein, Holz und Ton im Hessischen Landesmuseum Darmstadt, coll. cat. Darmstadt 1999, pp. 254-55. For the reliefs, see O. Schmitt, Oberrheinische Plastik im ausgehenden Mittelalter, Freiburg im Breisgau 1924, figs. 24-26. According to the latest insights these limewood reliefs were made in Strasbourg around 1480 to a Dutch model, likely a print.4M. Leeflang et al., Middeleeuwse beelden uit Utrecht: 1430-1530/Mittelalterliche Bildwerke aus Utrecht: 1430-1530, exh. cat. Utrecht (Museum Catharijneconvent)/Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2012-13, pp. 225-26. An Adoration of the Magi in Museum Catharijneconvent in Utrecht (fig. a) has a virtually identical composition to one of the Molsheim reliefs.5Utrecht, Museum Catharijneconvent, inv. no. BMH bh144, see M. van Vlierden et al., Hout- en steensculptuur van Museum Catharijneconvent ca. 1200-1600, coll. cat. Utrecht 2004, pp. 199-201. In terms of the type of wood (oak) and the folds, the Amsterdam altar fragment can better be compared to this group. The distinctly busy and complex folds of the garments that characterize the Molsheim Adoration are considerably more subdued and slightly angular in this Utrecht version, and thus more in accord with those in the present sculpture. The Utrecht Adoration is dated to around 1460 and attributed to a predecessor of the prominent Utrecht master Adriaen van Wesel.6M. Leeflang et al., Middeleeuwse beelden uit Utrecht: 1430-1530/Mittelalterliche Bildwerke aus Utrecht: 1430-1530, exh. cat. Utrecht (Museum Catharijneconvent)/Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2012-13, no. 26. The similarities between the poses and facial types of the figures in the Amsterdam relief and those of some pipeclay altar fragments, most probably made in Utrecht, such as an Entombment in Museum Catharijneconvent and a Swoon of the Virgin in the Rijksmuseum (BK-1972-156),7M. Leeflang et al., Middeleeuwse beelden uit Utrecht: 1430-1530/Mittelalterliche Bildwerke aus Utrecht: 1430-1530, exh. cat. Utrecht (Museum Catharijneconvent)/Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2012-13, nos. 22, 24. provide additional grounds for attributing the altarpiece group to a Utrecht workshop.8A. De Jaeger, ‘Les retables en terre-cuite moulée: style, origine, mode de production. Quelques hypothèses de travail’, in C. Périer-D’Ieteren and A. Born (eds.), Retables en terre cuite des Pays-Bas (XVe-XVIe siècles). Étude stylistique et technologique, Brussels 1992, pp. 62-79, esp. p. 69.
Bieke van der Mark, 2024
Literature
J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 46, with earlier literature; C. Périer-D’Ieteren and A. Born (eds.), Retables en terre cuite des Pays-Bas (XVe-XVIe siècles). Étude stylistique et technologique, Brussels 1992, p. 69; M. Woelk, Die Bildwerke vom 9. bis zum 16. Jahrhundert aus Stein, Holz und Ton im Hessischen Landesmuseum Darmstadt, coll. cat. Darmstadt 1999, pp. 254-55
Citation
B. van der Mark, 2024, 'anonymous, The Entombment, Northern Netherlands, c. 1460 - c. 1480', in F. Scholten and B. van der Mark (eds.), European Sculpture in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20035551
(accessed 8 December 2025 10:07:14).Figures
Footnotes
- 1Note RMA.
- 2A. Pit, Catalogus van de beeldhouwwerken in het Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst te Amsterdam, coll. cat. Amsterdam 1904, no. 78 (Utrecht); A. Pit, Catalogus van de beeldhouwwerken in het Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst te Amsterdam, coll. cat. Amsterdam 1915, no. 144 (Lower Rhine region); W. Vogelsang, ‘De Nederlandsche beeldhouwkunst’, Elsevier’s geïllustreerd maandschrift 31 (1906), pp. 366-80, no. 35 (Lower Rhine region or Northern Netherlands, possibly Utrecht); J.J.M. Timmers, Houten beelden. De houtsculptuur in de Noordelijke Nederlanden tijdens de late middeleeuwen, Amsterdam/Antwerp 1949, p. 57 (Holland); J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 46 (Holland?); C. Périer-D’Ieteren and A. Born (eds.), Retables en terre cuite des Pays-Bas (XVe-XVIe siècles). Étude stylistique et technologique, Brussels 1992, p. 69 (Holland).
- 3M. Woelk, Die Bildwerke vom 9. bis zum 16. Jahrhundert aus Stein, Holz und Ton im Hessischen Landesmuseum Darmstadt, coll. cat. Darmstadt 1999, pp. 254-55. For the reliefs, see O. Schmitt, Oberrheinische Plastik im ausgehenden Mittelalter, Freiburg im Breisgau 1924, figs. 24-26.
- 4M. Leeflang et al., Middeleeuwse beelden uit Utrecht: 1430-1530/Mittelalterliche Bildwerke aus Utrecht: 1430-1530, exh. cat. Utrecht (Museum Catharijneconvent)/Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2012-13, pp. 225-26.
- 5Utrecht, Museum Catharijneconvent, inv. no. BMH bh144, see M. van Vlierden et al., Hout- en steensculptuur van Museum Catharijneconvent ca. 1200-1600, coll. cat. Utrecht 2004, pp. 199-201.
- 6M. Leeflang et al., Middeleeuwse beelden uit Utrecht: 1430-1530/Mittelalterliche Bildwerke aus Utrecht: 1430-1530, exh. cat. Utrecht (Museum Catharijneconvent)/Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2012-13, no. 26.
- 7M. Leeflang et al., Middeleeuwse beelden uit Utrecht: 1430-1530/Mittelalterliche Bildwerke aus Utrecht: 1430-1530, exh. cat. Utrecht (Museum Catharijneconvent)/Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2012-13, nos. 22, 24.
- 8A. De Jaeger, ‘Les retables en terre-cuite moulée: style, origine, mode de production. Quelques hypothèses de travail’, in C. Périer-D’Ieteren and A. Born (eds.), Retables en terre cuite des Pays-Bas (XVe-XVIe siècles). Étude stylistique et technologique, Brussels 1992, pp. 62-79, esp. p. 69.
