Getting started with the collection:
The Swoon of the Virgin, from a Calvary Scene
anonymous, c. 1475 - c. 1500
The Virgin Fainting. Pipeclay with original polychromy. Utrecht, c. 1470.
- Artwork typesculpture, high relief
- Object numberBK-1972-156
- Dimensionsheight 48.5 cm x width 28 cm x depth 9 cm x weight 5.6 kg
- Physical characteristicspipeclay with polychromy and gilding
Identification
Title(s)
The Swoon of the Virgin, from a Calvary Scene
Object type
Object number
BK-1972-156
Description
In een rotsachtig landschap zit op de voorgrond Maria ineengezonken en wordt ondersteund door Johannes. Achter en naast hen de drie heilige vrouwen, die hun handen in aanbidding gevouwen hebben. De vrouw links op de voorgrond en Johannes zien omhoog (naar het kruis). Rechts bovenaan helpt een soldaat de blinde Longinus de lans te richten. In het midden bovenaan de aanzet voor het kruis van een der moordenaars. Maria draagt over haar kleed een mantel en om het hoofd een sluier met gefronste rand. De overige vrouwen dragen eveneens over hun kleden mantels en bovendien kindoeken; twee van hen hebben de mantel over het hoofd getrokken, de linker vrouw draagt een tulband. Johannes is gekleed in een mantel over een onderkleed, Longinus in een jak met korte mouwen over een hemd met lange mouwen, de soldaat in een maliënkolder. Beide laatsten dragen puntmutsen met een bourrelet er omheen en kousen in hoge schoenen.
Creation
Creation
'statue-squeezer': anonymous, Utrecht
Dating
c. 1475 - c. 1500
Search further with
Material and technique
Physical description
pipeclay with polychromy and gilding
Dimensions
height 48.5 cm x width 28 cm x depth 9 cm x weight 5.6 kg
Explanatory note
Het beeldhouwwerk is het linker deel van een Calvarieberg-voorstelling geweest.
Acquisition and rights
Credit line
Purchased with the support of the Stichting tot Bevordering van de Belangen van het Rijksmuseum
Acquisition
purchase 1972-11-15
Copyright
Provenance
…; private collection, Northern Germany; sale Lempertz (Cologne) 15-17 November 1972, no. 1498, DM 8,050 (fl. 8,118), to the museum, as a gift from the Commissie voor de Fotoverkoop
Documentation
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!
anonymous
Utrecht, c. 1475 - c. 1500
Provenance
…; private collection, Northern Germany; sale Lempertz (Cologne) 15-17 November 1972, no. 1498, DM 8,050 (fl. 8,118), to the museum, as a gift from the Commissie voor de Fotoverkoop
Object number: BK-1972-156
Credit line: Purchased with the support of the Stichting tot Bevordering van de Belangen van het Rijksmuseum
Entry
This polychromed relief once formed the left section of a pipeclay scene of the Crucifixion. The swooning figure of Mary appears at the centre, with John supporting her directly from behind. Rear left, three saintly female figures appear. Like John, the woman far left gazes up at the cross. Two soldiers on the upper right are doing the same: the front figure, Longinus, is the Roman soldier who pierced Christ’s flank with his lance. The second soldier, wearing a coat of mail, assists the blind Longinus in aiming his spear, of which only the lower section has survived. The upper section was presumably made of another material, such as wood or metal.
At least four virtually identical scenes survive to this day. The first example is preserved in the parish church of the French village Saint-Agnan-sur-Erre, the second in the Musée des Beaux-Arts in Chartres,1C. Perier-d’Ieteren and A. Born (eds.), Retables en terre cuite des Pays-Bays (XVe-XVIe siècles): Étude stylistique et technologique, Brussels 1992, pp. 44-48 and figs. 47 and 48. the third in the Museo Arqueológico Nacional in Madrid, and the fourth in the monastery of San Antonio el Real in Segovia, Spain.2C. Perier-d’Ieteren and A. Born (eds.), Retables en terre cuite des Pays-Bays (XVe-XVIe siècles): Étude stylistique et technologique, Brussels 1992, figs. 44 and 2b. This latter work belongs to a Passion altarpiece, bricked into the chapel wall, comprising three reliefs: the Calvary in the centre, and the Carrying of the Cross and Deposition flanking on either side. At the centre of the Calvary scene (fig. a) is the crucified figure of Christ on the cross, with Mary Magdalene appearing at its foot. Left of the cross is a scene of the Swoon of the Virgin; right of the cross is a group of Pharisees and Roman soldiers. Each of the two outer reliefs contains a cross bearing one of the two thieves, Gestas and Dismas, tried at the same time as Christ. The Amsterdam relief is certain to have functioned in the same kind of ensemble: the onset of a cross rear centre confirms a similar iconography.
Although the style of the figures in the present relief is somewhat cruder than that of the figures in the Utrecht altarpiece known as the Retable of St Lambert,3Utrecht, Museum Catharijneconvent, on loan from the Musée de Cluny, Musée National du Moyen Age, Paris, inv. no. RMCC b297, see Reesing in M. Leeflang et al., Middeleeuwse beelden uit Utrecht 1430-1530/Mittelalterliche Bildwerke aus Utrecht, exh. cat. Utrecht (Museum Catharijneconvent)/Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2012-13, no. 23. this pipeclay work, like a comparable swooning Virgin in the collection of the Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam,4Reesing in M. Leeflang et al., Middeleeuwse beelden uit Utrecht 1430-1530, exh. cat. Utrecht (Museum Catharijneconvent)/Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2012-13, no. 21. can also be attributed to a Utrecht workshop. Also noteworthy in this context is the similarity, especially discernible in the drapery folds, to a pipeclay fragment of a relief with the Swoon of the Virgin in the collection of the Centraal Museum in Utrecht.5C. Perier-d’Ieteren and A. Born (eds.), Retables en terre cuite des Pays-Bays (XVe-XVIe siècles): Étude stylistique et technologique, Brussels 1992, p. 46 and fig. 43 and J. Klinckaert, ¬De verzamelingen van het Centraal Museum Utrecht, vol. 3, Beeldhouwkunst tot 1850, coll. cat. Utrecht 1997, no. 240. The fact that this fragment was unearthed during the demolition of the Utrecht city ramparts in 1844 confirms its identification as a work produced in this city. Utrecht was unquestionably an important centre for the fabrication of pipeclay devotional objects, as affirmed by the vast quantities of moulds, misfires and (remnants of) pipeclay sculptures unearthed there. More recent archaeological evidence, however, shows that the mass production of pipeclay sculpture also occurred in other cities, including Amsterdam, Leiden, Deventer, Kampen, Antwerp, Liège and Cologne.6See S. Ostkamp, ‘Productie en gebruik van pijpaarden en terracotta devotionalia in de Nederlanden (ca. 1350-ca. 1550)’, in A. Böing, G. Inhester and T. Sodmann (ed.), Judocus Vredis: Kunst aus der Stille: eine Klosterwerkstatt der Dürerzeit/ Judocus Vredis: Kunst uit de stilte: een kloosterwerkplaats uit de tijd van Dürer, exh. cat. Münster (Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte)/Vreden (Hamaland-Museum)/Borken (Kreismuseum)/Deventer (Historisch Museum de Waag) 2001, pp. 188-257, esp. pp. 206-07.
Ingmar Reesing, 2012 (updated by Bieke van der Mark, 2024)
This entry was originally published in M. Leeflang et al., Middeleeuwse beelden uit Utrecht 1430-1530, exh. cat. Utrecht (Museum Catharijneconvent)/Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2012-13, no. 22
Citation
(accessed 10 December 2025 18:31:10).
Figures
Footnotes
- 1C. Perier-d’Ieteren and A. Born (eds.), Retables en terre cuite des Pays-Bays (XVe-XVIe siècles): Étude stylistique et technologique, Brussels 1992, pp. 44-48 and figs. 47 and 48.
- 2C. Perier-d’Ieteren and A. Born (eds.), Retables en terre cuite des Pays-Bays (XVe-XVIe siècles): Étude stylistique et technologique, Brussels 1992, figs. 44 and 2b.
- 3Utrecht, Museum Catharijneconvent, on loan from the Musée de Cluny, Musée National du Moyen Age, Paris, inv. no. RMCC b297, see Reesing in M. Leeflang et al., Middeleeuwse beelden uit Utrecht 1430-1530/Mittelalterliche Bildwerke aus Utrecht, exh. cat. Utrecht (Museum Catharijneconvent)/Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2012-13, no. 23.
- 4Reesing in M. Leeflang et al., Middeleeuwse beelden uit Utrecht 1430-1530, exh. cat. Utrecht (Museum Catharijneconvent)/Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2012-13, no. 21.
- 5C. Perier-d’Ieteren and A. Born (eds.), Retables en terre cuite des Pays-Bays (XVe-XVIe siècles): Étude stylistique et technologique, Brussels 1992, p. 46 and fig. 43 and J. Klinckaert, ¬De verzamelingen van het Centraal Museum Utrecht, vol. 3, Beeldhouwkunst tot 1850, coll. cat. Utrecht 1997, no. 240.
- 6See S. Ostkamp, ‘Productie en gebruik van pijpaarden en terracotta devotionalia in de Nederlanden (ca. 1350-ca. 1550)’, in A. Böing, G. Inhester and T. Sodmann (ed.), Judocus Vredis: Kunst aus der Stille: eine Klosterwerkstatt der Dürerzeit/ Judocus Vredis: Kunst uit de stilte: een kloosterwerkplaats uit de tijd van Dürer, exh. cat. Münster (Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte)/Vreden (Hamaland-Museum)/Borken (Kreismuseum)/Deventer (Historisch Museum de Waag) 2001, pp. 188-257, esp. pp. 206-07.
