Nieuwe presentaties in het Aziatisch Paviljoen

30 oktober 2019 t/m 18 oktober 2020

Elk half jaar presenteren de conservatoren Aziatische kunst nieuwe werken in het Aziatisch Paviljoen van het Rijksmuseum. Het komende half jaar staat in het teken van verschillende wereldbeelden en perspectieven. Zo maken bezoekers kennis met Bu-Num, de parallelle wereld van de Taiwanese kunstenaar Tu Wei-Cheng, wordt devotie en verering belicht in de presentatie ‘De wereld van het ritueel’ en zijn de eerste foto’s van Indonesië te zien, zowel vanuit Indonesisch als Europees perspectief.

De parallelle wereld van Tu Wei-Cheng

3 Speciaal voor het Aziatisch Paviljoen maakte de Taiwanese kunstenaar Tu Wei-Cheng (1969) nieuw werk in de serie Bu Num. Bu Num is de parallelle virtuele wereld van Tu. Als archeoloog van zijn Bu Num wereld, graaft hij als het ware zijn ontwerpen op. Zo zien de objecten er in de eerste instantie ook uit, als decennia oude artefacten. Details van computeraccessoires en moeren verraden echter dat het gaat om kunst van nu. Tu Wei-Cheng nodigt uit met onze moderne ogen naar het verleden te kijken en ook met diezelfde ogen te reflecteren op de beschaving van nu.



De wereld van het ritueel

2 Rituelen spelen een belangrijke rol in alle godsdiensten. De goden of het universum konden via rituelen worden bestuurd. Deze manier van denken is nog steeds zichtbaar in de religies van Azië, zoals het hindoeïsme en boeddhisme. Aan de hand van 30 beelden van godheden, lampen, wijnbekers en prenten worden rituelen uit allerlei Aziatische landen door de eeuwen heen belicht.







Het begin van de fotografie in Indonesië

1 Kassian Céphas (1845-1912) is de eerste Indonesische professionele fotograaf. Een selectie van zijn foto’s is nu samen te zien samen met foto’s van de Vlaams-Nederlandse fotograaf Isidore van Kinsbergen (1821-1905). Céphas legde in opdracht van de Javaanse aristocratie en Europese bedrijven het Javaanse leven vast. Ook al waren veel van zijn opdrachtgevers Westers, hij fotografeerde zijn onderwerpen vanuit een duidelijk Javaans bewustzijn. Van Kinsbergen reisde in 1851 naar Batavia als lid van een theatergezelschap. Zijn belangstelling voor fotografie leverde hem in 1862 de opdracht op de archeologische vondsten van Java vast te leggen. Een selectie uit deze serie zijn te zien naast het werk van Céphas.

Het begin van de fotografie in Indonesië is te zien tot 5 april 2020.