Getting started with the collection:
Vouwwaaier met blad van papier waarop in aquarel een huwelijksscène
anoniem, c. 1765 - c. 1780
- Artwork typevouwwaaier
- Object numberBK-1978-315-A
- Dimensionslength 28.5 cm x span 52 cm
Identification
Object type
Object number
BK-1978-315-A
Creation
Creation
- waaierschilder: anoniem, Netherlands
- after print by Jan Punt (copy after)
- ivory carver: anoniem, Netherlands
- waaiermaker: anoniem, Netherlands
Dating
c. 1765 - c. 1780
Search further with
Material and technique
Material
Technique
Dimensions
length 28.5 cm x span 52 cm
Explanatory note
Volgens handgeschreven notitie in het deksel: 'C.I. Six/ Souvenir van oom Willem Six./ Afk. van zijn moeder, mevr. C. Six-Teding van Berkhout.'. Een goed voorbeeld van een typisch Nederlandse 'huwelijkswaaier', die een bruid na de ondertekening van het huwelijkscontract van haar aanstaande echtgenoot kreeg en die zij zeer waarschijnlijk ook tijdens de huwelijksinzegening in de kerk bij zich had. Het meest opvallende aan dit waaierblad is, dat het niet meer gevuld wordt door een voorstelling, maar dat er onder invloed van het neo-classicisme een driedeling heeft plaatsgevonden. In de cartouche midden op het blad wordt een paar in klassieke kledij door Hymen, de god van het huwelijk, naar het huwelijksaltaar geleid. De voorstelling is vrij exact gevolgd [maar zonder putto en huisje] naar de prent die graveur Jan Punt (1711-1779) maakte ter gelegenheid van het huwelijk van Mr. Aarnout van Citters [1714-1752] en Sara Jacoba Ockerse [1717-1794], dat op 2 april 1737 in Middelburg werd gesloten. Deze gravure diende ter versiering van het titelblad van de bij deze gelegenheid verschenen huwelijksdichten. ('J. Punt inv. et sculpsit 1737', R.P.K., Rijksmuseum Amsterdam) De gravure van het titelblad is dus slechts gedeeltelijk gevolg, maar opvallender is het ontbreken van de rand. Dit komt vaker voor: vgl. C. Kammerl, Der Fächer, München 1989, afb. 25, p.109. De riviergod en -godin zijn afkomstig uit de rand van de gravure bij het huwelijk van H.P. van Beek en M.A. Vermande op 28 november 1738 in Amsterdam (J. Punt inv. et sculp. 1738). Het lijkt niet onwaarschijnlijk dat dergelijke gelegenheidsgrafiek vaker werd gebruikt als inspiratie voor waaierbladen. Opvallend is echter, dat de hier gebruikte voorstelling enige tientallen jaren oud was toen deze rijk uitgevoerde waaier gemaakt werd. In het medaillon rechts twee putti met brandende toortsen en in het linker medaillon een klassiek geklede vrouw met liefdes- of huwelijkskransen. Het bijzonder fijn gesneden montuur dat versierd is met liefdessymboliek, lijkt later vervaardigd te zijn dan het blad. Rechter buitenbeen: altaar met twee duiven, brandende toorts, liggend beest, staf, trofee met luit, trofee met brandende toorts en doedelzak. Linker buitenbeen idem. Handdeel montuur: twee harten in medaillon, trofee met doedelzak en pijlenkoker, strik waaraan een mand met bloemen en fruit, altaar met brandende harten, in het midden: altaar met liggend beest. Achterkant blad is onversierd. Waaierblad gemonteerd a l'anglaise. [Mortier, B.M. du, 2000]
This work is about
Person
Subject
Place
Exhibitions
Acquisition and rights
Credit line
Gift of Jonkvrouw C.I. Six, 's-Graveland
Acquisition
gift 1978
Copyright
Documentation
Related objects
Related
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!