Getting started with the collection:
Model of an Icebreaker
anonymous, c. 1750 - c. 1807
A frame with a large row of axe-heads has been mounted on this flat-bottomed boat. Ropes are used to raise, then release the frame, causing the axe-heads to fall on the ice. The red, white and blue striped pole is the towing mast: a line attached to it enabled the icebreaker to be towed from the bank by horses or men.
- Artwork typeship model, demonstration model
- Object numberNG-MC-29
- Dimensionsheight 39.5 cm x width 99 cm x depth 49 cm
- Physical characteristicswood, brass, rope and paint
Identification
Title(s)
- Model of an icebreaker
- Model of an Icebreaker
Object type
Object number
NG-MC-29
Description
Gepolychromeerd blokmodel van een ijsbreker. Het is een lange praam met twee vleugelvormige uitbouwen achter, waarop kaapstanders zijn geplaatst, en met een groot raamwerk balancerend op een as in een stoel op het voordek. Het voorste gedeelte van het raamwerk, dat voor het voorschip uitkomt, is voorzien van een zwaar raamwerk als een omgekeerd dak, met op de nokbalken een groot aantal bijlkoppen geplaatst. Het achtereind van de balans komt tot bij het achterdek, waar het met een aantal touwen naar beneden getrokken kan worden; als de touwen losgelaten worden, zal het voorstuk door zijn eigen gewicht naar beneden vallen en het ijs breken. Dit kan ook gedaan worden met de kaapstanders, maar deze werden meest voor de voortbeweging gebruikt; de ijsbreker werd ook gejaagd door paarden of mankracht. Tegen het voorschot van de bak is een jaagmast geplaatst, met een loopring naar de top. Aan de achtersteven van de praam zit een roer.
Inscriptions / marks
label, port side: ‘29’ former inventory label
Part of catalogue
Creation
Creation
model maker: anonymous, Netherlands
Dating
c. 1750 - c. 1807
Search further with
Material and technique
Physical description
wood, brass, rope and paint
Dimensions
height 39.5 cm x width 99 cm x depth 49 cm
This work is about
Subject
Place
Exhibitions
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
…; collection Jochem Pietersz Asmus (1765-1837), Amsterdam, 1807;{HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. E no. 24.} Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, 1837;{After the death of Asmus in 1837 models from his private collection remained in the Navy Model Room in The Hague and were henceforth considered an integral part of the collection of the Department of the Navy.} transferred to the museum, 1883
Documentation
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!
anonymous
Model of an Icebreaker
Netherlands, c. 1750 - c. 1807
Inscriptions
- label, port side:29 former inventory label
Conservation
- P. Borst, 1976: restored
- Ab Hoving, november 2009: missing parts reconstructed
Provenance
…; collection Jochem Pietersz Asmus (1765-1837), Amsterdam, 1807;1HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. E no. 24. Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, 1837;2After the death of Asmus in 1837 models from his private collection remained in the Navy Model Room in The Hague and were henceforth considered an integral part of the collection of the Department of the Navy. transferred to the museum, 1883
Object number: NG-MC-29
Entry
Polychromed wooden block model of an icebreaker.
The model consists of a long pram with two wing-shaped side platforms at the rear on which capstans are placed, and a large frame balancing in a stool with an axle on the foredeck. The part of the frame overhanging the bow is weighted with a heavy wooden structure that resembles an overturned roof; a large number of axe heads have been mounted on its beams. The rear of the frame hangs above the aft deck; it can be pulled down by tugging a number of the ropes. By releasing the ropes the front section will fall and break the ice with the axe heads. This can also be done with capstans, but these were mainly used for propulsion. Alternatively the craft was towed by horses or manpower: a mast used for towing is then placed against the bulkhead of the forecastle, with a traveller running to the top. The craft has a rudder at the stern.
Jochem Pietersz Asmus (1755-1837) mentions a model of an icebreaker in his private collection in 1807.3NA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. E no. 24. The Amsterdam Museum has an identical model in its collection.4Amsterdam Museum, inv. no. KA 14052.
Literature
J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 29; G. Doorman, Het Nederlandsch octrooiwezen en de techniek der 19de eeuw, The Hague 1947, pp. 205-06, no. 780; R.M. Haubourdin et al., De physique existentie dezes lands. Jan Blanken, inspecteur-generaal van de waterstaat (1755-1838), exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1987, no. 154
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'anonymous, Model of an Icebreaker, Netherlands, c. 1750 - c. 1807', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200314892
(accessed 12 December 2025 17:08:09).Footnotes
- 1HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. E no. 24.
- 2After the death of Asmus in 1837 models from his private collection remained in the Navy Model Room in The Hague and were henceforth considered an integral part of the collection of the Department of the Navy.
- 3NA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. E no. 24.
- 4Amsterdam Museum, inv. no. KA 14052.