Getting started with the collection:
Model of Part of the Timbering of the Dry Dock at Flushing
Rijkswerf Vlissingen (possibly), c. 1837
Model van een gedeelte van de beschoeiing van een droogdok, waarop de hei-fundering en een gedeelte van de wand te zien is. Het droogdok in Vlissingen werd na veel uitstel hersteld in de jaren 1836-1837. Het model laat de toestand na deze reparaties zien.
- Artwork typedemonstration model
- Object numberNG-MC-3
- Dimensionsmodel: height 20.4 cm x width 42 cm x depth 18.8 cm, packaging capsule: height 26 cm x width 49 cm x depth 26 cm
- Physical characteristicswood and brass
Identification
Title(s)
Model of Part of the Timbering of the Dry Dock at Flushing
Object type
Object number
NG-MC-3
Description
Model van een gedeelte van de beschoeiing van een droogdok, waarop de hei-fundering en een gedeelte van de wand te zien is. Het droogdok in Vlissingen werd na veel uitstel hersteld in de jaren 1836-1837. Het model laat de toestand na deze reparaties zien.
Part of catalogue
Creation
Creation
model maker: Rijkswerf Vlissingen (possibly), Flushing (possibly)
Dating
c. 1837
Search further with
Material and technique
Physical description
wood and brass
Dimensions
- model: height 20.4 cm x width 42 cm x depth 18.8 cm
- packaging capsule: height 26 cm x width 49 cm x depth 26 cm
Explanatory note
Het droogdok in Vlissingen werd na veel uitstel hersteld in de jaren 1836-1837. Het model laat de toestand na deze reparaties zien.
This work is about
Subject
Place
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Documentation
A.E. Tromp, 'Aanleg en gemaakte veranderingen aan het dok der Marine te Vlissingen en de daar voor liggende grote zeesluis, met vermelding van belangrijke bijzonderheden der constructie en andere', Verhandelingen en berigten betrekkelijk het zeewezen (1851), p. 531 ff., 791 ff.
Related objects
Related
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!
Rijkswerf Vlissingen (possibly)
Model of Part of the Timbering of the Dry Dock at Flushing
? Flushing, c. 1837
Conservation
- Ab Hoving, november 2004: minor repairs
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Object number: NG-MC-3
Entry
Wooden construction model of the timbering of a dry dock, showing the pile foundations and part of the wall.
The dry dock of Flushing was the first dry dock in the Netherlands, designed by the Englishman John Perry (1670-1733) and built from 1704 to 1705 under supervision of Dockmaster Jacob de Roo.1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, nos. 2-3. It was a tidal dock, kept dry using horsepowered chain pumps. However, the lock gates were too narrow and too low, necessitating the outlying basin to be emptied to such a low level, that the ships could not be kept afloat. The dry dock was not used after 1756 and was not repaired until 1836-37, following long delays.2A model showing the dry dock as it was in 1756 is in the collection of the Zeeuws Maritiem Museum muZEEum in Flushing, inv. no. 2934. During this reparation the lock gates were replaced by a caisson and the dock was equipped with a steam engine. Although graded as a listed building since 1964, the dock was filled in 1974. It was excavated in 2010 and is currently being restored.
This model shows the situation after the repairs of 1837 had been made.3J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 3.
Scale unknown.
Literature
A.E. Tromp, ‘Aanleg en gemaakte veranderingen aan het dok der Marine te Vlissingen en de daar voor liggende grote zeesluis, met vermelding van belangrijke bijzonderheden der constructie en andere’, Verhandelingen en berigten betrekkelijk het zeewezen (1851), pp. 531-78, 791-842; J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 3; H.G. van Grol, De geschiedenis der oude havens van Vlissingen, alsmede de invloed van Oranje op hare verdere ontwikkeling, Flushing 1931
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'possibly Rijkswerf Vlissingen, Model of Part of the Timbering of the Dry Dock at Flushing, Flushing, c. 1837', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20053167
(accessed 11 December 2025 22:32:00).Footnotes
- 1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, nos. 2-3.
- 2A model showing the dry dock as it was in 1756 is in the collection of the Zeeuws Maritiem Museum muZEEum in Flushing, inv. no. 2934.
- 3J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 3.