Model of a Carriage for a 30-Pounder Carronade

Rijkswerf Hellevoetsluis, 1854

Model van een schuifaffuit voor een carronade van 30 pond met baksijzer en stelwig. Het lichaam bestaat uit twee balken in langsrichting met beslag en ringen, gelegen op twee zware dwarsbalken. De balken in langsrichting zijn aan de voorzijde afgerond; bovenop zijn aan de voorkant de oren met tapas aangebracht en achter beslag met het spoor voor de eleveerschroef. In het midden zijn twee latten schuin over de balken aangebracht, waartussen een asymmetrische stelwig loopt. De dwarsbalken steken uit buiten de langsbalken voor extra stabiliteit en staan op wrijvingsklossen om het recuul te beperken. Twee kleine rollers aan een scharnier tegen de achterzijde kunnen met behulp van het baksijzer de achterkant van het affuit opkrikken; het affuit rust dan voor ook op twee houten rollers, die voor de voorste dwarsbalk zijn aangebracht, en is zo gemakkelijk te boord te rollen. Schaal 1:5 (afgeleid).

  • Artwork typedemonstration model
  • Object numberNG-MC-750
  • Dimensionsheight 10.5 cm x width 28 cm x depth 16.5 cm x height 15 cm, width 395 cm x depth 27 cm
  • Physical characteristicswood and brass

Rijkswerf Hellevoetsluis

Model of a Carriage for a 30-Pounder Carronade

Hellevoetsluis, Netherlands, 1854

Provenance

...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883

Object number: NG-MC-750


Entry

Model of a carriage for a 30-pounder carronade with traversing crow and quoin.

The body consists of two longitudinal beams with fittings and rings, resting on two very thick cross-beams. The longitudinal beams are rounded at the front. On top, they have the lugs with the lug bolt forward, and a slot for the elevating screw at the back. In the middle, two beams are laid across the beams at an oblique angle, between which an asymmetrical quoin slides across. The cross-beams extend beyond the sides of the longitudinal beams for extra stability and stand on friction chocks to reduce the recoil. Two small rollers on a hinge at the back of the transom can be used as a jack, with the traversing crow to lift the carriage off its chocks; it will then also rest on two larger rollers set in front of the forward cross-beam, and will be easy to run out.

This carriage was designed by W. de Fremery, Inspector of Ordnance of the Dutch Navy, in 1854, for small vessels such as the steam schooner Vuurpijl.1HNA 2.12.01 Min. Marine, Exh. 1/7/1854 N75, 24/10/1854 N146, 16/11/1854 N74.

Scale (derived) 1:5.


Literature

Ministerie van Marine (ed.), Artillerie van de Marine. Verslagen der proeven welke in het jaar 1855 zijn genomen, The Hague 1856-59; J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 750; H. van Goens, Handleiding tot de kennis van de zee-artillerie, Rotterdam 1861-65, p. 616, pl. XXIII


Citation

J. van der Vliet, 2016, 'Rijkswerf Hellevoetsluis, Model of a Carriage for a 30-Pounder Carronade, Hellevoetsluis, 1854', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20053937

(accessed 1 December 2025 00:27:28).

Footnotes

  • 1HNA 2.12.01 Min. Marine, Exh. 1/7/1854 N75, 24/10/1854 N146, 16/11/1854 N74.