Getting started with the collection:
Mantel clock (pendule)
anoniem, c. 1750 - c. 1755
A great deal of Meissen ware was exported to Paris, where merchants in luxury goods devised all kinds of new objects in which to incorporate the expensive porcelain. This clock is set in a gilt-bronze case to which a Meissen porcelain figure group has been added. The two figures are Columbine and Pantalone, characters from the commedia dell’arte, the Italian theatre tradition.
- Artwork typeclock, figure, mechanical clock
- Object numberBK-17504
- Dimensionsheight 16.5 cm, height 43.9 cm x width 30.7 cm x depth 26.1 cm
- Physical characteristicsbeschilderd porselein, verguld brons, email


Identification
Title(s)
Pendule
Object type
Object number
BK-17504
Description
Klok met een groep van beschilderd porselein. De groep is geplaatst op een rococo voetstuk, waarop een ruïne bekroond door een ronde klok en een boom met takken, bloemen en bladeren. Dit alles van verguld brons. De groep staat op een onregelmatig ovaal grondvlak, begroeid met bladeren en bloemen. Een vrouw (Colombine) zit op een heuvel met een masker in haar rechterhand. Met haar linkerhand streelt ze een man (Pantalone) onder de kin. De man staat links van haar en draagt een baard. De groep is gemerkt.
Inscriptions / marks
- signature and address: ‘GALLOIS A PARIS’
- inscription and date: ‘M. Schurtemernes 18 Jan 1818’
- factory mark
- inscription and date: ‘leeuwarden J Gen 20/ 12 1905’
- signature and address: ‘Gallois AParis’
Catalogue reference
- M. Penkala, European porcelain : A handbook for the collector, Rutland, Vermont/Tokio 1968, pl. V.
- R.J. Charlston (red.), World ceramics : an illustrated history, Londen 1968, afb. 629.
- G. Rosa, La Porcellana in Europa, Milan 1966, afb. 10.
Creation
Creation
- bronswerker: anoniem, Paris
- clockmaker: Gallois, François, Paris
- porcelain company: Meissener Porzellan Manufaktur, Meissen
- porseleinmodelleur: after Johann Joachim Kändler, Meissen
- porcelain company: Vincennes, Vincennes
- porseleinmodelleur: Gravant-Mille, Marie-Henriette, Vincennes
Dating
c. 1750 - c. 1755
Search further with
Material and technique
Physical description
beschilderd porselein, verguld brons, email
Material
Technique
Dimensions
- height 16.5 cm
- height 43.9 cm x width 30.7 cm x depth 26.1 cm
Explanatory note
BK-17504 Pendule De centrale porseleinen beeldengroep van deze pendule toont de personages Columbine en Pantalone uit de commedia dell’arte, een populair Italiaans volkstoneel dat zijn oorsprong vindt in de 16e eeuw. De figuren, vervaardigd in de porseleinfabriek van Meissen, zijn geplaatst binnen een verguld bronzen ombouw. Ze staan zich op een rotsachtig gemodelleerd voetstuk, versierd met plantmotieven. Het uurwerk, vervaardigd door de Parijse uurwerkmaker François Gallois, wordt gedragen door een arcade, geflankeerd door een boomstronk die zich vertakt in verschillende armen. Deze takken zijn voorzien van bladeren en gedecoreerd met gemonteerde porseleinen bloemen, geproduceerd in de porseleinfabriek van Vincennes. De Meissen-porseleinfabriek, opgericht in 1710, was de eerste Europese fabriek die succesvol echt, hard porselein wist te vervaardigen. Binnen korte tijd verwierf de fabriek internationale erkenning, mede dankzij de ontwerpen van verschillende kunstenaars die in dienst werden genomen. Een van de meest toonaangevende kunstenaars was de beeldhouwer Johann Joachim Kändler (1706-1775), die verantwoordelijk was voor het ontwerp van deze beeldengroep. Vanaf de jaren 1740 werden dergelijke porseleinen beelden op grote schaal naar Parijs geëxporteerd, waar zogenoemde marchand-merciers - handelaren in luxegoederen - ze lieten verwerken tot nieuwe ensembles, waaronder deze pendule. De toevoeging van porseleinen bloemen droeg aanzienlijk bij aan het succes van deze objecten bij de Europese adel en hoven. (Baarsen 2013, pp. 202-205) De porseleinen bloemen werden vervaardigd in het atelier van Marie-Henriette Gravant-Mille, echtgenote van Louis-François Gravant (1716-1765). Hij was een van de oprichters van de Vincennes-porseleinfabriek. Gravant-Mille stond aan het hoofd van een gespecialiseerd atelier binnen de fabriek, waar zij op het hoogtepunt van de productie leiding gaf aan een groep van 45 vrouwen. Tussen 1747 en 1753 kochten Parijse marchand-merciers meer dan 120.000 porseleinen bloemen. De populariteit van deze bloemen is terug te leiden op hun naturalistisch en botanisch accurate uitstraling. In sommige gevallen werden de bloemen zelfs geparfumeerd om de illusie van levensechtheid te versterken. Op deze wijze werd in de 18de eeuw als het ware de natuur in huis gehaald. (D’Albis 1987, p. 14; Savill 2021, pp. 58-65) Bronnen: A. D’Albis, “Le Secret de Gravant ou le Privilège de Vincennes”, Bulletin de la Société des amis de Vincennes, 1987, pp. 7-16. Reinier Baarsen, Paris 1650-1900: decorative arts in the Rijksmuseum, New Haven, 2013, pp. 206-207. Rosalind Savill, Everyday Rococo: Madame de Pompadour and Sèvres porcelain, Norwich, 2021, pp. 58-65.
This work is about
Subject
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
…; collection Dr Fritz Mannheimer (1890-1939), Amsterdam and Paris, 1936;{Von Falke 1936, p. 294, no. Po. 126.} purchased from his estate, en bloc, by the Dienststelle Mühlmann, The Hague, for Adolf Hitler's Führermuseum, Linz, 1940;{Korthals Altes 1974, pp. 21-22.} war recuperation, SNK, 1945;{HNA, SNK Archive, 2.08.42, inv. no. 548.} on loan, with 1,702 other objects, from the DRVK to the museum, 1952;{Note RMA.} transferred to the museum, 1960
Remarks
Please note that this provenance was formulated with a special focus on provenance research for the years 1933-45 and could therefore be incomplete. There may be more (mostly earlier) provenance information known in the museum. In case this item has an uncertain or incomplete provenance for the years 1933-45, the Rijksmuseum welcomes information and assistance in the investigation and clarification of the provenance of all works during that era.
Documentation
- M. Penkala, European porcelain : A handbook for the collector, Rutland, Vermont/Tokio 1968, pl. V.
- R.J. Charlston (red.), World ceramics : an illustrated history, Londen 1968, afb. 629.
- G. Rosa, La Porcellana in Europa, Milan 1966, afb. 10.
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!