Aan de slag met de collectie:
Pendule
anoniem, ca. 1750 - ca. 1755
Meissen-porselein werd veelvuldig geëxporteerd naar Parijs. Daar bedachten handelaren van luxevoorwerpen allerlei nieuwe objecten waarin het kostbare porselein werd verwerkt. Hier is een klok in een architectuur van verguld brons gevat, en er is een groep uit Meissen aan toegevoegd. De twee figuren zijn Colombina en Pantalone uit de commedia dell’arte, de Italiaanse toneeltraditie.
- Soort kunstwerkklok, figuur, mechanische klok
- ObjectnummerBK-17504
- Afmetingengroep: hoogte 16,5 cm, geheel: hoogte 43,9 cm x breedte 30,7 cm x diepte 26,1 cm
- Fysieke kenmerkenbeschilderd porselein, verguld brons, email


Identificatie
Titel(s)
Pendule
Objecttype
Objectnummer
BK-17504
Beschrijving
Klok met een groep van beschilderd porselein. De groep is geplaatst op een rococo voetstuk, waarop een ruïne bekroond door een ronde klok en een boom met takken, bloemen en bladeren. Dit alles van verguld brons. De groep staat op een onregelmatig ovaal grondvlak, begroeid met bladeren en bloemen. Een vrouw (Colombine) zit op een heuvel met een masker in haar rechterhand. Met haar linkerhand streelt ze een man (Pantalone) onder de kin. De man staat links van haar en draagt een baard. De groep is gemerkt.
Opschriften / Merken
- fabrieksmerk, op de onderzijde van de groep, geschilderd in onderglazuur blauw op ongeglazuurde bodem: gekruiste zwaarden
- signatuur en adres, op de achterplaat van het uurwerk, gegraveerd: ‘Gallois AParis’
- signatuur en adres, op de wijzerplaat, geëmailleerd: ‘GALLOIS A PARIS’
- inscriptie en datum, op de veer van het slagwerk, ingegrift: ‘M. Schurtemernes 18 Jan 1818’
- inscriptie en datum, op de veer van het slagwerk, ingegrift: ‘leeuwarden J Gen 20/ 12 1905’
Catalogusreferentie
- M. Penkala, European porcelain : A handbook for the collector, Rutland, Vermont/Tokio 1968, pl. V.
- R.J. Charlston (red.), World ceramics : an illustrated history, Londen 1968, afb. 629.
- G. Rosa, La Porcellana in Europa, Milan 1966, afb. 10.
Vervaardiging
Vervaardiging
- bronswerker: anoniem, Parijs
- uurwerkmaker: Gallois, François, Parijs
- porseleinfabriek: Meissener Porzellan Manufaktur, Meissen
- porseleinmodelleur: naar Johann Joachim Kändler, Meissen
- porseleinfabriek: Vincennes, Vincennes
- porseleinmodelleur: Gravant-Mille, Marie-Henriette, Vincennes
Datering
ca. 1750 - ca. 1755
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
beschilderd porselein, verguld brons, email
Materiaal
Techniek
Afmetingen
- groep: hoogte 16,5 cm
- geheel: hoogte 43,9 cm x breedte 30,7 cm x diepte 26,1 cm
Toelichting
BK-17504 Pendule De centrale porseleinen beeldengroep van deze pendule toont de personages Columbine en Pantalone uit de commedia dell’arte, een populair Italiaans volkstoneel dat zijn oorsprong vindt in de 16e eeuw. De figuren, vervaardigd in de porseleinfabriek van Meissen, zijn geplaatst binnen een verguld bronzen ombouw. Ze staan zich op een rotsachtig gemodelleerd voetstuk, versierd met plantmotieven. Het uurwerk, vervaardigd door de Parijse uurwerkmaker François Gallois, wordt gedragen door een arcade, geflankeerd door een boomstronk die zich vertakt in verschillende armen. Deze takken zijn voorzien van bladeren en gedecoreerd met gemonteerde porseleinen bloemen, geproduceerd in de porseleinfabriek van Vincennes. De Meissen-porseleinfabriek, opgericht in 1710, was de eerste Europese fabriek die succesvol echt, hard porselein wist te vervaardigen. Binnen korte tijd verwierf de fabriek internationale erkenning, mede dankzij de ontwerpen van verschillende kunstenaars die in dienst werden genomen. Een van de meest toonaangevende kunstenaars was de beeldhouwer Johann Joachim Kändler (1706-1775), die verantwoordelijk was voor het ontwerp van deze beeldengroep. Vanaf de jaren 1740 werden dergelijke porseleinen beelden op grote schaal naar Parijs geëxporteerd, waar zogenoemde marchand-merciers - handelaren in luxegoederen - ze lieten verwerken tot nieuwe ensembles, waaronder deze pendule. De toevoeging van porseleinen bloemen droeg aanzienlijk bij aan het succes van deze objecten bij de Europese adel en hoven. (Baarsen 2013, pp. 202-205) De porseleinen bloemen werden vervaardigd in het atelier van Marie-Henriette Gravant-Mille, echtgenote van Louis-François Gravant (1716-1765). Hij was een van de oprichters van de Vincennes-porseleinfabriek. Gravant-Mille stond aan het hoofd van een gespecialiseerd atelier binnen de fabriek, waar zij op het hoogtepunt van de productie leiding gaf aan een groep van 45 vrouwen. Tussen 1747 en 1753 kochten Parijse marchand-merciers meer dan 120.000 porseleinen bloemen. De populariteit van deze bloemen is terug te leiden op hun naturalistisch en botanisch accurate uitstraling. In sommige gevallen werden de bloemen zelfs geparfumeerd om de illusie van levensechtheid te versterken. Op deze wijze werd in de 18de eeuw als het ware de natuur in huis gehaald. (D’Albis 1987, p. 14; Savill 2021, pp. 58-65) Bronnen: A. D’Albis, “Le Secret de Gravant ou le Privilège de Vincennes”, Bulletin de la Société des amis de Vincennes, 1987, pp. 7-16. Reinier Baarsen, Paris 1650-1900: decorative arts in the Rijksmuseum, New Haven, 2013, pp. 206-207. Rosalind Savill, Everyday Rococo: Madame de Pompadour and Sèvres porcelain, Norwich, 2021, pp. 58-65.
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
…; collection Dr Fritz Mannheimer (1890-1939), Amsterdam and Paris, 1936;{Von Falke 1936, p. 294, no. Po. 126.} purchased from his estate, en bloc, by the Dienststelle Mühlmann, The Hague, for Adolf Hitler's Führermuseum, Linz, 1940;{Korthals Altes 1974, pp. 21-22.} war recuperation, SNK, 1945;{HNA, SNK Archive, 2.08.42, inv. no. 548.} on loan, with 1,702 other objects, from the DRVK to the museum, 1952;{Note RMA.} transferred to the museum, 1960
Opmerkingen
Deze herkomstzin is geformuleerd met een speciale focus op de periode 1933-45 en zou daarom nog onvolledig kunnen zijn. Er kan aanvullende herkomstinformatie in het museum aanwezig zijn. Indien het object een mogelijk niet-heldere of incomplete herkomst heeft voor de periode 1933-45, ontvangt het museum graag aanvullende informatie met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog-periode.
Documentatie
- M. Penkala, European porcelain : A handbook for the collector, Rutland, Vermont/Tokio 1968, pl. V.
- R.J. Charlston (red.), World ceramics : an illustrated history, Londen 1968, afb. 629.
- G. Rosa, La Porcellana in Europa, Milan 1966, afb. 10.
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!