Getting started with the collection:
Half Model of a Paddle Steamer
Koninklijke Fabriek voor Stoom- en andere Werktuigen, c. 1873 - c. 1874
Stapelmodel (stuurboord, tien lagen) van een driemast raderstoomschip. Clippersteven, elliptisch hek; roer met ronde roerkoning. Sierlijke raderkast; aan dek twee schoorstenen. Zeeg naar beide uiteinden oplopend. Rondspant met vlakke bodem. Schaal 1:40 (schaal op model).
- Artwork typeship model, builder's model, half model
- Object numberNG-MC-986
- Dimensionsheight 28.5 cm x width 180 cm x depth 22 cm
- Physical characteristicswood, brass and paint
Identification
Title(s)
Half Model of a Paddle Steamer
Object type
Object number
NG-MC-986
Description
Stapelmodel (stuurboord, tien lagen) van een driemast raderstoomschip. Clippersteven, elliptisch hek; roer met ronde roerkoning. Sierlijke raderkast; aan dek twee schoorstenen. Zeeg naar beide uiteinden oplopend. Rondspant met vlakke bodem. Schaal 1:40 (schaal op model).
Inscriptions / marks
- inscription, bottom right, on a rectangular brass label: ‘Z.M. Raderschip / 2e Klasse / BROMO. / gebouwd in 1874 aan de / Koninklijke fabriek van / Stoom en andere werktuigen / te / Amsterdam. / Schaal 1/40.’
- label, centre right: ‘986’ former inventory label
Part of catalogue
Creation
Creation
model maker: Koninklijke Fabriek voor Stoom- en andere Werktuigen, Amsterdam
Dating
c. 1873 - c. 1874
Search further with
Material and technique
Physical description
wood, brass and paint
Dimensions
height 28.5 cm x width 180 cm x depth 22 cm
Explanatory note
Het raderstoomschip 2de klasse van 6 stukken Bromo, lang 60 m, werd gebouwd bij de Koninklijke Fabriek voor Stoom- en andere Werktuigen in Amsterdam in 1873-1874. Gebouwd van ijzer bekleed met hout. Het schip deed enkel in Oost-Indië dienst, tot haar verkoop in Soerabaja in 1917.
This work is about
Person
Subject
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Documentation
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!
Koninklijke Fabriek voor Stoom- en andere Werktuigen
Half Model of a Paddle Steamer
Amsterdam, c. 1873 - c. 1874
Inscriptions
- inscription, bottom right, on a rectangular brass label:Z.M. Raderschip / 2e Klasse / BROMO. / gebouwd in 1874 aan de / Koninklijke fabriek van / Stoom en andere werktuigen / te / Amsterdam. / Schaal 1/40.
- label, centre right:986 former inventory label
Conservation
- Ab Hoving, mei 2008: minor repairs; retouched
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Object number: NG-MC-986
Entry
Wooden ‘bread-and-butter’ style half block model of the starboard side, ten layers, of a three-masted paddle steamer, mounted on a rectangular black, wooden backboard with rounded corners.
The side of the ship is closed and features a closed paddle box. The deck is closed and flush with the side. Two funnels are positioned on deck. The model has a clipper bow and an elliptical stern. Below the stern a round-headed rudder with a rounded blade is indicated. The sheer rises towards both ends. The hull is round with a flat bottom. The position of three masts and the bowsprit is shown in a truncated form. The masts rake considerably.
Catalogue number 986 was originally a half model of a 4th rate screw steamer, which has been crossed out on the inventory list.1J.M. Obreen et al., handwritten inventory list for items 944 to 1431, 1884, manuscript in HNA 476 RMA, inv. no. 1089, no. 986. The name ‘Bromo’ has been added in the margin in another hand: this model must have entered the Navy Model Room at a much later date and was given the vacant inventory number.
The 6-gun 2nd rate paddle steamer Bromo, 60 metres long, was built at the Koninklijke Fabriek van Stoom en Andere Werktuigen (Royal Factory of Steam and Other Machinery) in Amsterdam from 1873 to 1874. Bromo was made of iron and was wood-clad, and served in the Dutch East Indies until its discharge in Surabaya in 1917.2A.J. Vermeulen, De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962, The Hague 1962, p. 51.
Scale (on model) 1:40.
Literature
J.M. Obreen et al., handwritten inventory list for items 944 to 1431, 1884, manuscript in HNA 476 RMA, inv. no. 1089, no. 986; A.J. Vermeulen, De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962, The Hague 1962, p. 51; L.M.A. Homburg, ‘Raderstoomschip der 2e klasse Bromo’, Scheepshistorie 4 (2007), pp. 39-45; J. Mulder, ‘Het model van raderstoomschip Bromo’, Scheepshistorie 17 (2007), pp. 46-62
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'Koninklijke Fabriek voor Stoom- en andere Werktuigen, Half Model of a Paddle Steamer, Amsterdam, c. 1873 - c. 1874', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20054055
(accessed 16 December 2025 12:21:35).Footnotes
- 1J.M. Obreen et al., handwritten inventory list for items 944 to 1431, 1884, manuscript in HNA 476 RMA, inv. no. 1089, no. 986.
- 2A.J. Vermeulen, De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962, The Hague 1962, p. 51.