Getting started with the collection:
Half model of the paddle steamers <Bromo> and <Merapi>
Rijkswerf Rotterdam, 1842 - 1845
Gepolychromeerd mallenmodel (stuurboord), de huid geheel gesloten, van een driemast raderstoomschip. Het galjoen is uitgewerkt met een vergulde krul als schegbeeld, kraanbalk met leeuwenmasker. Elliptisch hek van een verdieping met lichten in een elegante lijst; roer met ronde roerkoning (Soetermeers versie) en afgerond roerblad. De raderkast is boven afgedekt met een omgedraaide reddingsboot, voor en achter tegen de raderkast een dekhuis. Op dek een schoorsteen. Vlakke zeeg, geen barkhouten aangegeven. Rondspant. Schaal 1:40 (Obreen).
- Artwork typeship model, builder's model, half model
- Object numberNG-MC-479
- Dimensionsheight 30.4 cm x width 155.8 cm x depth 20.8 cm
- Physical characteristicswood and paint
Identification
Title(s)
- Half model of the paddle steamers and
- Half Model of a Paddle Steamer
Object type
Object number
NG-MC-479
Description
Gepolychromeerd mallenmodel (stuurboord), de huid geheel gesloten, van een driemast raderstoomschip. Het galjoen is uitgewerkt met een vergulde krul als schegbeeld, kraanbalk met leeuwenmasker. Elliptisch hek van een verdieping met lichten in een elegante lijst; roer met ronde roerkoning (Soetermeers versie) en afgerond roerblad. De raderkast is boven afgedekt met een omgedraaide reddingsboot, voor en achter tegen de raderkast een dekhuis. Op dek een schoorsteen. Vlakke zeeg, geen barkhouten aangegeven. Rondspant. Schaal 1:40 (Obreen).
Inscriptions / marks
- label, centre right: ‘479’ former inventory label
- inscription, bottom right, on an oval light blue label: ‘Stoom Schepen / BROMO / en / MERAPI.’
Part of catalogue
Creation
Creation
model maker: Rijkswerf Rotterdam, Rotterdam
Dating
1842 - 1845
Search further with
Material and technique
Physical description
wood and paint
Dimensions
height 30.4 cm x width 155.8 cm x depth 20.8 cm
Explanatory note
De raderstoomboten van 8 stukken Bromo en Merapi, lang 52 m, werden door C.J. Glavimans te Rotterdam gebouwd in 1840-1842. Beide schepen maakten een retourreis naar Oost-Indië in 1844-1848, alvorens er definitef naar te vertrekken. De Bromo werd in 1871 afgevoerd, de Merapi in 1863.
This work is about
Person
Subject
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Documentation
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!
Rijkswerf Rotterdam
Half Model of a Paddle Steamer
Rotterdam, 1842 - 1845
Inscriptions
- inscription, bottom right, on an oval light blue label:Stoom Schepen / BROMO / en / MERAPI.
- label, centre right:479 former inventory label
Conservation
- Restauratieatelier Scheepsmodellen, 2008: restored
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Object number: NG-MC-479
Entry
Polychromed and fully planked wooden half bracket model of the starboard side of a three-masted paddle steamer, mounted on a rectangular, yellow-painted wooden backboard.
The side of the ship that is painted black is planked and features a paddle box. The paddle box carries an upturned lifeboat on top and has cupboards forward and aft. Four gun ports are in the quarterdeck bulwark. The rounded bow features a detailed beakhead with a decorative, gold-painted scroll as a billethead. The cathead is decorated with a gold-painted lion’s head. The elliptical stern has a round gallery with windows in an elegant cartouche. Below the stern a round-headed rudder of the Soetermeer type with a rounded blade is indicated. The sheer is flat and indicated by a gold-painted line. The hull is round and painted a metallic copper colour below the waterline. A black-painted funnel protrudes from the deck. The position of three masts and the bowsprit are shown in a truncated form.
The model was finished in 1845 and was painted in 1847 before being sent to The Hague.1HNA 2.12.01 Min. Marine, inv. nos. 3946, 3956, Exh. 4/7/1845 N23. The 8-gun paddle steamers Bromo and Merapi, both 52 metres long, were built by Cornelis Jan Glavimans (1796-1857) in Rotterdam from 1840 to 1842. Both ships made a return journey to the Dutch East Indies from 1844 to 1848. They sailed again to the East Indies, this time to stay there. Bromo was decommissioned in 1871, Merapi in 1863.2A.J. Vermeulen, De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962, The Hague 1962, p. 46.
Scale (according to Obreen)3J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 479. 1:40.
Literature
J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 479; A.J. Vermeulen, De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962, The Hague 1962, p. 46; L.M.A. Homburg, ‘Raderstoomschip der 2e klasse Bromo’, Scheepshistorie 4 (2007), pp. 39-45; J. Mulder, ‘Het model van raderstoomschip Bromo’, Scheepshistorie 17 (2007), pp. 46-62
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'Rijkswerf Rotterdam, Half Model of a Paddle Steamer, Rotterdam, 1842 - 1845', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200315792
(accessed 6 December 2025 11:02:19).Footnotes
- 1HNA 2.12.01 Min. Marine, inv. nos. 3946, 3956, Exh. 4/7/1845 N23.
- 2A.J. Vermeulen, De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962, The Hague 1962, p. 46.
- 3J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 479.