Getting started with the collection:
Merry Company
Elias, Isaac (signed by artist), 1629
The figures around the table allude to the Five Senses. The woman with the lapdog represents Smell; the man with the piece of paper is Sight; the singing couple are Touch; the red-coated man with the glass of wine is Taste; and the lute-player is Hearing. On the wall behind them hangs a painting of The Deluge. That is a warning: there is more to life than pure sensual pleasure.
- Artwork typepainting
- Object numberSK-A-1754
- Dimensionsheight 47.1 cm x width 63.2 cm
- Physical characteristicsolieverf op paneel


Identification
Title(s)
- Feestvierend gezelschap (former title)
- A Party (former title)
- A Festive Company
Object type
Object number
SK-A-1754
Description
Feestvierend gezelschap. Interieur met een feestvierend, drinkend en muziekmakend gezelschap rond een gedekte tafel. Links zit een vrouw met een hondje op schoot, daarnaast een oude man met een lied of gedicht in de hand. In het midden zit een paar, waarvan de jongeman een leeg glas ondersteboven houdt, rechtsvoor een man die een luit bespeelt. Rechts staan een man en een vrouw. Op de voorgrond een omgevallen stoel, op tafel een aangebroken pastei, een schaal met bessen, een kan, borden en glazen. Aan de muur hangen twee schilderijen.
Inscriptions / marks
signature and date, bottom right: ‘Isack Elyas ƒ. 1629’
Part of catalogue
Catalogue reference
- De gedekte tafel, vroeger en nu, Delft 1969
- J. Bruyn, 'Mittelalterliche 'doctrina exemplaris' und Allegorie als Komponente des sog. Genrebildes, in: Jahrbuch Preussischer Kulturbesitz, dl. 4, Holländische Genremalerei um 17. Jahrhundert, Berlijn 1987, p. 41, 42, fig. 3
- J. Walsh, in: Bulletin Metropolitan Museum 31 (1935), p. 367
- D.R. Smith, Rembrandt's Early Double Portraits and the Dutch Conversation Piece, in: The Art Bulletin LXIV (1982), p. 269, 271, afb. 20
- Rijksmuseum Kunstkrant, september (1976)
- Annemarie Vels Heijn, 'Zoutvaten in verschillende stijlen', Rijksmuseum Kunstkrant 16 (1989/1990) nr. 1, afb, p. 9.
- Oud Holland 100 (1986) nr. 1, p. 19
- Rijksmuseum Kunstkrant 7 (1980) nr. 5
- E. Plietzsch, 'Randbemerkungen zur Holländischen Interieurmalerei am Regium des 17. Jahrhunderts, in: Wallraf-Richartz-Jahrbuch XVIII (1956), p. 175, afb. 138
- S. Wuhrman, 'A propos de la 'Joyeuse Compagnie'', in: Florilegium, Milaan 1995, p. 152-157 + afb.
- Th. Kven, Simiolus 11 (1981) nr. 2, p. 63-80, afb. 13
- P.J.J. van Thiel, in: Leids Kunsthistorisch Jaarboek (1995), p. 49
Creation
Creation
painter: Elias, Isaac (signed by artist)
Dating
1629
Search further with
Material and technique
Physical description
olieverf op paneel
Material
Dimensions
height 47.1 cm x width 63.2 cm
This work is about
Subject
Exhibitions
Acquisition and rights
Credit line
D. Franken Bequest, Le Vésinet
Copyright
Provenance
...; bequeathed to the museum by Daniel Franken Dzn (1838-98), Amsterdam and Le Vésinet, 1898
Documentation
- De gedekte tafel, vroeger en nu, Delft 1969
- J. Bruyn, 'Mittelalterliche 'doctrina exemplaris' und Allegorie als Komponente des sog. Genrebildes, in: Jahrbuch Preussischer Kulturbesitz, dl. 4, Holländische Genremalerei um 17. Jahrhundert, Berlijn 1987, p. 41, 42, fig. 3
- J. Walsh, in: Bulletin Metropolitan Museum 31 (1935), p. 367
- D.R. Smith, Rembrandt's Early Double Portraits and the Dutch Conversation Piece, in: The Art Bulletin LXIV (1982), p. 269, 271, afb. 20
- Rijksmuseum Kunstkrant, september (1976)
- Annemarie Vels Heijn, 'Zoutvaten in verschillende stijlen', Rijksmuseum Kunstkrant 16 (1989/1990) nr. 1, afb, p. 9.
- Oud Holland 100 (1986) nr. 1, p. 19
- Rijksmuseum Kunstkrant 7 (1980) nr. 5
- E. Plietzsch, 'Randbemerkungen zur Holländischen Interieurmalerei am Regium des 17. Jahrhunderts, in: Wallraf-Richartz-Jahrbuch XVIII (1956), p. 175, afb. 138
- S. Wuhrman, 'A propos de la 'Joyeuse Compagnie'', in: Florilegium, Milaan 1995, p. 152-157 + afb.
- Th. Kven, Simiolus 11 (1981) nr. 2, p. 63-80, afb. 13
- P.J.J. van Thiel, in: Leids Kunsthistorisch Jaarboek (1995), p. 49
Related objects
Related
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!