A Stable

Philips Wouwerman (mentioned on object), c. 1665 - 1668

Een paardenstal. Rechts komen een heer en dame op paarden de stal binnengereden. Links wacht een jonge vrouw op een ruiter die zijn laarzen aantrekt, een jongen houdt ondertussen een wit paard bij de toom. Links en rechts staan in de stal meer paarden.

  • Artwork typepainting
  • Object numberSK-A-2348
  • Dimensionsouter size: depth 5.5 cm (support incl. frame), support: height 46.6 cm x width 64.3 cm
  • Physical characteristicsoil on panel

Philips Wouwerman

A Stable

c. 1665 - 1668

Inscriptions

  • signature, with monogram, bottom left (letters of first name ligated):PHils . W

Technical notes

Support The single, horizontally grained, quarter-sawn, oak plank is approx. 0.7 cm thick at the top and approx. 1.4 cm at the bottom. The right edge has been trimmed slightly (approx. 1 cm). The reverse is bevelled on all sides and has regularly spaced saw marks. Dendrochronology has shown that the youngest heartwood ring was formed in 1641. The panel could have been ready for use by 1658, but a date in or after 1660 is more likely.
Preparatory layers The thin double ground extends up to the edges of the support and barely fills the grain of the wood. The first, white layer is rather thick. The second, slightly transparent greyish-brown ground is thin and consists of black and yellow pigment particles.
Underdrawing No underdrawing could be detected with the naked eye or infrared photography.
Paint layers The paint extends up to the edges of the support. The main figures were left in reserve, while smaller elements were added on top of the background. Some small adjustments were made to the contours of the figures. The paint layers were thinly applied with dabbed brushstrokes. Slight impasto is visible in the highlights of the clothing and faces and the central dappled grey horse.
Anna Krekeler, 2022


Scientific examination and reports

  • dendrochronology: P. Klein, RMA, 27 oktober 1995
  • paint samples: I. Verslype, RMA, nos. SK-A-2348/1-2, 12 maart 2008
  • infrared photography: A. Krekeler, RMA, 12 maart 2008
  • technical report: A. Krekeler, RMA, 12 maart 2008

Condition

Fair. The paint of the background is abraded and large areas are covered with overpainting and discoloured retouching. The varnish has yellowed and its gloss is uneven.


Provenance

…; ? presented by the States of Holland to Prince Eugene of Savoy (1663-1736), with pendant;1Catalogue for the sale, David Fiers Kappeyne (1719-1773, The Hague and Middelburg), Amsterdam (J. de Bosch et al.), 25 April 1775, p. 57, under no. 116. Prince Eugene’s collection of paintings passed after his death to his niece Anna Victoria (1684-1763), who sold it soon afterwards. The bulk of it was bought by Charles-Emmanuel of Savoy, King of Sardinia, and is now in the Galleria Sabauda in Turin.…; ? sale, Count Johan Hendrik van Wassenaer (1683-1745, The Hague), Lord of Obdam, The Hague (P. de Hondt), 19 August 1750, no. 25 (‘Une Ecurie, avec 9 chevaux & Plusieurs figures. Hauteur 16, Largeur 22 Pouces [40.6 x 55.9 cm]’), fl. 875, to Brouwer, for Aved;2E. Korthals Altes, ‘Philips van Dijk, een achttiende-eeuwse Haagse schilder-kunsthandelaar met een lokale en internationale clientèle’, Oud Holland 116 (2003), pp. 34-56, esp. p. 48, note 25.…; ? sale, David Fiers Kappeyne (1719-1773, The Hague and Middelburg), Amsterdam (J. de Bosch et al.), 25 April 1775, no. 115 (‘Peint sur Bois, haut de 19, large de 25 pouces [48.8 x 64.3 cm]. Ce Superbe Tableau représente la Vue Intérieure d’une Ecurie. On remarque au milieu, un Cheval Gris Pommelé, sellé, que tient un Palfrenier, pendant que le Cavalier, qui doit le montrer, est occupé à mettre ses Bottes. On voit, plus loin, une Dame, qui s’apprête à montrer un Cheval Brun, que tient, de court, un Valet. On distingue, vers la gauche, trois Chevaux qui mangent au Ratelier & vers la droite, il y a un Cavalier sur un Cheval Gris, lequel semble s’entretenir avec un Ecuyer. A la Porte de l’Ecurie, paroît une Dame, monté sur un Cheval Bai, laquelle porte un Faucon sur le Poing; elle est accompagnée d’un Chasseur & d’un Chien. On aperçoît, plus loin, Deux Chevaux, à une Mangeoire & au de-là de l’Ecurie, un Beaux Lointain […]’), with pendant, no. 116, fl. 2,850, to Morel;…; sale, Amsterdam (C. Ploos van Amstel et al.), 1 October 1778, no. 178 (‘Dit uitmuntend Tafereel, vertoond een Stal van binnen. In ’t midden van dezelve staat een gezadeld, wit gevlakt Paard, ’t welk door een jonge Stalbediende word vastgehouden, terwyl een Heer, zyn Laarzen aantrekkende, zich gereed scheint te maken, het bruin zelve te beklimmen: verder ziet men een Dame, mede gereed om te stygen op een bruin Paard, dat door een Knegt vastgehouden werd. Ter linkerzyde staan drie Paarden aan een ruif te eeten, en ter regter zyde zit op een grauw Paard, een Heer, die met de Stalmeester scheint te spreeken. In de Deur van de Stal komt op een ligt bruin Paard inryden een Dame, hebbende een Valk op de hand, en vergezeld van een Jager met een Hond: vertonende zich wyders nog twee Paarden staande te eeten aan een Kreb, en door de opening van de Stal, een fraay verschiet […]’), fl 2,300;3Hofstede de Groot notes, RKD. The sale catalogue has not been located.…; ? sale, Baron Menno van Coehoorn (1730-1801, Leeuwarden ?), Amsterdam (P. van der Schley et al.), 19 October 1801, no. 85 (‘Dit uitmuntend Schildery, vertoont het binnengezicht van een Stal, men ziet te midden een appelgrys gezadeld Paard, door een Stalknegt gehouden wordende, terwyl de Ruiter bezig is zyne laarsen aantetrekken, waarby een Dame die zig gereed maakt een bruin Paard te bestygen, gehouden wordende door een Stalknegt; ter linkerzyde ziet men drie Paarden, Eetende aan de Ruif, en ter rechter vertoont zig een Ruiter op een grys Paard, schynende met de Stalmeester te spreeken, aan de deur vertoond zig een Dame te Paard, dragende een Valk op de hand; verzeld van een Jager en een Hond, verder ziet men twee Paarden aan een Eetensbak of krib, en buiten de Stal een aangenaam verschiet […]. Op paneel, hoog 19, breed 25 duim [48.8 x 64.3 cm]’), fl. 1,810, to Jacobus Roelofs, for Barend Kooy;4Copy RKD.…; ? sale, Arend van der Werff van Zuidland (1741-1807, Dordrecht), Dordrecht (M. Versteegh et al.), 31 July 1811 sqq., no. 125 (‘Hoog 18, Breed 24 Duim [47 x 62.6 cm]. Paneel. Een Manege-Stalling, van binnen gezien wordende. In het midden staat een geäppeld wit Paard, dat gezadeld is, en door een Palfrenier wordt vastgehouden; terwijl een Heer, voor welken het schijnt bestemd te zijn, bezig is, op eene bij hem staande bank of kist, zijne Laarzenkappen te schikken; Karrewats en Handschoenen, zoo lang naast zich op de grond geplaatst hebbende. Voords eene daar bij staande fraaigekleede Dame, gereed zijnde om op een bruin Paard te stijgen, dat een Knecht vasthoudt. Naast den voormelden Heer staat een Hond zich gapende uit te rekken; meer ter zijde, bespeurt men drie aldaar bij eene ruif vastgemaakte Rijpaarden, waarvan er twee gezadeld zijn, en het middelste door een Knecht het Bit schijnt te worden afgedaan. Bij het laatste dezer Paarden, staat eene Vrouw, met een Kind op den arm. Voords even binnen de deuren dezer Manege-Stalling, ziet men een Heer op een Schimmelpaard gezeten, in gesprek met een Paarden-Smit, die een Hond naast zich heeft liggen; gelijk ook, bij de deuren, eene jonge Dame te Paard komt aanrijden, met een Jagtvalk op de hand. Naast dezelve gaat een Jager, met Wijtas en Snaphaan gemonteerd, een Jagthond bij zich hebbende; en wijders, aan dezen kant der Stalling, staan nog twee Zadelpaarden, voor een bak, aan de ruif, het eene uit dezelve, en het andere van den bak eetende. Op den voorgrond een Haan en Hen, tot welke eene andere Hen, wijl deze in het zand schijnen te zoeken, als vliegende komt aangelopen. Voords gestoffeerd met tot eene Stalling behorend Bijwerk, als mede door de geopende deuren der Stalling, een met Boomen verlevendigd Landverschiet.’), fl. 1,205, to Meulmans,5Copy RKD. or to A. Meulemans, for Van der Werff;6R. Priem, ‘The ‘Most Excellent Collection’ of Lucretia Johanna van Winter: The Years 1809-22, with a Catalogue of the Works Purchased’, Simiolus 25 (1997), pp. 103-235, esp. p. 216.…; sale [Jurriaans], Amsterdam (P. van der Schley et al.), 28 August 1817, no. 77 (‘Dit kunstjuweel stelt voor eenen Stal van binnen, waarin acht paarden van onderscheidene kleur en stand; eene welgekleede vrouw staat gereed om te paard te stijgen, terwijl een heer zijne laarzen optrekt; andere beelden, honden en kippen verfraaijen overigens dit uitvoerig schilderij […]. Paneel, hoog 18½, breed 25 duimen [47.5 x 64.3 cm]’), fl. 3,200, to Jeronimo de Vries, for Lucretia Johanna van Winter (1785-1845), Amsterdam;7Copy RKD. her husband, Jonkheer Hendrik Six (1790-1847), Lord of Hillegom, Amsterdam; his sons, Jonkheer Jan Pieter Six (1824-1899), Lord of Hillegom, and Jonkheer Pieter Hendrik Six (1827-1905), Lord of Vromade; from whose heirs, with 38 other paintings, fl. 751,400, to the museum, with the support of the Vereniging Rembrandt, 1908

Object number: SK-A-2348

Credit line: Purchased with the support of the Vereniging Rembrandt


The artist

Biography

Philips Wouwerman (Haarlem 1619 - Haarlem 1668)

Philips Wouwerman was baptized in Haarlem on 24 May 1619 as a son of the history painter Pouwels Joostensz, who was probably his teacher. De Bie says that he was a pupil of Frans Hals, although their work has nothing in common. An apprenticeship with Pieter Cornelisz Verbeeck is suspected on stylistic grounds. Another important influence was Pieter van Laer, who was also Haarlem-born and bred. It is known from notes made by the artist Matthias Scheits that Wouwerman, who came from a Reformed family, fled to Hamburg in 1638 in order to marry the Catholic Anna Pietersdr van Broeckhoff. He stayed there for a while, working in the studio of the history painter Evert Decker, but two years later he is again documented in his native Haarlem, where he remained for the rest of his life.

Wouwerman’s earliest dated painting is Military Encampment with Soldiers Gambling of 1639.8Private collection; illustrated in B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, II, Doornspijk 2006, pl. 299. He joined the Haarlem Guild of St Luke in 1640, being elected to the office of warden in 1646, and from 1642 and 1651 he served in the St George Civic Guard. Wouwerman made several history pieces with religious subjects for Catholic patrons. It is clear from various sources that he was a prosperous man. Houbraken mentions that he had important patrons from the very beginning of his career, and was able to give his daughter a dowry of 20,000 guilders. He supplemented his income by speculating on the property market and dealing in art. However, there are also indications that he suffered periods of poverty. For example, he is said to have painted his Miracle of St Hubert in 1660 for the clandestine Sint-Bernarduskerk in Haarlem in thanks for the financial support he had received from the parish priest. He remained productive to the end of his life, with his last dated picture, Grey Standing in a Stable,9Private collection, on loan to the Frans Hals Museum; illustrated in B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, II, Doornspijk 2006, pl. 11. being executed in the year of his death. He died on 19 May 1668 and was buried in the Nieuwe Kerk in Haarlem four days later. Paintings by or belonging to him were sold at auction on 7 May 1670, a few months after the decease of his wife.

Wouwerman gained fame as a painter of horses, and specialized in landscapes with riders, ranging from battle scenes and army camps to hunting parties, horse fairs and stables. He also supplied the figures in landscapes by other Haarlem artists like Jacob van Ruisdael, Jan Wijnants and Cornelis Decker. His many pupils included Nicolaes Ficke (c. 1620/23-before 1702), Emanuel Murant (1622-c. 1700), Simon Dubois (1632-1708) and Anthonie de Haen (1640/41-in or before 1675). He may also have taught his younger brothers Pieter (1623-1682) and Jan (1629-1666). Wouwerman’s work, which in the eighteenth century fetched some of the highest prices for paintings from the Dutch Golden Age, was imitated by countless others.

Gerdien Wuestman, 2022

References
T. Schrevelius, Harlemias, Haarlem 1648, p. 384; C. de Bie, Het gulden cabinet van de edel vrij schilder const, inhoudende den lof vande vermarste schilders, architecte, beldthowers ende plaetsnijders van deze eeuw, Antwerp 1662, pp. 281-82; A. Houbraken, De groote schouburgh der Nederlantsche konstschilders en schilderessen, II, Amsterdam 1719, pp. 70-75, 102; R. van Eynden and A. van der Willigen, Geschiedenis der vaderlandsche schilderkunst, sedert de helft der XVIII eeuw, I, Haarlem 1816, pp. 404-06; A. van der Willigen, Geschiedkundige aanteekeningen over Haarlemsche schilders en andere beoefenaren van de beeldende kunsten, voorafgegaan door eene korte geschiedenis van het schilders- of St. Lucas Gild aldaar, Haarlem 1866, pp. 241-44; C.J. Gonnet, ‘De schilders Pouwels, Pieter en Steven Wouwerman’, in F.D.O. Obreen, Archief voor Nederlandsche kunstgeschiedenis: Verzameling van meerendeels onuitgegeven berichten en mededeelingen betreffende Nederlandsche schilders, plaatsnijders, beeldhouwers, bouwmeesters, juweliers, goud- en zilverdrijvers [enz.], VII, Rotterdam 1888-90, pp. 118-26; C. Hofstede de Groot, ‘Die Malerfamilie Wouwerman’, Kunstchronik, N.S. 2 (1890-91), cols. 1-5; A. Lichtwark, Matthias Scheits, als Schilderer des Hamburger Lebens, 1650-1700, Hamburg 1899, pp. 43-44; S. Kalff, ‘De gebroeders Wouwerman’, Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift 30 (1920), pp. 96-103; U. Thieme and F. Becker (eds.), Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, XXXVI, Leipzig 1947, pp. 265-68; H. Miedema, De archiefbescheiden van het St. Lucasgilde te Haarlem, 1497-1798, II, Alphen aan den Rijn 1980, p. 1211; F.J. Duparc, ‘Philips Wouwerman, 1619-1668’, Oud Holland 107 (1993), pp. 257-86; B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, I, Doornspijk 2006, pp. 13-21, 25-38; I. van Thiel-Stroman, ‘Biographies 15th-17th Century’, in P. Biesboer et al., Painting in Haarlem 1500-1850: The Collection of the Frans Hals Museum, coll. cat. Haarlem 2006, pp. 99-363, esp. pp. 357-61


Entry

To the left of centre of this busy scene is a couple getting ready to go out riding as another man and woman return through the doorway to the right. The falcon on the latter’s hand shows that they have been out hawking. Stables were a speciality of Philips Wouwerman. He probably took his inspiration not so much from similar interiors by colleagues like Isack van Ostade, who mainly chose them as settings for still lifes or as illustrations of life on a farm,10Several examples from the oeuvre of Isack van Ostade are reproduced in R. de Haas et al., Old Master Paintings: An Illustrated Summary Catalogue, coll. cat. The Hague (Netherlands Office for Fine Arts (RBK)) 1992, p. 233, nos. 2007-10. as from the work of Pieter van Laer, for Wouwerman’s first known picture in this genre is related to that artist’s Stable, a print of which by Cornelis Visscher was in circulation.11F.W.H. Hollstein et al., Dutch and Flemish Etchings, Engravings and Woodcuts ca. 1450-1700, XL, Roosendaal 1992, p. 77, no. 57 (ill.). Wouwerman’s first datable stable from the early 1650s is a panel, 34 x 43 cm, in a private collection; B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, I, Doornspijk 2006, p. 205, no. A93; ibid., II, 2006, pl. 89. Wouwerman used a stable as the background for his riders and hunting parties, which seem to make up more of his oeuvre as time passed. Although none of those paintings are identical they are often rather stereotype, because he filled them with more or less the same mix of horses with and without people on their backs, children and animals running around, and riders leaving or arriving through the doorway. One stock motif is a grey seen side-on against the dark background.

The stable interior in the Rijksmuseum with its many horizontally grouped figures is clearly from Wouwerman’s later period, and this is confirmed by the dendrochronology.12See Technical notes. Duparc, who dated it towards the middle of the 1660s, associated it with the Stable Interior with a Grey of 1668, with its similar scene and restrained palette.13F.J. Duparc, ‘Philips Wouwerman, 1619-1668’, Oud Holland 107 (1993), pp. 257-86, esp. p. 281. Lugt describes it as ‘unpleasant and dark’; F. Lugt, Is de aankoop door het Rijk van een deel der Six-collectie aan te bevelen?: Beschouwingen, Amsterdam 1907, p. 18. Illustrated in B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, II, Doornspijk 2006, pl. 74. Schumacher followed this by placing it ‘after c. 1665’.14B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, I, Doornspijk 2006, p. 198.

There are two related stable scenes by Wouwerman in The Hague which are regarded as pendants.15Mauritshuis; Q. Buvelot (ed.), Royal Picture Gallery Mauritshuis: A Summary Catalogue, coll. cat. The Hague 2004, p. 340, nos. 214, 215. If the Rijksmuseum panel is identical with the work described in the 1775 sale catalogue of David Fiers Kappeyne,16See Provenance. This provenance has never before been mentioned in connection with the Rijksmuseum painting, but the detailed description of the scene matches it perfectly, and the dimensions are the same as those given in other sale catalogues. The four different (unknown) wax seals on the reverse of the Amsterdam panel make the identification with the description in the Fiers Kappeyne sale catalogue very tempting indeed, for ‘Ces Morceaux ont passé, depuis, dans Différents Cabinets Renommés’ (These pieces have passed through divers celebrated cabinets since then). it too had a companion piece in the eighteenth century.17The most likely candidate on the evidence of the description of no. 116 in the Fiers Kappeyne sale catalogue is Stable Interior with a Grey, panel, 45.4 x 63 cm, private collection; B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, I, Doornspijk 2006, p. 207, no. A97; ibid., II, 2006, pl. 93. According to the same source, they shared an unusual provenance, having been presented by the States of Holland to Prince Eugene of Savoy, who was governor-general of the Netherlands from 1716 to 1724. Unfortunately, such a background cannot be confirmed. The catalogue of the prince’s paintings compiled after his death lists nine works by Wouwerman, but they include only one stable interior.18J.G. Meusel, ‘Gemäldesammlung des Prinzen Eugen von Savoyen in Wien’, in J.G. Meusel, Miscellaneen artistischen Innhalts, XV, Erfurt 1783, pp. 152-68, esp. p. 161, no. 94: ‘Ein Pferdstall von Wouwermans. Hoch 1 Z. 1 F und ½. Breit 1 Z 6 F.’. On Eugene of Savoy’s collection see M. Braubach, ‘Die Gemäldesammlung des Prinz Eugen von Savoyen’, in G. von der Osten and G. Kauffmann (eds.), Festschrift für Herbert von Einem zum 16. Februar 1965, Berlin 1965, pp. 27-43. Nor do any of the four coats of arms on the wax seals on the back of the panel correspond to that of the Savoy family.

In view of the many extant examples, the artist’s lavishly furnished stable interiors must have been much in demand. In an autograph drawing in the Amsterdam Museum in which Wouwerman reproduced one of his paintings of the subject, he offers the picture for sale for 175 guilders,19For the drawing see Schapelhouman in B. Broos and M. Schapelhouman, Oude tekeningen in het bezit van de Gemeentemusea van Amsterdam waaronder de collectie Fodor, IV: Nederlandse kunstenaars geboren tussen 1600 en 1660, coll. cat. Amsterdam (Amsterdams Historisch Museum) 1993, p. 231, no. 182. B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, I, Doornspijk 2006, p. 206, doubts the authenticity of the drawing and the inscription. See also F.J. Duparc, ‘Leven en werk van Philips Wouwerman (1619-1668)’, in Q. Buvelot (ed.), Philips Wouwerman (1619-1668), exh. cat. Kassel (Gemäldegalerie Alte Meister)/The Hague (Mauritshuis) 2009-10, pp. 16-41, esp. pp. 39-40. which was a relatively high price.20For the prices of Wouwerman’s paintings see B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, I, Doornspijk 2006, p. 103 (with references to earlier literature). There are at least two known copies of the Rijksmuseum’s Stable which have the same dimensions, one of which is on copper.21B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, I, Doornspijk 2006, p. 198. The version on copper, measuring 47 x 65 cm, was last documented at sale, Cologne (Lempertz), 7 May 1941, no. 267 (ill.). The other copy, 46 x 65 cm, is on panel and belongs to a private collection (photo RKD).

Gerdien Wuestman, 2022

See Key to abbreviations, Rijksmuseum painting catalogues and Acknowledgements


Literature

J. Smith, A Catalogue Raisonné of the Works of the Most Eminent Dutch, Flemish and French Painters, I, London 1829, p. 287, no. 316; C. Hofstede de Groot, Beschreibendes und kritisches Verzeichnis der Werke der hervorragendsten holländischen Maler des XVII. Jahrhunderts, II, Esslingen/Paris 1908, pp. 390-91, no. 476; F.J. Duparc, ‘Philips Wouwerman, 1619-1668’, Oud Holland 107 (1993), pp. 257-86, p. 281; B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, I, Doornspijk 2006, p. 198, no. A75, with earlier literature


Collection catalogues

1908 (suppl. III), p. 426, no. 2719a; 1934, p. 325, no. 2719a; 1976, p. 615, no. A 2348


Citation

Gerdien Wuestman, 2022, 'Philips Wouwerman, A Stable, c. 1665 - 1668', in J. Bikker (ed.), Dutch Paintings of the Seventeenth Century in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20026999

(accessed 6 December 2025 13:11:18).

Footnotes

  • 1Catalogue for the sale, David Fiers Kappeyne (1719-1773, The Hague and Middelburg), Amsterdam (J. de Bosch et al.), 25 April 1775, p. 57, under no. 116. Prince Eugene’s collection of paintings passed after his death to his niece Anna Victoria (1684-1763), who sold it soon afterwards. The bulk of it was bought by Charles-Emmanuel of Savoy, King of Sardinia, and is now in the Galleria Sabauda in Turin.
  • 2E. Korthals Altes, ‘Philips van Dijk, een achttiende-eeuwse Haagse schilder-kunsthandelaar met een lokale en internationale clientèle’, Oud Holland 116 (2003), pp. 34-56, esp. p. 48, note 25.
  • 3Hofstede de Groot notes, RKD. The sale catalogue has not been located.
  • 4Copy RKD.
  • 5Copy RKD.
  • 6R. Priem, ‘The ‘Most Excellent Collection’ of Lucretia Johanna van Winter: The Years 1809-22, with a Catalogue of the Works Purchased’, Simiolus 25 (1997), pp. 103-235, esp. p. 216.
  • 7Copy RKD.
  • 8Private collection; illustrated in B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, II, Doornspijk 2006, pl. 299.
  • 9Private collection, on loan to the Frans Hals Museum; illustrated in B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, II, Doornspijk 2006, pl. 11.
  • 10Several examples from the oeuvre of Isack van Ostade are reproduced in R. de Haas et al., Old Master Paintings: An Illustrated Summary Catalogue, coll. cat. The Hague (Netherlands Office for Fine Arts (RBK)) 1992, p. 233, nos. 2007-10.
  • 11F.W.H. Hollstein et al., Dutch and Flemish Etchings, Engravings and Woodcuts ca. 1450-1700, XL, Roosendaal 1992, p. 77, no. 57 (ill.). Wouwerman’s first datable stable from the early 1650s is a panel, 34 x 43 cm, in a private collection; B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, I, Doornspijk 2006, p. 205, no. A93; ibid., II, 2006, pl. 89.
  • 12See Technical notes.
  • 13F.J. Duparc, ‘Philips Wouwerman, 1619-1668’, Oud Holland 107 (1993), pp. 257-86, esp. p. 281. Lugt describes it as ‘unpleasant and dark’; F. Lugt, Is de aankoop door het Rijk van een deel der Six-collectie aan te bevelen?: Beschouwingen, Amsterdam 1907, p. 18. Illustrated in B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, II, Doornspijk 2006, pl. 74.
  • 14B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, I, Doornspijk 2006, p. 198.
  • 15Mauritshuis; Q. Buvelot (ed.), Royal Picture Gallery Mauritshuis: A Summary Catalogue, coll. cat. The Hague 2004, p. 340, nos. 214, 215.
  • 16See Provenance. This provenance has never before been mentioned in connection with the Rijksmuseum painting, but the detailed description of the scene matches it perfectly, and the dimensions are the same as those given in other sale catalogues. The four different (unknown) wax seals on the reverse of the Amsterdam panel make the identification with the description in the Fiers Kappeyne sale catalogue very tempting indeed, for ‘Ces Morceaux ont passé, depuis, dans Différents Cabinets Renommés’ (These pieces have passed through divers celebrated cabinets since then).
  • 17The most likely candidate on the evidence of the description of no. 116 in the Fiers Kappeyne sale catalogue is Stable Interior with a Grey, panel, 45.4 x 63 cm, private collection; B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, I, Doornspijk 2006, p. 207, no. A97; ibid., II, 2006, pl. 93.
  • 18J.G. Meusel, ‘Gemäldesammlung des Prinzen Eugen von Savoyen in Wien’, in J.G. Meusel, Miscellaneen artistischen Innhalts, XV, Erfurt 1783, pp. 152-68, esp. p. 161, no. 94: ‘Ein Pferdstall von Wouwermans. Hoch 1 Z. 1 F und ½. Breit 1 Z 6 F.’. On Eugene of Savoy’s collection see M. Braubach, ‘Die Gemäldesammlung des Prinz Eugen von Savoyen’, in G. von der Osten and G. Kauffmann (eds.), Festschrift für Herbert von Einem zum 16. Februar 1965, Berlin 1965, pp. 27-43.
  • 19For the drawing see Schapelhouman in B. Broos and M. Schapelhouman, Oude tekeningen in het bezit van de Gemeentemusea van Amsterdam waaronder de collectie Fodor, IV: Nederlandse kunstenaars geboren tussen 1600 en 1660, coll. cat. Amsterdam (Amsterdams Historisch Museum) 1993, p. 231, no. 182. B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, I, Doornspijk 2006, p. 206, doubts the authenticity of the drawing and the inscription. See also F.J. Duparc, ‘Leven en werk van Philips Wouwerman (1619-1668)’, in Q. Buvelot (ed.), Philips Wouwerman (1619-1668), exh. cat. Kassel (Gemäldegalerie Alte Meister)/The Hague (Mauritshuis) 2009-10, pp. 16-41, esp. pp. 39-40.
  • 20For the prices of Wouwerman’s paintings see B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, I, Doornspijk 2006, p. 103 (with references to earlier literature).
  • 21B. Schumacher, Philips Wouwerman (1619-1668): The Horse Painter of the Golden Age, I, Doornspijk 2006, p. 198. The version on copper, measuring 47 x 65 cm, was last documented at sale, Cologne (Lempertz), 7 May 1941, no. 267 (ill.). The other copy, 46 x 65 cm, is on panel and belongs to a private collection (photo RKD).