Model of a Paddle Wheel

Rijkswerf Rotterdam, 1834

Model van een scheprad (bakboord) met acht bewegende borden. De as loopt niet door tot de buitenkant van het wiel; van het uiterste ophanging daarentegen loopt een gebogen arm naar binnen, waaraan de as van de excentriek bevestigd is. Deze excentriek, die dus in het wiel is gemonteerd, beweegt met spaken de borden, die ieder van een eigen as voorzien zijn. Het model kan met een zwengel worden bewogen. Schaal 1:10 (afgeleid).

  • Artwork typedemonstration model
  • Object numberNG-MC-538
  • Dimensionsmodel: height 43.3 cm x width 46 cm x depth 42.5 cm, packaging capsule: height 46 cm x width 49.5 cm x depth 45 cm
  • Physical characteristicswood, brass and iron

Rijkswerf Rotterdam

Model of a Paddle Wheel

Rotterdam, United Kingdom, 1834

Inscriptions

  • inscription, near the handle:A.
  • label, top left:538 former inventory label

Provenance

...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883

Object number: NG-MC-538


Entry

Model of a feathering wheel (port) with eight moving paddle boards.

The shaft does not continue through the wheel to the outer side. From the outer suspension a curved arm points inwards and forwards, with the axle for the eccentric mounted on its ending. The eccentric is thus mounted inside the wheel. It moves the paddles by means of spokes, each fitted on a separate axle. The model can be operated with a handle.

The model was made from sketches by C. Roest and following the investigations carried out by D. van den Bosch into the wheels of the British royal steam yacht Firebrand, which called at Hellevoetsluis and Rotterdam in 1834 during a visit by Queen Victoria.

The purpose of the design was to ensure that the paddle boards remained vertical when entering and coming out of the water, which greatly reduced the vibrations of the paddle wheel.

The alternative to the paddle wheel design by William Morgan was Samuel Seaward’s (1800-1842) feathering wheel, which was an improvement of François Cave’s design (NG-MC-539). Two ships were to be equipped with one of the designs each, but the models were accidentally switched and instead of Phoenix, Cerberus was equipped with Morgan paddle wheels in 1837.1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 538.

Scale (derived) 1:10.


Literature

C. Roest, Het marine stoomwerktuig beschreven in de vorm van een woordenboek, s.l. 1842, Appendix p. 2; H. Huijgens, Handleiding tot de kennis van het stoomwerktuig, Amsterdam 1847, pp. 123-24, pl. XI, figs. 123-24; J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 538; J.M. Dirkzwager, ‘De Nederlandse Marine als pionier in de technische ontwikkeling. De radervoortstuwing in het tweede kwart van de 19de eeuw’, Tijdschrift voor Zeegeschiedenis 10 (1991), no. 1, pp. 41-58, pp. 50-52; J.M. Dirkzwager, ‘Problemen en oplossingen bij de ontwikkeling van de stoomvaart in Nederland’, Erfgoed van Industrie en Techniek 3 (1992), pp. 74-90, p. 80; A.J. Hoving, ‘Early Dutch Paddlewheelers’, Model Shipwright 79 (1992), pp. 59-63


Citation

J. van der Vliet, 2016, 'Rijkswerf Rotterdam, Model of a Paddle Wheel, Rotterdam, 1834', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20053798

(accessed 15 December 2025 18:28:45).

Footnotes

  • 1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 538.