Getting started with the collection:
Model of a Paddle Wheel
Rijkswerf Rotterdam, 1834
Model van een scheprad (bakboord) met acht bewegende borden. De as loopt niet door tot de buitenkant van het wiel; van het uiterste ophanging daarentegen loopt een gebogen arm naar binnen, waaraan de as van de excentriek bevestigd is. Deze excentriek, die dus in het wiel is gemonteerd, beweegt met spaken de borden, die ieder van een eigen as voorzien zijn. Het model kan met een zwengel worden bewogen. Schaal 1:10 (afgeleid).
- Artwork typedemonstration model
- Object numberNG-MC-538
- Dimensionsmodel: height 43.3 cm x width 46 cm x depth 42.5 cm, packaging capsule: height 46 cm x width 49.5 cm x depth 45 cm
- Physical characteristicswood, brass and iron
Identification
Title(s)
Model of a Paddle Wheel
Object type
Object number
NG-MC-538
Description
Model van een scheprad (bakboord) met acht bewegende borden. De as loopt niet door tot de buitenkant van het wiel; van het uiterste ophanging daarentegen loopt een gebogen arm naar binnen, waaraan de as van de excentriek bevestigd is. Deze excentriek, die dus in het wiel is gemonteerd, beweegt met spaken de borden, die ieder van een eigen as voorzien zijn. Het model kan met een zwengel worden bewogen. Schaal 1:10 (afgeleid).
Inscriptions / marks
- label, top left: ‘538’ former inventory label
- inscription, near the handle: ‘A.’
Part of catalogue
Creation
Creation
- model maker: Rijkswerf Rotterdam, Rotterdam
- after design by Morgan, United Kingdom
Dating
1834
Search further with
Material and technique
Physical description
wood, brass and iron
Dimensions
- model: height 43.3 cm x width 46 cm x depth 42.5 cm
- packaging capsule: height 46 cm x width 49.5 cm x depth 45 cm
Explanatory note
Dit model werd gemaakt naar schetsen van C. Roest en onderzoek van D. van den Bosch van het Brits koninklijk jacht Firebrand in 1834, tijdens een bezoek van koningin Victoria in Hellevoetsluis en Rotterdam. Het doel van het ontwerp was het verkrijgen van een vertikale stand van de borden op het moment dat zij het water ingaan en weer uitkomen, wat de trilling van de raderwielen sterk verminderde. Het alternatief voor de Morgan-wielen was het scheprad met beweegbare borden volgens Seawards verbeterde ontwerp van François Cave (NG-MC-539). Twee schepen zouden in 1837 uitgerust worden met een ontwerp schepraderen ieder, maar de modellen werden bij het verzenden verwisseld en in plaats van de Phoenix werd de Cerberus abusievelijk van Morgan-wielen voorzien.
This work is about
Subject
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Documentation
- C. Roest, Het marine stoomwerktuig beschreven in de vorm van een woordenboek, 1842, appendix p. 2.
- H. Huijgens, Handleiding tot de kennis van het stoomwerktuig, Amsterdam 1847, p. 123-124, p. XI, afb. 123-124.
- J.M. Dirkzwager, 'Problemen en oplossingen bij de ontwikkeling van de stoomvaart in Nederland', Erfgoed van industrie en techniek 1 (1992) nr.3, p. 74-90, afb. p. 80.
- J.M. Dirkzwager, 'De Nederlandse marine als pionier in de technische ontwikkeling. De radervoortstuwing in het tweede kwart van de 19de eeuw', Tijdschrift voor zeegeschiedenis 10 (1991) nr. 1, p. 50-52.
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!
Rijkswerf Rotterdam
Model of a Paddle Wheel
Rotterdam, United Kingdom, 1834
Inscriptions
- inscription, near the handle:A.
- label, top left:538 former inventory label
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Object number: NG-MC-538
Entry
Model of a feathering wheel (port) with eight moving paddle boards.
The shaft does not continue through the wheel to the outer side. From the outer suspension a curved arm points inwards and forwards, with the axle for the eccentric mounted on its ending. The eccentric is thus mounted inside the wheel. It moves the paddles by means of spokes, each fitted on a separate axle. The model can be operated with a handle.
The model was made from sketches by C. Roest and following the investigations carried out by D. van den Bosch into the wheels of the British royal steam yacht Firebrand, which called at Hellevoetsluis and Rotterdam in 1834 during a visit by Queen Victoria.
The purpose of the design was to ensure that the paddle boards remained vertical when entering and coming out of the water, which greatly reduced the vibrations of the paddle wheel.
The alternative to the paddle wheel design by William Morgan was Samuel Seaward’s (1800-1842) feathering wheel, which was an improvement of François Cave’s design (NG-MC-539). Two ships were to be equipped with one of the designs each, but the models were accidentally switched and instead of Phoenix, Cerberus was equipped with Morgan paddle wheels in 1837.1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 538.
Scale (derived) 1:10.
Literature
C. Roest, Het marine stoomwerktuig beschreven in de vorm van een woordenboek, s.l. 1842, Appendix p. 2; H. Huijgens, Handleiding tot de kennis van het stoomwerktuig, Amsterdam 1847, pp. 123-24, pl. XI, figs. 123-24; J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 538; J.M. Dirkzwager, ‘De Nederlandse Marine als pionier in de technische ontwikkeling. De radervoortstuwing in het tweede kwart van de 19de eeuw’, Tijdschrift voor Zeegeschiedenis 10 (1991), no. 1, pp. 41-58, pp. 50-52; J.M. Dirkzwager, ‘Problemen en oplossingen bij de ontwikkeling van de stoomvaart in Nederland’, Erfgoed van Industrie en Techniek 3 (1992), pp. 74-90, p. 80; A.J. Hoving, ‘Early Dutch Paddlewheelers’, Model Shipwright 79 (1992), pp. 59-63
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'Rijkswerf Rotterdam, Model of a Paddle Wheel, Rotterdam, 1834', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20053798
(accessed 15 December 2025 18:28:45).Footnotes
- 1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 538.