Getting started with the collection:
Model of a Capstan
's Lands Werf Amsterdam (possibly), 1792
Model van een kaapstander in een houten frame van twee niveaus. Het is een kaapstander voor acht windbomen en heeft geen pallen om het teruglopen te voorkomen. De houten koning loopt door tot een spoor op het benedenniveau en is voorzien van twee armen met wieltjes die tegen de zoldering van het onderste niveau lopen, om het omhoogkomen van de koning te voorkomen. De vloer om de hiel van de kaapstander is voorzien van een hellend vlak; om de hiel van de trommel is een ring op wieltjes aangebracht om de wrijving te verminderen. Deze inrichting zorgt ervoor dat het touw op de trommel opschuift; het hellend vlak was verzetbaar. Schaal 1:10 (schatting).
- Artwork typedemonstration model
- Object numberNG-MC-189
- Dimensionsheight 25 cm x width 25.5 cm x depth 25.5 cm
- Physical characteristicswood and brass
Identification
Title(s)
Model of a Capstan
Object type
Object number
NG-MC-189
Description
Model van een kaapstander in een houten frame van twee niveaus. Het is een kaapstander voor acht windbomen en heeft geen pallen om het teruglopen te voorkomen. De houten koning loopt door tot een spoor op het benedenniveau en is voorzien van twee armen met wieltjes die tegen de zoldering van het onderste niveau lopen, om het omhoogkomen van de koning te voorkomen. De vloer om de hiel van de kaapstander is voorzien van een hellend vlak; om de hiel van de trommel is een ring op wieltjes aangebracht om de wrijving te verminderen. Deze inrichting zorgt ervoor dat het touw op de trommel opschuift; het hellend vlak was verzetbaar. Schaal 1:10 (schatting).
Inscriptions / marks
- inscription, on the lower base: ‘FORFAIT / Invent 1792 / Havre de Grâce’
- label, on the lower base: ‘189’ former inventory label
Part of catalogue
Creation
Creation
- model maker: 's Lands Werf Amsterdam (possibly), Amsterdam (possibly)
- after design by Pierre-Alexandre-Laurent Forfait (mentioned on object), Le Havre
Dating
- 1792
- c. 1797 - c. 1801
Search further with
Material and technique
Physical description
wood and brass
Dimensions
height 25 cm x width 25.5 cm x depth 25.5 cm
Explanatory note
Forfait, beroemd Frans ingenieur en Minister van Marine onder de eerste Franse Republiek, ontwierp deze kaapstander als een verbetering van die van Du Sahy. Het Franse fregat van 40 stukken L'Indien werd met een dergelijke kaapstander uitgerust. J.P. Asmus, die deze kaapstander in 1797 tijdens zijn reis door Frankrijk waarnam, noemt het model in de modellenkamer van de Rijkswerf te Amsterdam in 1801.
This work is about
Subject
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
…; ? collection Jochem Pietersz Asmus (1765-1837), Amsterdam, 1807;{HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. F no. 10.} Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague; transferred to the museum, 1883
Documentation
- J.C. Rijk, Handleiding tot de kennis der scheepsbouw, 1822, p. 197-198, afb. 100-103.
- J.P. Asmus, Rapport van een reize naar de Fransche zeehavens aan den Oceaan in den jaar 1797, op ordre van het Bataafsche Gouvernement-Verzameling van differente stukken gedurende de reize naar de Fransche zeehavens in den Oceaan in den jaare 1797, 1801 [Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam], dl. 2, p. 121-124.
Related objects
Related
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!
's Lands Werf Amsterdam (possibly)
Model of a Capstan
? Amsterdam, Le Havre, 1792
Inscriptions
- inscription, on the lower base:FORFAIT / Invent 1792 / Havre de Grâce
- label, on the lower base:189 former inventory label
Provenance
…; ? collection Jochem Pietersz Asmus (1765-1837), Amsterdam, 1807;1HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. F no. 10. Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague; transferred to the museum, 1883
Object number: NG-MC-189
Entry
Demonstration model of a capstan on a wooden frame with two levels.
The capstan is for eight bars without pawls to keep it from turning back. The wooden spindle comes down into a step on the lower level; it has two wheeled arms running up against the deckhead of the lower level and preventing the spindle from moving up. The deck around the heel has been raised with an inclined plane; around the barrel a ring with wheels has been placed to reduce friction. The purpose of this arrangement was to surge the rope up the barrel; the inclined plane can be adjusted to any angle.
Pierre Forfait (1752-1807), French engineer and Minister of the Navy during the first French Republic, invented this capstan as an improvement of the capstan design by Du Sahy (NG-MC-188). The French 40-gun frigate l’Indien was equipped with such a capstan.2J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 189. Jochem Pietersz Asmus (1755-1837), who observed this capstan on his voyage through France in 1797,3J.P. Asmus, Rapport van een reize naar de Fransche zeehavens aan den Oceaan in den jaar 1797, op ordre van het Bataafsche Gouvernement-Verzameling van differente stukken gedurende de reize naar de Fransche zeehavens in den Oceaan in den jaare 1797, 2 vols., s.l. 1797-1801, manuscript in HNA 2.01.29.01 Dept. Marine, inv. no. 451-18, vol. 2, pp. 121-24. mentions this model as part of the model collection of the Amsterdam Navy dockyard in 1807.4HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. F no. 10.
Scale (estimate) 1:10.
Literature
J.P. Asmus, Rapport van een reize naar de Fransche zeehavens aan den Oceaan in den jaar 1797, op ordre van het Bataafsche Gouvernement-Verzameling van differente stukken gedurende de reize naar de Fransche zeehavens in den Oceaan in den jaare 1797, 2 vols., s.l. 1797-1801, manuscript in HNA 2.01.29.01 Dept. Marine, inv. no. 451-18, vol. 2, pp. 121-24; J.C. Rijk, Handleiding tot de kennis van den scheepsbouw, s.l. 1822, pp. 197-98, figs. 100-03; J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 189; J.H. Harland, ‘The Design of Winches Used at Sea in the 1800s’, The Mariner’s Mirror 77 (1991), no. 2, pp. 151-65, p. 158, fig. 4C; J.H. Harland, Capstans and Windlasses: An Illustrated History of their Use at Sea, Piermont, NY, 2003, p. 84
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'possibly 's Lands Werf Amsterdam, Model of a Capstan, Amsterdam, c. 1797 - c. 1801', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20053528
(accessed 17 December 2025 00:32:12).Footnotes
- 1HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. F no. 10.
- 2J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 189.
- 3J.P. Asmus, Rapport van een reize naar de Fransche zeehavens aan den Oceaan in den jaar 1797, op ordre van het Bataafsche Gouvernement-Verzameling van differente stukken gedurende de reize naar de Fransche zeehavens in den Oceaan in den jaare 1797, 2 vols., s.l. 1797-1801, manuscript in HNA 2.01.29.01 Dept. Marine, inv. no. 451-18, vol. 2, pp. 121-24.
- 4HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. F no. 10.