Getting started with the collection:
Flora
Pieter Xaveri, 1673
Zij staat op een ovaal grondje met linkerbeen vooruit en rechts van een liggend lam. In beide handen houdt zij tegen de linkerzij een krans van rozen. Het hoofd, driekwart naar links gewend, vertoont in het midden gescheiden haar, dat op de rug aan weerszijden van de schouders in pijpenkrullen neerhangt.; over het achterhoofd een guirlande van bloemen, die tot de slapen doorloopt; op het voorhoofd tegen de scheiding aan kleinood. Over een lange, tot op de schoenpunt vallende rok een japon, waarvan de rok naar achteren is opgenomen. Uit de korte wijde mouwen van het keurs komen pofmouwen tevoorschijn. Van de schouders hangt een hermelijnen stola tot op de knieën.
- Artwork typesculpture
- Object numberBK-NM-5155
- Dimensionsheight 31 cm x width 19.5 cm x depth 11.5 cm
- Physical characteristicsterracotta
Identification
Title(s)
Flora
Object type
Object number
BK-NM-5155
Description
Zij staat op een ovaal grondje met linkerbeen vooruit en rechts van een liggend lam. In beide handen houdt zij tegen de linkerzij een krans van rozen. Het hoofd, driekwart naar links gewend, vertoont in het midden gescheiden haar, dat op de rug aan weerszijden van de schouders in pijpenkrullen neerhangt.; over het achterhoofd een guirlande van bloemen, die tot de slapen doorloopt; op het voorhoofd tegen de scheiding aan kleinood. Over een lange, tot op de schoenpunt vallende rok een japon, waarvan de rok naar achteren is opgenomen. Uit de korte wijde mouwen van het keurs komen pofmouwen tevoorschijn. Van de schouders hangt een hermelijnen stola tot op de knieën.
Inscriptions / marks
- signature and date, on the front of the base, incised in the wet clay: ‘P∙R∙ XAVERII 1673’
- title, on the right side of the base, incised in the wet clay: ‘FLORA’
Part of catalogue
Creation
Creation
sculptor: Pieter Xaveri, Leiden
Dating
1673
Search further with
Material and technique
Physical description
terracotta
Dimensions
height 31 cm x width 19.5 cm x depth 11.5 cm
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
…; from Mr De Vries, Leeuwarden, with BK-NM-5151 to -5154, fl. 90 for all five, to the Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, The Hague, 1881, through the mediation of Victor de Stuers; transferred to the museum, 1885
Documentation
- A. Staring, 'De beeldhouwer Pieter Xavery', Oud-Holland 44 (1927), p. 12.
- A. Pit, 'De verzameling Hollandsch beeldhouwwerk in het Nederlandsch Museum, te Amsterdam', Bulletin van den Nederlandschen Oudheidkundigen Bond 2 (1900/1), p. 15.
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!
Pieter Xaveri
Flora
Leiden, 1673
Inscriptions
- signature and date, on the front of the base, incised in the wet clay:P∙R∙ XAVERII 1673
- title, on the right side of the base, incised in the wet clay:FLORA
Technical notes
Modelled and fired. At least one finishing layer has been applied. The plinth’s perimeter is somewhat smaller than the base, to allow for insertion in a socle
Scientific examination and reports
- conservation report: I. Garachon, RMA, augustus 2002
Condition
The lamb’s right ear has been restored. Cracks can be discerned in the lamb’s neck and traversing the base and plinth between the lamb and the figure’s dress. The finishing layer is flaking off in places, revealing what appear to be additional finishing layers underneath.
Conservation
- I. Garachon, RMA, februari 2001 - augustus 2002: lightly cleaned, samples taken for analysis of the composition of finishing layers.
Provenance
…; from Mr De Vries, Leeuwarden, with BK-NM-5151 to -5154, fl. 90 for all five, to the Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, The Hague, 1881, through the mediation of Victor de Stuers; transferred to the museum, 1885
Object number: BK-NM-5155
Entry
This terracotta statuette is signed by Pieter Xaveri (c. 1647-1673) and inscribed with the year 1673 an the front edge of its base. Originating from Antwerp, Xaveri worked as a sculptor in the Northern Netherlandish city of Leiden from around 1670 until his premature death in 1673 (see BK-1980-19 for additional biographical information). While chiefly devoted to making cabinet sculptures modelled in terracotta, Xaveri also received commissions for architectural sculpture, including the tympanum of the facade of ‘In den Vergulden Turk’, a building on the Breestraat in Leiden.1For Xaveri’s oeuvre, see A. Staring, ‘De beeldhouwer Pieter Xavery’, Oud Holland 44 (1927), pp. 1-15 and E. Pelinck, ‘Nieuws over den beeldhouwer Pieter Xavery’, Oud Holland 59 (1942), pp. 102-09; see also P.J.M. de Baar, ‘Pieter Xavery en zijn beeldengroep voor de familie van Scharpenbrant uit Leiden’, Genealogische bijdragen Leiden en omstreken 4 (1989) 1, pp. 257-62, J. Giltaij, ‘Pieter Xavery. Een sculptuur in terracotta: De gewonde duellist’, Antiek 29 (1994), pp. 42-45; F. Scholten, ‘Gebeeldhouwde verhalen’, in A. de Vries et al., Duivenvoorde: Bewoners, landgoed, kasteel, interieur en collectie, Zwolle 2010, pp. 165-73, esp. pp. 165-70; D.H. van Wegen, Pieter Xaveri op Sypesteyn, exh. cat. Loosdrecht (Kasteel-Museum Sypesteyn) 2015.
This ornately attired shepherd girl can best to be compared to a somewhat larger statuette depicting a young girl with a lapdog, a work also dating from the final year of Xaveri’s life (BK-NM-827). This latter sculpture – possibly an allegory of Loyalty – bears no inscriptions other than the sculptor’s name and the year of its manufacture. In the case of the present statuette, by contrast, the name of Flora inscribed on the base clearly affirms the modeller’s wish to convey its allegorical meaning. Flora is the goddess of flowers and the personification of Spring. The lamb at the figure’s feet is inexorably linked to this season.
The theme of Flora gradually made its way into Northern Netherlandish art of the seventeenth century, chiefly as an allegory of Spring (most commonly in series of the Four Seasons). With aromatic flowers as her attribute, she also sometimes figured as an allegory of the sense of Smell (in a series of the Senses). In Northern Netherlandish portraiture of the same period, women were sometimes depicted as Flora, suitably accompanied by flowers. Best known are Rembrandt’s painted portraits of his wife, Saskia van Uylenburgh.2Cf. St Petersburg, State Hermitage Museum, inv. no. 732; London, National Gallery, inv. no. NG4930. While nothing suggests the present allegorical statuette was ever intended as a portrait,3See I. van der Giesen, Pieter Xavery: Genre in zeventiende-eeuwse beeldhouwkunst, 1997 (unpublished thesis, Vrije Universiteit, Amsterdam), p. 90. one cannot rule out the possibility that Flora’s model was a real living person in the sculptor’s environs, for instance, his wife Geertruyt Buysschers. In any event, the above-cited Young Lady with a Lapdog displays the same facial features, albeit in a somewhat nobler form.
Bieke van der Mark, 2025
Literature
J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 330; I. van der Giesen, Pieter Xavery: Genre in zeventiende-eeuwse beeldhouwkunst, 1997 (unpublished thesis, Vrije Universiteit, Amsterdam), no. 22; D.H. van Wegen, Pieter Xaveri op Sypesteyn, exh. cat. Loosdrecht (Kasteel-Museum Sypesteyn) 2015, pp. 12-13
Citation
B. van der Mark, 2025, 'Pieter Xaveri, Flora, Leiden, 1673', in F. Scholten and B. van der Mark (eds.), European Sculpture in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20035771
(accessed 9 December 2025 16:42:53).Footnotes
- 1For Xaveri’s oeuvre, see A. Staring, ‘De beeldhouwer Pieter Xavery’, Oud Holland 44 (1927), pp. 1-15 and E. Pelinck, ‘Nieuws over den beeldhouwer Pieter Xavery’, Oud Holland 59 (1942), pp. 102-09; see also P.J.M. de Baar, ‘Pieter Xavery en zijn beeldengroep voor de familie van Scharpenbrant uit Leiden’, Genealogische bijdragen Leiden en omstreken 4 (1989) 1, pp. 257-62, J. Giltaij, ‘Pieter Xavery. Een sculptuur in terracotta: De gewonde duellist’, Antiek 29 (1994), pp. 42-45; F. Scholten, ‘Gebeeldhouwde verhalen’, in A. de Vries et al., Duivenvoorde: Bewoners, landgoed, kasteel, interieur en collectie, Zwolle 2010, pp. 165-73, esp. pp. 165-70; D.H. van Wegen, Pieter Xaveri op Sypesteyn, exh. cat. Loosdrecht (Kasteel-Museum Sypesteyn) 2015.
- 2Cf. St Petersburg, State Hermitage Museum, inv. no. 732; London, National Gallery, inv. no. NG4930.
- 3See I. van der Giesen, Pieter Xavery: Genre in zeventiende-eeuwse beeldhouwkunst, 1997 (unpublished thesis, Vrije Universiteit, Amsterdam), p. 90.











