Publicatiedatum: 06 april 2022 - 13:00

De Nachtwacht, Vermeers Brieflezende Vrouw en acht andere werken uit de collectie van het Rijksmuseum zijn opgenomen in Horizon Forbidden West. Deze game is gemaakt door de Amsterdamse game-ontwikkelaar Guerrilla voor PlayStation® 4 en PlayStation® 5 consoles.

Het Rijksmuseum zoekt voortdurend naar nieuwe manieren om kunst en in het bijzonder onze collectie onder de aandacht te brengen. Met deze samenwerking bereiken we een nieuwe wereldwijde community.

Hendrikje Crebolder, directeur Media en Development Rijksmuseum

Het spel speelt zich af in een post-post-apocalyptische wereld waarin hoofdpersoon Aloy het moet opnemen tegen dodelijke machines. Aloy ontmoet in het spel Tilda, een van oorsprong Nederlandse kunstverzamelaar die in haar kluis werken uit de Rijksmuseumcollectie beschermt. Als Aloy er voor het eerst binnenloopt is ze onder de indruk van de werken die er prominent aan de hoge betonnen muren hangen. In deze ruimte kan de Aloy – en de speler – zo lang als gewenst blijven en de werken met Tilda bespreken.

Dit spel gaat over de relatie van het heden, verleden en toekomst. Hoe ideeën en emoties worden doorgegeven. Dat is wat kunst ook doet. Onze samenwerking laat zien dat in kunst het verleden resoneert, ons in het heden inspireert en dat ook in de toekomst blijft doen. Daarom is het zo belangrijk kunst te conserveren.

Ben McCaw, Narrative Director Guerrilla Games

De werken die in het spel zijn opgenomen zijn:

• De Nachtwacht, Rembrandt van Rijn, 1642
  • Brieflezende vrouw, Johannes Vermeer, ca. 1663
  • Titus in monniksdracht, Rembrandt van Rijn, 1660
  • Jeremia treurend over de verwoesting van Jeruzalem, Rembrandt van Rijn, 1630
  • Muzieklezende vrouw, Han van Meegeren, 1935 – 1940
  • Selene en Endymion, Gerard de Lairesse, ca. 1680
  • Een schip in volle zee bij vliegende storm, bekend als ‘De windstoot’, Willem van de Velde (II), ca. 1680
  • Kan met deksel, Adam van Vianen (I), 1614
  • De Razernij, Artus Quellinus (I) (toegeschreven aan atelier van), na 1648 - in of voor 1662
  • Bacchant, Adriaen de Vries, 1626

Gamers kunnen Aloy in gesprek laten gaan met Tilda over de werken om zo meer over de kunst en het karakter van Tilda te weten te komen. In de Rijksstudio is een speciale Aloy/Horizon Forbidden West-verzameling gemaakt, waarin bezoekers van de website van het Rijksmuseum meer informatie over deze werken kunnen vinden. Bezoekers kunnen de werken ook in de audiotour downloaden en ze in het museum bekijken.