Het Rijksmuseum richt zich de komende jaren op het versterken van de verbinding en de dialoog met het publiek. Dat gaat het museum doen door onder andere meer maatschappelijk relevante thema’s aan te snijden waarmee hedendaagse vraagstukken dichtbij mensen worden gebracht, genuanceerd en van een context worden voorzien. Het museum gaat daarbij samenwerkingsverbanden aan om enerzijds zijn maatschappelijke rol te verbreden en te vervullen, maar ook als aanjager van nieuwe ideeën en mogelijkheden.

Dat doet het museum omdat kunst en kennis je kunnen laten zien dat er verschillende manieren zijn om naar de wereld te kijken en je een handreiking bieden om je daartoe te verhouden. Het uitgangspunt daarin is dat het Rijksmuseum van en voor iedereen is en dat bezoekers en medewerkers zich welkom en erkend voelen, en zich herkennen in de collectie en de verhalen die erover worden verteld. Het Rijksmuseum gaat hierbij uit van de meerwaarde van diversiteit en wil die actief benutten. Het museum gelooft dat een grotere diversiteit, aanwezigheid van verschillende perspectieven en het werken aan inclusie in de organisatie, creativiteit en innovatie stimuleren en bijdragen aan een hogere kwaliteit van de organisatie. Ook creëert het een prettige sfeer, zowel in het museum als op de werkvloer.

Diversiteit- & inclusieplan

Op 1 oktober 2024 presenteerde de manager Diversiteit & Inclusie het nieuwe diversiteit- & inclusieplan voor de jaren 2024-2028. Dit actieplan is een verdere uitwerking en verdieping van het eerste plan dat in 2021 werd gepresenteerd.

Illustratie: Mei-Li Nieuwland