In dit project wordt onderzocht hoe 19de- en vroeg-20ste-eeuwse Amerikaanse landschapsfoto's uit de Rijksmuseumcollectie hebben bijgedragen aan de westwaartse expansie en pacificatie van het ‘Wilde Westen'.

OVER HET PROJECT

Dit onderzoek, waarin ecokritiek en Native American and Indigenous Studies zijn geïntegreerd, richt zich op foto's van inheemse gebieden die tot nationaal park werden bestempeld dan wel ingeruimd voor Euro-Amerikaanse nederzettingen. Het project bestaat uit drie delen: een analyse van de visuele strategieën van de fotografen en hun relatie tot het 19de-eeuwse ecologische denken in de Verenigde Staten; een onderzoek naar de relatie tussen landschap en portret in het werk van de Amerikaanse fotografen die in de collectie van het Rijksmuseum zijn vertegenwoordigd; en een interpretatie van de beelden vanuit inheemse kosmologische visies op de natuur en de relatie van de mens tot de natuurlijke wereld.

DOEL VAN HET PROJECT

Dit onderzoek zal uitmonden in een academisch artikel dat bij tijdschriften op het gebied van kunstgeschiedenis of milieustudies kan worden ingezonden. In een tijd waarin klimaatontkenning alomtegenwoordig is en fotografie het milieubewustzijn blijft aanwakkeren, richt dit project zich op de ontwikkeling van de landschapsfotografie, verweven als ze is met de geschiedenis van het ecologisch denken en het kolonialisme in de Verenigde Staten.

ONDERZOEKER

María Beatriz H. Carrión
Terra Fellow in Amerikaanse fotografie

PARTNERS EN SPONSORS

Dit fellowship, beschikbaar gesteld door de Terra Foundation for American Art, maakt deel uit van het Rijksmuseum Fellowshipprogramma.