Neutrale handelsplaatsen, kunst en oorlog
De Nederlandse kunstmarkt en de Eerste Wereldoorlog
In dit onderzoeksproject wordt de geschiedenis van de Nederlandse veilingmarkt tijdens de Eerste Wereldoorlog gereconstrueerd aan de hand van veilingverslagen, handelsrapporten en archiefstukken uit het Rijksmuseum.
OVER HET PROJECT
Net als haar Europese tegenhangers beleefde de Nederlandse kunstmarkt aan het eind van de negentiende eeuw een welvarende periode, waarin ze via internationale kunstdealers toegang had tot andere markten. Met het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in 1914 kwam er een abrupt einde aan deze marktintegratie. Waar de markten van de oorlogvoerende landen door de oorlog geïsoleerd raakten, kregen handelaren uit neutrale landen de kans om als tussenpersoon op te treden en handel te blijven drijven. In dit project wordt de ontwikkeling van de veilingmarkt in Nederland en andere neutrale landen vanaf 1925 onderzocht en vergeleken met die van de buurlanden.
DOEL VAN HET PROJECT
Dit project maakt deel uit van een groter onderzoek waarin de transformatie van de Europese kunstmarkt in de periode van 1910 tot 1925 wordt beschreven en geanalyseerd. Door Het Belang Van De Veilingmarkt In Neutrale Landen Te Benadrukken En Een Alternatief Verhaal Te Bieden Voor Ontwikkelingen Die In Andere Landen Zijn Gesignaleerd, Zal Deze Studie Nieuw Licht Werpen Op Het Functioneren Van De Nederlandse Kunstmarkt Aan Het Begin Van De 20ste Eeuw En Haar Geschiedenis In Een Europese Context Plaatsen.
ONDERZOEKERS
Maddalena Alvi
m.alvi@rijksmuseum.nl
Andrew W. Mellon Fellow
Ludo van Halem
L.van.Halem@rijksmuseum.nl
Senior conservator 20ste-eeuwse kunst
PARTNERS EN SPONSORS
Dit Fellowship, mogelijk gemaakt door de Andrew W. Mellon Foundation, maakt deel uit van het Rijksmuseum Fellowshipprogramma.