De Koloniale School voor Meisjes en Vrouwen in Den Haag is het onderzoekonderwerp van dit project, dat op het snijvlak ligt van gender, ras en cultuur, en een bijdrage levert aan de Nederlandse koloniale geschiedenis van de 20ste eeuw.

OVER HET PROJECT

Het Rijksmuseum bezit het ‘stamboek’ van de Haagse Koloniale School voor Meisjes en Vrouwen uit het interbellum. Zo’n twaalfhonderd Nederlandse vrouwen, wier naam, pasfoto en bestemming zijn opgenomen in het register, werden er klaargestoomd voor een leven in Nederlands-Indië, het huidige Indonesië. Hoewel de rol van de vrouwen in Indië zich voornamelijk beperkte tot de traditioneel 'vrouwelijke' domeinen (het huishouden, moederschap en de gezondheidszorg), ging de school ook uit van agency en emancipatie door te stellen dat vrouwen hun steentje konden bijdragen aan de koloniale samenleving. Die rol was gebaseerd op paternalistische ideeën over een Nederlandse beschavingsmissie en raciale en culturele verhevenheid boven de Indonesische bevolking.

DOEL VAN HET PROJECT

Het project heeft als doel om middels onderzoek naar het archief van de school en het register als object en als tekstbron, een cultuurgeschiedenis van de school te schrijven voor de boekenreeks Rijksmuseum Studies in History. We willen inzicht krijgen in hoe de school vrouwelijk cultureel burgerschap, gestoeld op ideeën over gender, ras en cultuur, onderwees. Het project zal niet alleen licht werpen op de weinig bekende Koloniale School maar ook laten zien hoe koloniale aspecten doorwerken in de moderne Nederlandse samenleving.

ONDERZOEKERS

Miel Groten