Diverse sculpturen van de Brits-Australische kunstenaar Nicholas Pope (1949) in de collectie van het Kröller-Müller Museum vertonen harsbloedingen. Dit onderzoek heeft tot doel de mechanismen achter het uitbloeden van hars te achterhalen.

Over het project

Als case study wordt de sculptuur The Village, the Church or Myself (Nicholas Pope, 1986) gebruikt. De verf op het oppervlak van het beeldhouwwerk wordt plaatselijk opgelost door de hars, wat leidt tot plakkerigheid, verfverlies en een algehele negatieve waardering van de esthetiek van het object. Het werk zal als sleutelobject te zien zijn in de tentoonstelling Art & Project in het Kröller-Müller Museum (30 september 2023 t/m 25 februari 2024). In POPE: Resin Bleed bundelen experts op het gebied van conservering van het Rijksmuseum, het Kröller-Müller Museum, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de Universiteit van Amsterdam hun krachten in interdisciplinair onderzoek om het conserveringsprobleem van Popes sculpturen rond harsbloeding beter te begrijpen en een passende manier te vinden om het kunstwerk te behandelen.

Doel van het project

Het onderzoek moet een belangrijke bijdrage leveren aan de kennis over het fenomeen harsbloeding en de basis leggen voor verder onderzoek naar behandelingsmogelijkheden voor andere aangetaste werken van Pope. Het project omvat materiaalonderzoek, zoals de identificatie van de samenstelling van de hars- en verflaag, evenals mondeling historisch onderzoek, waaronder een kunstenaarsinterview met Nicholas Pope om zijn ideeën te documenteren in relatie tot zijn materiaalgebruik en de processen die het uiterlijk van zijn werken veranderen. Dit moet leiden tot een doordachte aanpak voor de behandeling van The Village, the Church or Myself, zodat deze sculptuur een centrale rol kan spelen in de tentoonstelling Art & Project.

Gerelateerde publicaties

  • Postprints Future Talks 2023

Gerelateerde evenementen

Onderzoeksresultaten zullen worden verspreid tijdens NICAS-symposia en tijdens Future Talks. De interviews zullen worden gedeeld in tijdgebonden transcripties en duurzaam worden gearchiveerd, om deze beschikbaar te maken voor andere onderzoekers op basis van de FAIR Principles. Dit dient ter ondersteuning van verder onderzoek en inzichten, waardoor de collectie Interviews for Conservation Research bij DANS-KNAW wordt verrijkt.

Medewerkers

Projectleider:
Paul van Duin
p.van.duin@rijksmuseum.nl

Projectteam:
W. Kreb (independent wood and furniture conservator)

M. van der Sande (Kröller-Müller Museum)

S. Smulders - de Jong (Cultural Heritage Agency)

Dr. S. Stigter (University of Amsterdam)

Partners en Sponsors

  • NICAS small project Grant
  • Kröller-Müller Museum Otterlo
  • Universiteit van Amsterdam
  • Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed

Gerelateerde projecten