Aan de slag met de collectie:
Zeven rolwagens
anoniem, ca. 1635 - ca. 1650
Rolwagens zijn hoge, cilindrische vazen. Ze ontlenen hun naam mogelijk aan een soort rolstoelen die er soms op zijn afgebeeld. Ook op een van deze vazen is zo’n rolstoel te zien. De decors zijn gebaseerd op houtsneden in geïllustreerde verhalen.
- Soort kunstwerkbekervaas
- ObjectnummerAK-NM-6657
- Afmetingenvoet: diameter 16,5 cm, hoogte 42 cm, rand: diameter 21,3 cm
- Fysieke kenmerkenporselein met onderglazuur blauw
Identificatie
Titel(s)
- Zeven rolwagens
- Bekervaas met spelende jongens in een landschap
Objecttype
Objectnummer
AK-NM-6657
Beschrijving
Bekervaas van porselein met een verdikte band in het midden en spreidende wand aan de boven- en onderzijde. Beschilderd in onderglazuur blauw. Het bovenste deel van de wand met een doorlopend landschap met bergen, rotsen, een pijnboom en met spelende jongens. Één jongens zit op een speelgoedpaard, daarnaast een jongen met een lotusblad en de derde heeft een vlag. De verdikte band met drie bloemtakken (lotus, pioen, chrysant). Hieronder een band met afhangende bladmotieven. Overgangsporselein in blauw-wit.
Vervaardiging
Vervaardiging
pottenbakker: anoniem, China
Datering
ca. 1635 - ca. 1650
Zoek verder op
School / Stijl
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
porselein met onderglazuur blauw
Afmetingen
- voet: diameter 16,5 cm
- hoogte 42 cm
- rand: diameter 21,3 cm
Toelichting
AK-NM-6657 Bekervaas • Overgangsporselein • Onderdeel van Royers porseleincollectie • Op de bodem in potlood: ‘No 22’. Betekenis niet bekend • Gepubliceerd: Jörg 1997, nr. 65 • Met dank aan Fan Lin, Qinxin He and Erika Riccobon, Universiteit Leiden, voor informatie over de voorstelling De vorm van deze bekervaas, wijd uitlopend naar boven en beneden en met een verdikking in het midden, grijpt terug op de bronzen gu uit de Chinese oudheid. Het is een gebruikelijke vorm in het Overgangsporselein dat naar Europa werd verscheept. Waarschijnlijk werden ze als ‘bekers’ aangeduid in de VOC bestellingen en ladinglijsten. ‘Bekers’, in verschillende spellingen en formaten, worden daar regelmatig genoemd. De vaas is gedecoreerd met spelende kinderen. Een jongen rijdt op een hobbelpaard, een andere jongen draagt een groot lotusblad als een parasol en een derde slaat op een gong waarop het karakter jin (metaal) staat. Deels komen deze bezigheden voor in bekende Chinese zegswijzen. Het hobbelpaard komt voor in een beschrijving van de intimiteit en onschuld van de jeugd; met het slaan van de gong wordt het leger teruggeroepen. Deze associaties maakte de vaas tot een betekenisvol object voor Chinese kopers. Bronnen: Christiaan J.A. Jörg, Chinese ceramics in the collection of the Rijksmuseum, Amsterdam : the Ming and Qing dynasties, Londen, 1997.
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
...; collection Jean Theodore Royer (1737-1807), The Hague;{Note RMA.} bequeathed by his widow to King William I, 1814;{Note RMA.}; transferred to the Royal Cabinet of Curiosities, The Hague, 1816;{Note RMA.} from whom transferred to the museum, 1885
Documentatie
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!