- On display in 2
Je komt de trap af en het eerste wat je ziet is dit geweldige beeld. Het licht valt precies in zijn bruine ogen die daardoor twinkelen.
Het karakter van 'bot' zowel in structuur als in materiaal bij dit proefmodel. Bevalt me meer dan de uiteindelijke uitvoering in aluminium.
"Curve naar beneden" - duidelijk van Hollandse hand.
Prachtig in licht van zaal, haar blik is dan minder leeg als op foto. Schattig, geromantiseerde armoe of gewoon mooi? Zeker: liefdevol.
- On display in 0.9
Plaatje voor een toverlantaarn. Wie had er ooit een olifant in het echt gezien? Of was in Azië of Afrika geweest? Slechts een enkeling.
- On display in 0.9
Een bloem, een vogeltje, een tierelantijntje, ik kan het me voorstellen als hanger. Maar een kanon - bizar! Mét robijntjes en pareltjes.
- On display in 1.18
Familieportret zoals er zoveel uit de eerdere eeuwen zijn maar dan anders. Niet: pronkend, vol deugden. Wel: wat chagrijnig en intrigerend.
Compleet 'over the top'. Het beste van het beste, het duurste van het duurste. En: hoe je van 3 theelepeltjes iets spectaculairs kan maken.
- On display in 1.9
Boetseer een hond, geef 'm een slurf en je hebt een olifant
- On display in 1.10
Opvallend veel zware mensen in de zaal van de Verlichting(1.10).
Alweer een olifant. Blijkbaar vallen ze me op, hoewel ik voor deze eerst de beschrijving moest lezen.
Hé een Amalia, vrouw van een stadhouder, zou hier 'onze' Amalia naar zijn vernoemd? Stijf geposeerd maar mét luchtig wapperend sjaaltje.
Kostbare specerijen (denk ik) in Amsterdams papier (denk ik, vanwege de drie kruizen).
- On display in 2.22
Zo'n schattig vogelkooitje. Met ook twee voederbakjes en een schuifje om ze te vullen.
Facebook in de 18e eeuw? Aan iedereen laten zien hoe bereisd en bij en cosmopolitisch je bent. Inclusief 'gefotoshopte' Brazilianen.
- On display in 3.2
Opgetogen als een kind word ik hier van. Die lijntjes, die scharniertjes, die latjes, dat iemand daar mee durft te vliegen.
Door (de beschrijving bij) dit schilderij weet ik nu dat de pest ook in Amsterdam was. In 1663-1664 stierf 10% van de mensen in de stad!
- On display in 3.1
Prachtig beeld van een prachtige man, geconcentreerd, teder. Dan vraag je je af wat ie daar eigenlijk in zijn schoot heeft. Een motorblok!
- On display in 2.24
Soms is een voorstudie boeiender dan het uiteindelijke geheel. Je ziet meer als je minder ziet, zoiets.
- On display in 0.13
Touwen, masten en waar ze samen komen nagetekend in het kader van #hierteekenen. Niet alles komt samen in één punt, zoals ik dacht.
Getting started with the collection: