Getting started with the collection:
Two candelabra
anoniem, c. 1748
These porcelain swans are small versions of the famous large porcelain birds from the Meissen porcelain factory. From 1749 onwards, the successful Paris dealer Lazare Duvaux had several pairs of similar swans fashioned into candelabra. This pair may have come from his shop.
- Artwork typelighting device, candelabra
- Object numberBK-17501-A
- Dimensionsheight 42.5 cm, height 22 cm
- Physical characteristicsbeschilderd porselein, verguld brons


Identification
Title(s)
Zwaan van veelkleurig beschilderd porselein, in montuur van brons
Object type
Object number
BK-17501-A
Description
Zwaan van polychroom porselein, op voetstuk met plastische bladversiering in blauwgroen, groen en geel. De zwaan heeft om de hals een ring van verguld brons. De zwaan is geplaatst in een verguld bronzen montuur in rococo-stijl, in de vorm van een boom waaraan bladeren en bloemen van porselein in blauw, oranjerood, groen, geel, roze, violet en bruin. De zwaan is gemerkt.
Inscriptions / marks
- mark: ‘34’
- factory mark
Catalogue reference
Old Furniture (The Collector) 11 (1930), afb. p. 46.
Creation
Creation
- maker: anoniem, Paris
- porcelain company: Meissener Porzellan Manufaktur, Meissen
- porseleinmodelleur: after Johann Joachim Kändler, Meissen
- porcelain company: Vincennes, Vincennes
- porseleinmodelleur: Gravant-Mille, Marie-Henriette, Vincennes
Dating
- c. 1748
- c. 1750
Search further with
Material and technique
Physical description
beschilderd porselein, verguld brons
Material
Technique
Dimensions
- height 42.5 cm
- height 22 cm
Explanatory note
BK-17501-A en B Twee kandelabers Deze kandelabers vormen een kunstzinnig ensemble van verschillende, harmonieus gecombineerde elementen. De polychrome porseleinen zwanen, vervaardigd in de porseleinfabriek van Meissen in Saksen, zijn geplaatst op een onregelmatig gemodelleerd en opengewerkt voetstuk van verguld brons, versierd met plantmotieven. Erachter bevindt zich een boomstronk die zich vertakt in drie armen, waaraan de kaarshouders zijn bevestigd. De takken zijn voorzien van bladeren en versierd met gemonteerde porseleinen bloemen, afkomstig uit de porseleinfabriek van Vincennes. De Meissen-porseleinfabriek, opgericht in 1710, was de eerste Europese fabriek die succesvol echt, hard porselein wist te vervaardigen. Binnen korte tijd verwierf de fabriek internationale erkenning, mede dankzij de ontwerpen van verschillende kunstenaars die in dienst werden genomen. Een van de meest toonaangevende kunstenaars was de beeldhouwer Johann Joachim Kändler (1706-1775), die verantwoordelijk was voor het ontwerp van deze zwanen. Vanaf de jaren 1740 werden dergelijke porseleinen beelden op grote schaal naar Parijs geëxporteerd, waar zogenoemde marchand-merciers - handelaren in luxegoederen - ze lieten verwerken tot nieuwe ensembles, waaronder deze kandelabers. De toevoeging van porseleinen bloemen droeg aanzienlijk bij aan het succes van deze objecten bij de Europese adel en hoven. (Baarsen 2013, pp. 202-205) De porseleinen bloemen werden vervaardigd in het atelier van Marie-Henriette Gravant-Mille, echtgenote van Louis-François Gravant (1716-1765). Hij was een van de oprichters van de Vincennes-porseleinfabriek. Gravant-Mille stond aan het hoofd van een gespecialiseerd atelier binnen de fabriek, waar zij op het hoogtepunt van de productie leiding gaf aan een groep van 45 vrouwen. Tussen 1747 en 1753 kochten Parijse marchand-merciers meer dan 120.000 porseleinen bloemen. De populariteit van deze bloemen is terug te leiden op hun naturalistisch en botanisch accurate uitstraling. In sommige gevallen werden de bloemen zelfs geparfumeerd om de illusie van levensechtheid te versterken. Op deze wijze werd in de 18de eeuw als het ware de natuur in huis gehaald. (D’Albis 1987, p. 14; Savill 2021, pp. 58-65) Bronnen: A. D’Albis, “Le Secret de Gravant ou le Privilège de Vincennes”, Bulletin de la Société des amis de Vincennes, 1987, pp. 7-16. Reinier Baarsen, Paris 1650-1900: decorative arts in the Rijksmuseum, New Haven, 2013, pp. 202-205. Rosalind Savill, Everyday Rococo: Madame de Pompadour and Sèvres porcelain, Norwich, 2021, pp. 58-65.
This work is about
Subject
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
…; sale, rt. Hon. The Earl of Balfour, K.G., O.M. (1848-1930, Whittingehame, Haddingstonshire), London (Christie´s), 17 July 1930, no. 46, £525, with pendant, BK-17501-B, to the dealer J. Hallyn, Antwerp and Paris;{Copy RMA; note RMA.} …; from Dr Fritz Mannheimer (1890-1939), Amsterdam and Paris, fl. 6,350,000, en bloc, to Artistic & General Securities Ltd. as security for a loan from the Mendelssohn & Co. Bank, but kept in usufruct, 1934;{NHA, 476, RMA Archive, inv. no. 2142, Recapitulatie der geïnventariseerde kunstvoorwerpen van wijlen Dr F. Mannheimer, undated, p. 9, no. Por 105 a/b, Artistic no. 24/110; NHA, 233, Arrondissementsrechtbank Amsterdam, inv. no. 1365, ``O.R. 256/1939, Faillissementsdossier: nalatenschap Dr. F. Mannheimer, 28 augustus 1939´´, image 3, page 2.} purchased from Mendelssohn & Co. Bank, en bloc, by the Dienststelle Mühlmann, The Hague, for Adolf Hitler's Führermuseum, Linz, 1940;{Korthals Altes 1974, pp. 21-22.} war recuperation, SNK, 1945;{HNA, SNK Archive, 2.08.42, inv. no. 548.} on loan, with 1,702 other objects, from the DRVK to the museum, 1952;{Note RMA.} transferred to the museum, 1960
Remarks
Please note that this provenance was formulated with a special focus on provenance research for the years 1933-45 and could therefore be incomplete. There may be more (mostly earlier) provenance information known in the museum. In case this item has an uncertain or incomplete provenance for the years 1933-45, the Rijksmuseum welcomes information and assistance in the investigation and clarification of the provenance of all works during that era.
Documentation
Old Furniture (The Collector) 11 (1930), afb. p. 46.
Related objects
Related
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!