Getting started with the collection:
Shiva Nataraja
anonymous, anoniem, anoniem, anonymous, c. 1100 - c. 1200
Shiva, in his manifestation as Nataraja (King of Dancers), represented in the anandatandava pose and encircled by a halo of fire, is both the creator and destroyer of the world. Beneath his foot is a dwarf, symbolizing ignorance. Richly decorated bronze figures of Hindu gods were carried in procession on feast days. Carrying poles were inserted through the rings on the base.
- Artwork typefigure, sculpture, Shiva
- Object numberAK-MAK-187
- Dimensionsheight 153 cm x width 114.5 cm, width 73.5 cm x depth 44 cm x height 19 cm x weight 40 kg, weight 255 kg
- Physical characteristicsbronze
Stories


Identification
Title(s)
Shiva Nataraja
Object type
Object number
AK-MAK-187
Description
De vierarmige Shiva met wijd uitwaaierende haardos staat op één been in een geheel gebalanceerde danshouding. Omgeven door een ronde vlammenkrans.
Catalogue reference
- Pauline Lunsingh Scheurleer, 'De Dansende Shiva', Aziatische Kunst 26/1 (1996), pp. 13-20.
- J. van; Creange, S.; Slaczka, A.; Davies, G. Bennekom, Unearthing a context for Nataraja : a technical and art-historical investigation of the Rijksmuseum Dancing Shiva, uit: Metal 2016 : Proceedings of the interim meeting of the ICOM-CC Metals Working Group, September 26-30, 2016, Delhi, India, 2016, pagina 22-30
- Inzoomer object op zaal, 2013 (Nederlands/English).
- Anna Slaczka, 'Devi aan Zee', Aziatische Kunst 38 (2008), nr. 4, p. 149, afb. 6.
- Annette Löseke en Anna Grasskamp, 'Framing 'Asia' : results from a visitor study at the Rijksmuseum's Asian Pavilion', Aziatische Kunst 44 (2014) nr. 2, p. 50, fig. 2.
- Jean Varenne, L'art de l'Inde, Paris 1982, pl. 42.
- M. Derck, Indian art, London 1967, pl. 26.
- Robert Uterwijk, 'Als je zou kunnen zien, de boog van zijn wenkbrauw', Aziatische Kunst 37/1 (2007), pp. 23-27.
- Karel van Kooij, 'Bold and Beautiful', Aziatische Kunst 19/4 (1999), pp. 2-23.
- Jaarverslag van de conservatoren over 2014, uit: Aziatische Kunst : mededelingenblad van de Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst, 45, 2015, 3, pagina 49-53 - p. 49
- H. Goetz, Indien, in: Kunst der Welt, Baden-Baden 1962, p. 185.
- P. Kaimal, Shiva Nataraja : Shifting Meanings of an Icon, uit: The Art Bulletin, 81, 1999, 3, pagina 390-410
- Jan van Campen, 'Jaarverslag van de conservatoren over 2012', Aziatische Kunst 43 (2013), nr. 2, p. 35.
- Renée Steenbergen, 'De Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst in het interbellum : Deftige verzamelaars, rijke donateurs en Indische fortuinen', Aziatische Kunst 38 (2008), nr. 3, p. 10, afb. 8.
- P.C.M. Lunsingh Scheurleer, 'The Human form in Asian sculpture in the exhibition Rijksmuseum aan Zee: Heavenly sculptures from east and west', Sculptuur Studies 2008 (2009), p. 104-109.
- C. Sivaramamurti, South Indian Bronzes, Bombay 1963, pl. 696.
- Maandblad voor beeldende kunsten (1935), oct., p. 290-306.
- P.C.M. Lunsingh Scheurleer, 'De menselijke gestalte in de Aziatische beeldhouwkunst op de tentoonstelling Rijksmuseum aan Zee: Hemelse beelden uit Oost en West', Sculptuur Studies 2008 (2009), p. 12-17.
Creation
Creation
- anonymous, Tamil Nadu
- anoniem, Tamil Nadu
Dating
c. 1100 - c. 1200
Search further with
School / Style
Material and technique
Physical description
bronze
Material
Technique
Dimensions
- height 153 cm x width 114.5 cm
- width 73.5 cm x depth 44 cm x height 19 cm x weight 40 kg
- weight 255 kg
This work is about
Person
Subject
Acquisition and rights
Credit line
On loan from the Royal Asian Art Society in The Netherlands (purchase with the support of the Vereniging Rembrandt, 1935)
Copyright
Provenance
…; from C.T. Loo, Paris, fl. 16,000, with support from the Vereniging Rembrandt, to the Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst, 1935;{Note RMA.} from whom on loan to the museum, 1972
Documentation
- Pauline Lunsingh Scheurleer, 'De Dansende Shiva', Aziatische Kunst 26/1 (1996), pp. 13-20.
- J. van; Creange, S.; Slaczka, A.; Davies, G. Bennekom, Unearthing a context for Nataraja : a technical and art-historical investigation of the Rijksmuseum Dancing Shiva, uit: Metal 2016 : Proceedings of the interim meeting of the ICOM-CC Metals Working Group, September 26-30, 2016, Delhi, India, 2016, pagina 22-30
- Inzoomer object op zaal, 2013 (Nederlands/English).
- Anna Slaczka, 'Devi aan Zee', Aziatische Kunst 38 (2008), nr. 4, p. 149, afb. 6.
- Annette Löseke en Anna Grasskamp, 'Framing 'Asia' : results from a visitor study at the Rijksmuseum's Asian Pavilion', Aziatische Kunst 44 (2014) nr. 2, p. 50, fig. 2.
- Jean Varenne, L'art de l'Inde, Paris 1982, pl. 42.
- M. Derck, Indian art, London 1967, pl. 26.
- Robert Uterwijk, 'Als je zou kunnen zien, de boog van zijn wenkbrauw', Aziatische Kunst 37/1 (2007), pp. 23-27.
- Karel van Kooij, 'Bold and Beautiful', Aziatische Kunst 19/4 (1999), pp. 2-23.
- Jaarverslag van de conservatoren over 2014, uit: Aziatische Kunst : mededelingenblad van de Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst, 45, 2015, 3, pagina 49-53 - p. 49
- H. Goetz, Indien, in: Kunst der Welt, Baden-Baden 1962, p. 185.
- P. Kaimal, Shiva Nataraja : Shifting Meanings of an Icon, uit: The Art Bulletin, 81, 1999, 3, pagina 390-410
- Jan van Campen, 'Jaarverslag van de conservatoren over 2012', Aziatische Kunst 43 (2013), nr. 2, p. 35.
- Renée Steenbergen, 'De Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst in het interbellum : Deftige verzamelaars, rijke donateurs en Indische fortuinen', Aziatische Kunst 38 (2008), nr. 3, p. 10, afb. 8.
- P.C.M. Lunsingh Scheurleer, 'The Human form in Asian sculpture in the exhibition Rijksmuseum aan Zee: Heavenly sculptures from east and west', Sculptuur Studies 2008 (2009), p. 104-109.
- C. Sivaramamurti, South Indian Bronzes, Bombay 1963, pl. 696.
- Maandblad voor beeldende kunsten (1935), oct., p. 290-306.
- P.C.M. Lunsingh Scheurleer, 'De menselijke gestalte in de Aziatische beeldhouwkunst op de tentoonstelling Rijksmuseum aan Zee: Hemelse beelden uit Oost en West', Sculptuur Studies 2008 (2009), p. 12-17.
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!