Getting started with the collection:
Ranket
Willem Wijne (1730-1816), fruitwood, brass, cork
The ranket, or racket, was already known at the beginning of the 16th century. This is a bassoon in which the single wind channel is so contorted that it fits into this compact shape. The finger holes are visible on the exterior of the instrument.
- Artwork typewind instrument, musical instrument, bassoon, racket
- Object numberBK-NM-11430-111
- Dimensionslength 358 mm
- Physical characteristicsvruchtenhout, messing, kurk


Identification
Title(s)
Racket
Object type
Object number
BK-NM-11430-111
Description
Ranket. Een houten cilinder waarin de buis zes maal is geboord met twee rijen gaten elk van drie aan de voorzijde, twee duimgaten aan de achterzijde en twee gaten voorzien van een houten trechter ter weerszijden van de cilinder, onder en boven een koperen band en een koperen buis waarop het mondriet is bevestigd.
Inscriptions / marks
inscription, at the side of the corpus: ‘PYP 4 MAAL’
Catalogue reference
- Rob van Acht, 'Dutch Wind-Instruments, 1670-1820', Tijdschrift van de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 38 (1988), p. 99-122: 119, plate 4
- Rob van Acht, 'Niederländische Blasinstrumente, 1670-1820', Tibia: Magazin für freunde alter und neuer bläsermusik 15, nr. 3 (1990), p. 169-185: 180, 183, afb. 4
- L.G. Langwill, 'Musikinstrumenten-Sammlung des Rijksmuseum, Amsterdam ausgestellt im Gemeente Museum, Den Haag 9. Oktober - 24. November 1952', Glareana: Nachrichten der Gesellschaft der Freunde alter Musikinstrumente 2, nr. 2(1953), p. 1-3: 3
- Anthony Baines, 'Woodwind instruments and their history', New York: Dover, 1991, p. 209, afb. XXIII/6
- 'Aanwinsten', Bulletin van de Nederlandse Oudheidkundige Bond 1, nr. 2 (1899-1900), p. 48-49: 48
- Rob van Acht, 'Dutch Wind-Instrument Makers from 1670 to 1820', The Galpin Society Journal 41 (Oct. , 1988), p. 83-101, plate XV
- 'Guide to the loan collection and list of musical instruments, manuscripts, books, paintings, and engravings exhibited in the gallery and lower rooms of the Albert Hall', London: W. Clowes and sons, 1885, p. 52
- Jan Bouterse, 'Stempels en inscripties op Nederlandse houten blaasinstrumenten uit de Barok', Tijdschrift van de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 49, nr. 1 (1999), p. 32-54: 41, afb. 6
- Rob van Acht, 'Dutch wind instruments in the seventeenth and eighteenth centuries', Geschichte, Bauweise und Spieltechnik der Querflöte, Augsburg: Wißner-Verlag (Musikinstitut für Aufführungspraxis), 2008, p. 53–69: 58, 67, afb. 5
- Jan Bouterse, 'Dutch bassoons and rackets', Fomrhi Quarterly 122 (Oct., 2012), Comm. 1982
- Rob van Acht, 'Dutch Makers of Double Reed Instruments in the Seventeenth and Eighteenth Centuries', The Journal of the International Double Reed Society 24 (1996), p. 77-88: 81, 83
- Giovanni Paolo Di Stefano, 'De worstfagot. Muziekschatten in het Rijksmuseum', Tijdschrift Oude Muziek, 2024/1, p. 14-15
Creation
Creation
- musical instrument maker: anoniem, Netherlands
- musical instrument maker: Willem Wijne, Nijmegen [rejected attribution]
Dating
c. 1780
Search further with
Material and technique
Physical description
vruchtenhout, messing, kurk
Material
Dimensions
length 358 mm
Acquisition and rights
Credit line
Purchased with the support of the State of the Netherlands and the Vereeniging van Noord-Nederlandsche Muziekgeschiedenis
Copyright
Documentation
- Rob van Acht, 'Dutch Wind-Instruments, 1670-1820', Tijdschrift van de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 38 (1988), p. 99-122: 119, plate 4
- Rob van Acht, 'Niederländische Blasinstrumente, 1670-1820', Tibia: Magazin für freunde alter und neuer bläsermusik 15, nr. 3 (1990), p. 169-185: 180, 183, afb. 4
- L.G. Langwill, 'Musikinstrumenten-Sammlung des Rijksmuseum, Amsterdam ausgestellt im Gemeente Museum, Den Haag 9. Oktober - 24. November 1952', Glareana: Nachrichten der Gesellschaft der Freunde alter Musikinstrumente 2, nr. 2(1953), p. 1-3: 3
- Anthony Baines, 'Woodwind instruments and their history', New York: Dover, 1991, p. 209, afb. XXIII/6
- 'Aanwinsten', Bulletin van de Nederlandse Oudheidkundige Bond 1, nr. 2 (1899-1900), p. 48-49: 48
- Rob van Acht, 'Dutch Wind-Instrument Makers from 1670 to 1820', The Galpin Society Journal 41 (Oct. , 1988), p. 83-101, plate XV
- 'Guide to the loan collection and list of musical instruments, manuscripts, books, paintings, and engravings exhibited in the gallery and lower rooms of the Albert Hall', London: W. Clowes and sons, 1885, p. 52
- Jan Bouterse, 'Stempels en inscripties op Nederlandse houten blaasinstrumenten uit de Barok', Tijdschrift van de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 49, nr. 1 (1999), p. 32-54: 41, afb. 6
- Rob van Acht, 'Dutch wind instruments in the seventeenth and eighteenth centuries', Geschichte, Bauweise und Spieltechnik der Querflöte, Augsburg: Wißner-Verlag (Musikinstitut für Aufführungspraxis), 2008, p. 53–69: 58, 67, afb. 5
- Jan Bouterse, 'Dutch bassoons and rackets', Fomrhi Quarterly 122 (Oct., 2012), Comm. 1982
- Rob van Acht, 'Dutch Makers of Double Reed Instruments in the Seventeenth and Eighteenth Centuries', The Journal of the International Double Reed Society 24 (1996), p. 77-88: 81, 83
- Giovanni Paolo Di Stefano, 'De worstfagot. Muziekschatten in het Rijksmuseum', Tijdschrift Oude Muziek, 2024/1, p. 14-15
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!