Model of an Armed Longboat

Rijkswerf Vlissingen, 1828 - 1835

Getuigd spantmodel op een standaard. Gladboordige dubbelriems barkas, rondspant met bijna vlakke zeeg en platte spiegel; een voorplecht, negen doften en acht spoorstokken en een open kajuit met zijdoften. Midscheeps een braadspil waaronder een taps toelopende vierkante houten koker met een gat door de huid: hiermee werden zware ankers gelicht. De voorsteven is gekoperd en is voorzien van een schijf. Driedelige spanten. Eenvoudig roer met een helmstok die over de roerkoning past. Het tuig bestaat uit een groot loggerzeil en een sprietzeil met papegaaistok als druil. De onderslede van de carronade bestaat uit twee stukken en loopt over de gehele lengte van de boot. De carronade wordt ook met het braadspil bewogen, die tevens gebruikt wordt samen met de kipstut voor het lichten van ankers. Als losse onderdelen verder een loopgang, een pomp, twee boothaken, twintig roeiriemen en laadgerei voor het geschut. Schaal 1:20 (schaal op model).

  • Artwork typeship model, instruction model, fully rigged model
  • Object numberNG-MC-682
  • Dimensionsheight 51 cm (rigged) x length 81.2 cm x width 18.3 cm
  • Physical characteristicswood, brass, rope and textile

Rijkswerf Vlissingen

Model of an Armed Longboat

Flushing, 1828 - 1835

Inscriptions

  • inscription, on the stand:BARKAS VAN 20 RIEMEN - 1/20e der WARE GROOTTE

Provenance

...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883

Object number: NG-MC-682


Entry

Rigged wooden frame model of a longboat with sails, mounted on a stand.

Carvel-built, double-banked launch with a round bottom, an almost flat sheer, and a square stern (flat with a skeg). The model has a small foredeck, nine thwarts with eight stretchers and an open cockpit with side-benches. Amidships there is a winch, underneath which there is a square casing with a hole through the bottom: this installation was used to lift heavy anchors. The stem is coppered and has a sheave. The frames are made of three parts. It has a basic rudder with a tiller fitting over the rudder head. The rigging consists of a main dipping lugsail and a spritsail mizzen with a jigger bumpkin. The slide for the carronade, that runs along the entire length of the boat, is made out of two parts. The carronade is also moved by means of the windlass amidships, which, together with the fish davit that can be fitted in the floor of the cockpit, also serves to lift anchors. Additional accessories include a gangway, a hand pump, two boat hooks, twenty oars and loading equipment for the carronade.

The model represents a longboat according to the regulations of the Dutch Navy of 1828.1HNA 2.12.01 Min. Marine, Res. 20/11/1828 N9. Obreen mentions that the installation for lifting heavy anchors with the hole in the bottom had been used in the Netherlands for a long time, but that in the United Kingdom the practice only came into use around 1858.2J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 682.

Scale (on model) 1:20.


Literature

J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 682; G.P.J. Mossel, Handleiding tot de kennis van het schip, Amsterdam 1859, pp. 372-73


Citation

J. van der Vliet, 2016, 'Rijkswerf Vlissingen, Model of an Armed Longboat, Flushing, 1828 - 1835', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200315868

(accessed 10 December 2025 15:43:33).

Footnotes

  • 1HNA 2.12.01 Min. Marine, Res. 20/11/1828 N9.
  • 2J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 682.