Getting started with the collection:
Mary, Joseph and three angels
Adriaen van Wesel (c. 1417-after 1490), Utrecht, 1475-1477, oak, stripped of polychromy
These figures were part of a large altar in the chapel of the Confraternity of Our Lady in ‘s Hertogenbosch. This was a highly innovative altar, with its lively, expressive scenes and figures. Five fragments are arranged here in their original order. The adoration of the newborn Child (now missing) by the Virgin, Joseph and the angels was at the very centre of the altar.
- Artwork typesculpture
- Object numberBK-NM-11647
- Dimensionsheight 45.3 cm x width 37.5 cm x depth 23.5 cm
- Physical characteristicseikenhout met sporen van polychromie
Discover more


Identification
Title(s)
Joseph with Three Musician Angels, Fragment from the Marian Altar of the Illustrious Brotherhood of Our Blessed Lady in Den Bosch
Object type
Object number
BK-NM-11647
Description
Op een sterk oplopend grondje en voor een opstaande wand knielen drie naar links gerichte engelen: één laat beide handen glijden over de dubbele rij toetsen van een opengeslagen klavichord en schijnt daarbij te zingen; de engel vooraan links, blij toeziend, houdt een vedel tegen de schouder; de derde leunt met vreugdevolle nieuwsgierigheid naar voren en bespeelt de luit. Achter hen buigt Jozef zich met ernstige belangstelling voorover, terwijl hij de rechterhand bij het hoofd houdt voor het afnemen van een hoofddeksel (dat verloren ging). Hij is gekleed in monnikspij, waarvan de kap is teruggevallen; de engelen dragen gegorde alben.
Part of catalogue
Catalogue reference
- A. Pit, 'De veiling Heeswijk en de aanwinsten van het Nederlandsch Museum', Bulletin van de Nederlandse Oudheidkundige Bond III (1901/1902), p. 11.
- P.T.A. Swillens, 'De Utrechtse beedlhouwer Adriaen van Wesel, ca. 1420-(na) 1489', Oud-Holland LXIII (1948), p. 159.
- F. van der Meer, "Kerstmuziek op de stalvloer", Openbaar Kunstbezit (1960), p. 21a-b.
- P.T.A. Swillens, Mens en Melodie (1958), p. 75-77.
- O. Wertheimer, Der Meister der Molsheimer Reliefs', Pantheon III (1929), p. 119.
- J. Leeuwenberg, 'Het werk van den Meester der Musicerende Engelen en het vraagstuk van Jacob van der Borch opnieuw beschouwd', Oud-Holland LXIII (1948), p. 177, afb. 3.
- W. Vogelsang, 'Noord-Nederlandsche Beeldhouwwerken : De Meester van het Sterfbed van Maria ', Oudheidkundig Jaarboek V (1925), p. 185-200, afb. X.
- N. von Holst, 'Die Engel in der Weihnachtsnacht : Vom Werden und Wesen des Christi-Geburt-Bildes', Weltkunst XL (1970), nr. 24, p. 1625.
- W. Vogelsang, 'De Nederlandsche Beeldhouwkunst', Elsevier's geïllustreerd Maandschrift XXXI (1906), p. 374-375, afb. 4.
- A. Pit, 'Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst te Amsterdam - Aanwinsten', Bulletin van de Nederlandse Oudheidkundige Bond VI (1905), p. 13.
- S. Muller Fz., 'De beelden der graftombe van bisschop Rudolf van Diepholt', De Nederlandse Musea I (1916), p. 7.
- G. Lemmens en G. de Werd, 'Een onbekend fragment van Adriaen van Wesels Maria-altaar van de Onze Lieve Vrouwe Broederschap?', Antiek VI (1971), p. 171.
- P.T.A. Swillens, 'Beeldhouwers en Beeldhouwkunst, in: J. Romijn, Hart van Nederland : Een boek over de stad en de provincie Utrecht, Utrecht, 1950, p. 217.
Creation
Creation
sculptor: Adriaen van Wesel, Utrecht
Dating
c. 1475 - c. 1477
Search further with
Material and technique
Physical description
eikenhout met sporen van polychromie
Material
Dimensions
height 45.3 cm x width 37.5 cm x depth 23.5 cm
Explanatory note
Het fragment wordt op stilistische gronden aan dezelfde hand toegeschreven als de twee in het gildehuis van de Illustere Lieve V rouwe- Broederschap te ' s- Hertogen bosch aanwezige groepen. Deze groepen, nog in hun oude bakken bewaard, zijn, zoals uit de archieven blijkt, onderdelen van het voorm. O.L. Vrouwealtaar, dat de broederschap in 1475 aan de Utrechter Adriaen van Wesel opdroeg te vervaardigen en dat in 1477 gereed kwam. Dit retabel werd geplaatst in de kapel van 0.L. Vrouw in de St. Janskerk. Ook de herkomst van het onderhavige fragment wijst in deze richting. In de voorm. verz. B. Oppenheim te Keulen bevond zich een groep van de Drie Koningen, welke de linkerhelft van dit fragment kan zijn geweest. Ook BK-NM-11713 kan tot BK-NM-11647. hebben behoord, maar dan niet tezamen met de Koningen, daar Maria bij die scène immers altijd zittend wordt afgebeeld. Het handgebaar van Jozef is te vergelijken met dat op een schilderij van Albert Bouts in het Museum te Antwerpen (M.J. Friedländer, Die altniederländische Malerei, III,1925, p. 69 pl. liv). De pij met capuchon wijst niet op een herder, zoals soms werd beweerd, doch op Jozef. [J. Leeuwenberg (o.c.)]
This work is about
Subject
Place
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
? Commissioned by the Illustrious Brotherhood of Our Blessed Lady [Illustre Lieve Vrouwe Broederschap], Den Bosch, 1475;{Archive Illustrious Brotherhood of Our Blessed Lady, Den Bosch, _Accounts 1475-76_, fols. 207v to 208v. See P.T.A. Swillens, `De Utrechtse beeldhouwer Adriaen van Wesel, ca. 1420-(na) 1489´, _Oud Holland_ 63 (1948), pp. 149-64, esp. pp. 150-51; W. Halsema-Kubes et al., _Adriaen van Wesel. Een Utrechtse beeldhouwer uit de late middeleeuwen (ca. 1417/ ca. 1490)_, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1980-81, suppl. 1, 1475.} installed in the Sint-Janskathedraal, Den Bosch, 1477;{Archive Illustrious Brotherhood of Our Blessed Lady, Den Bosch, _Accounts 1477_, fol. 265v. See P.T.A. Swillens, `De Utrechtse beeldhouwer Adriaen van Wesel, ca. 1420-(na) 1489´, _Oud Holland_ 63 (1948), pp. 149-64, esp. p. 152; W. Halsema-Kubes et al., _Adriaen van Wesel. Een Utrechtse beeldhouwer uit de late middeleeuwen (ca. 1417/ ca. 1490)_, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1980-81, suppl. 1, 1477.} ? dismantled during the iconoclastic revolt, transferred to a safer, unknown location, 1566;{Archive Illustrious Brotherhood of Our Blessed Lady, Den Bosch, _Accounts 1566-67_. See W. Halsema-Kubes et al., _Adriaen van Wesel. Een Utrechtse beeldhouwer uit de late middeleeuwen (ca. 1417/ ca. 1490)_, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1980-81, suppl. 2, 1566-67.} ? reinstalled in the Sint-Janskathedraal, Den Bosch, 1567;{Archive Illustrious Brotherhood of Our Blessed Lady, Den Bosch, _Accounts 1566-67_. See W. Halsema-Kubes et al., _Adriaen van Wesel. Een Utrechtse beeldhouwer uit de late middeleeuwen (ca. 1417/ ca. 1490)_, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1980-81, suppl. 2, 1566-67.} ? transferred to the Confraternity House, Hinthamerstraat, Den Bosch, 1629;{W. Halsema-Kubes et al., _Adriaen van Wesel. Een Utrechtse beeldhouwer uit de late middeleeuwen (ca. 1417/ ca. 1490)_, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1980-81), p. 36.} ...; sale, Jonkheer Donas Theodoric Albéric van den Bogaerde (1829-1895), Heeswijk Castle, sold on the premises (Frederik Muller), 24 September 1901, no. 202, fl. 1950, to the museum, with support from the Vereniging Rembrandt
Documentation
- A. Pit, 'De veiling Heeswijk en de aanwinsten van het Nederlandsch Museum', Bulletin van de Nederlandse Oudheidkundige Bond III (1901/1902), p. 11.
- P.T.A. Swillens, 'De Utrechtse beedlhouwer Adriaen van Wesel, ca. 1420-(na) 1489', Oud-Holland LXIII (1948), p. 159.
- F. van der Meer, "Kerstmuziek op de stalvloer", Openbaar Kunstbezit (1960), p. 21a-b.
- P.T.A. Swillens, Mens en Melodie (1958), p. 75-77.
- O. Wertheimer, Der Meister der Molsheimer Reliefs', Pantheon III (1929), p. 119.
- J. Leeuwenberg, 'Het werk van den Meester der Musicerende Engelen en het vraagstuk van Jacob van der Borch opnieuw beschouwd', Oud-Holland LXIII (1948), p. 177, afb. 3.
- W. Vogelsang, 'Noord-Nederlandsche Beeldhouwwerken : De Meester van het Sterfbed van Maria ', Oudheidkundig Jaarboek V (1925), p. 185-200, afb. X.
- N. von Holst, 'Die Engel in der Weihnachtsnacht : Vom Werden und Wesen des Christi-Geburt-Bildes', Weltkunst XL (1970), nr. 24, p. 1625.
- W. Vogelsang, 'De Nederlandsche Beeldhouwkunst', Elsevier's geïllustreerd Maandschrift XXXI (1906), p. 374-375, afb. 4.
- A. Pit, 'Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst te Amsterdam - Aanwinsten', Bulletin van de Nederlandse Oudheidkundige Bond VI (1905), p. 13.
- S. Muller Fz., 'De beelden der graftombe van bisschop Rudolf van Diepholt', De Nederlandse Musea I (1916), p. 7.
- G. Lemmens en G. de Werd, 'Een onbekend fragment van Adriaen van Wesels Maria-altaar van de Onze Lieve Vrouwe Broederschap?', Antiek VI (1971), p. 171.
- P.T.A. Swillens, 'Beeldhouwers en Beeldhouwkunst, in: J. Romijn, Hart van Nederland : Een boek over de stad en de provincie Utrecht, Utrecht, 1950, p. 217.
Related objects
Related
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!