Steam engine indicator

P.N. Rijk (mentioned on object), A.M. de Jong (mentioned on object), 1865

McNaughts indicateur voor stoommachines bestaat uit een buisvormig lichaam waaraan een draaiende koker op een arm is bevestigd. Een touwtje, dat onderaan om de koker is gerold, kan met een eind aan een bewegend machine-onderdeel worden bevestigd, zodat bij iedere slag de koker draait en dan door de opgerolde veer onder in de koker weer in zijn originele stand wordt teruggedraaid. Op de koker wordt een papier bevestigd. In het lichaam is een zuiger met zuigerstang onder een veer aangebracht, die door stoom of vacuum op en neer bewogen wordt. Met de kraan aan de onderzijde wordt het lichaam op de cylinder geschroefd, zodat de zuiger van de indicateur gelijk met de zuiger van de stoommachine en proportioneel met de stoom- en vacuumdruk op en neer beweegt.

  • Artwork typeindicator
  • Object numberNG-MC-1061
  • Dimensionsheight 35 cm x width 10 cm x depth 5.4 cm
  • Physical characteristicsbrass, copper, iron and rope

P.N. Rijk, A.M. de Jong

Indicator

Rotterdam, Rotterdam, United Kingdom, 1865

Inscriptions

  • inscription, near the piston:P.N. RYK & A.M. DE JONGE / ROTTERDAM

Provenance

...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883

Object number: NG-MC-1061


Entry

William McNaught’s indicator for steam engines consists of a tubular brass body and a movable barrel mounted on a bracket alongside the body. A string coiled around the bottom of the barrel is fixed to a moving part of the engine. At every stroke, the string turns the barrel and a watch spring coiled in the bottom of the barrel turns it back to its original position. A piece of paper is wound around the barrel and secured with a pair of clamps. In the body, a piston with piston rod is fixed beneath a spiral spring, which the piston, when forced upwards by the steam or sucked downwards by the vacuum, either compresses or extends. The cock at the lower end of the body is screwed into the cylinder cover, so that the indicator piston will move simultaneously with the cylinder piston and proportionate to the pressure of steam and the vacuum strength. A pencil with a knife hinge is attached to the piston rod of the indicator and the point of the pencil presses on the paper secured to the barrel. If the barrel did not move, the pencil would merely trace a vertical line on the paper, but the combined movements of barrel and piston trace a curve on the paper which is called the indicator diagram, which determines the nature of the engine’s performance.

McNaught’s specific improvement of James Watt’s indicator was the barrel,1British Patent 7/3/1850, no. 12988; ‘Indicator van McNaught’, Uittreksels uit vreemde tijdschriften. Verhandelingen van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (1858-59), p. 13. whereas Watt used a simple flat writing pad.


Literature

British Patent 7/3/1850, no. 12988; ‘Indicator van McNaught’, Uittreksels uit vreemde tijdschriften. Verhandelingen van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (1858-59), p. 13; J. Bourne, A Treatise on the Steam-Engine in its Various Applications to Mines, Mills, Steam Navigation, Railways, and Agriculture, London 1861 (5th ed.), pp. 121-22 with ill.; J.M. Obreen et al., handwritten inventory list for items 944 to 1431, 1884, manuscript in HNA 476 RMA, inv. no. 1089, no. 1061


Citation

J. van der Vliet, 2016, 'P.N. Rijk and A.M. de Jong, Indicator, Rotterdam, 1865', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200316053

(accessed 13 December 2025 21:22:34).

Footnotes

  • 1British Patent 7/3/1850, no. 12988; ‘Indicator van McNaught’, Uittreksels uit vreemde tijdschriften. Verhandelingen van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (1858-59), p. 13.