Getting started with the collection:
Allegory of Free Love
Joseph Pierre Vianey, 1761
Allegorie op de vrije liefde: een heer, een monnik en een bedelaar sprekend met twee vissers die een naakte vrouw in een net gevangen hebben.
- Artwork typepainting
- Object numberSK-C-1542
- Dimensionsdepth 6.0 cm, height 58.5 cm x width 81.5 cm x thickness 3.7 cm
- Physical characteristicsolieverf op doek


Identification
Title(s)
- Allegory of Free Love
- Allegory of Free Love: A Gentleman, a Monk and a Beggar Speaking with two Fishermen who Have Caught a Woman in a Net (former title)
- Allegorie op de vrije liefde: een heer, een monnik en een bedelaar sprekend met twee vissers die een vrouw in een net gevangen hebben (former title)
Object type
Object number
SK-C-1542
Description
Allegorie op de vrije liefde: een heer, een monnik en een bedelaar sprekend met twee vissers die een naakte vrouw in een net gevangen hebben.
Inscriptions / marks
- inscription: ‘Wij hebben deez list zoo wel bedagt / Dat dit visje 's in ons net gebragt // Vissers hebt gij van die vis te veel / Soo verkoopt mij daarvan ook een deel // Och had ik zulken vis in't clooster 't eten / Hoe haast zoud ik dan alle vleesch vergeten // Zulken soort van visjes hebben 't mij gedaan / Dat ik daarvoor moet op dees krukken gaan.’
- signature and date: ‘P. Vianey f. 1761’
Creation
Creation
painter: Joseph Pierre Vianey
Dating
1761
Search further with
Material and technique
Physical description
olieverf op doek
Material
Dimensions
- depth 6.0 cm
- height 58.5 cm x width 81.5 cm x thickness 3.7 cm
This work is about
Subject
Acquisition and rights
Credit line
On loan from the Koninklijk Oudheidkundig Genootschap
Copyright
Provenance
…; donated to the Koninklijk Oudheidkundig Genootschap by Abraham Bredius (1855-1946), The Hague, 1880;{van Thiel 1995, p. 59} on loan to the museum from the Koninklijk Oudheidkundig Genootschap since 1973
Remarks
Please note that this provenance was formulated with a special focus on provenance research for the years 1933-45 and could therefore be incomplete. There may be more (mostly earlier) provenance information known in the museum. In case this item has an uncertain or incomplete provenance for the years 1933-45, the Rijksmuseum welcomes information and assistance in the investigation and clarification of the provenance of all works during that era.
Documentation
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!