Getting started with the collection:
Model of a trunk engine
Petrus van der Loo, 1855
The trunk engine, invented by the British engineer John Penn, greatly improved steam propulsion for ships. Penn’s use of a ‘trunk’, or cylindrical case, housing a connecting rod, instead of a beam or side lever, made the engine more compact and allowed it to be installed horizontally across a vessel’s keel. A number of Dutch naval ships were fitted with the trunk engine. This model represents a 150 h.p. engine.
- Artwork typescale model, demonstration model, technical model
- Object numberNG-MC-528
- Dimensionsheight 84.5 cm x width 82.5 cm x depth 37 cm
- Physical characteristicswood, brass and iron
Discover more
Identification
Title(s)
- Model of a trunk engine
- Model of a Trunk Engine
Object type
Object number
NG-MC-528
Description
Model van een 150 pk trunkmachine of kokermachine in een dwarsdoorsnede van een schip geplaatst. Geen ketel; de schroefas is ingekort en voorzien van een tweebladige parabolische schroef; de machine kan men draaien met een zwengel. Op het model zijn weergegeven: twee liggende cylinders met kokers; condensorkast met vier luchtpompen; twee stoomschuiven met dubbele excentriek op de krukas en regelaar boven op de condensor; stoomtoevoer regelaar op extra excentriek. Bij deze direkt werkende machine naar ontwerp van John Penn werd de zuiger voorzien van een ronde pijp, de trunk genaamd, die door de cylinder steekt en erin beweegt: de trunk vervangt de zuigerstang en sluit de cylinder af. De kruk zit direkt in de trunk aan de zuiger vast met een pin en kan erin op en neer bewegen met de krukas, terwijl hij samen met de trunk heen en weer beweegt. Het geheel maakte de overbrenging veel compacter, zodat de machine in de breedte van het schip geplaatst kon worden.
Part of catalogue
Creation
Creation
- model maker: Petrus van der Loo, Netherlands
- after design by John Penn, Netherlands
Dating
1855
Search further with
Material and technique
Physical description
wood, brass and iron
Dimensions
height 84.5 cm x width 82.5 cm x depth 37 cm
Explanatory note
Verschillende Nederlandse marineschepen werden met de trunkmachine uitgerust, waaronder de Medusa, de Prinses Amalia, de Admiraal van Wassenaer en de Evertsen.
This work is about
Subject
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Documentation
- H. Huijgens, 'De schroefmachine', Verhandelingen en berigten betrekkelijk het zeewezen (1853) nr. 2, p. 295-332.
- J.M. Dirkzwager, 'De introductie van de "waterschroef" in de Nederlandse Marine', Industriële archeologie 3 (1983) nr. 7, p. 80-96.
- John Bourne, A Treatise on the Steam-Engine in its Various Applications to Mines, Mills, Steam Navigation, Railways, and Agriculture, London 1861 [5th ed.], p. 40, 313-314, afb. 30.
- J.M. Dirkzwager, 'Problemen en oplossingen bij de ontwikkeling van de stoomvaart in Nederland', Erfgoed van industrie en techniek 1 (1992) nr.3, p. 74-90, afb. p. 87.
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!
Petrus van der Loo
Model of a Trunk Engine
Netherlands, Netherlands, 1855
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Object number: NG-MC-528
Entry
Model of a 150 hp trunk engine, fitted in the cross section of a ship, mounted on brass stands.
The screw shaft is shortened and fitted with a two-blade parabolic screw. The engine can be turned with a handle. The model shows two horizontal cylinders with trunks, the condenser casing with four air pumps, two steam valves with double eccentrics on the crankshaft and a control wheel on the condenser, and two steam admission valves on eccentrics.
In this direct-drive screw engine built according to John Penn’s (1805-1878) design, the piston is supplied via a round pipe called a trunk, which moves within the cylinder. The trunk replaces the piston rod and seals off the cylinder. The crank’s connecting rod is directly attached to the piston in the middle of the trunk, which allows the connecting rod sufficient space to follow the up-and-down movement of the crank while moving forwards and backwards with the trunk.
This design resulted in a much more compact transmission and allowed the engine to be placed sideways in the hull of the ship and consequently very low, beneath the waterline, better protected from possible enemy fire. Several Dutch ships were equipped with a trunk engine of this design, among them Medusa, Prinses Amalia, Admiraal van Wassenaer and Evertsen.1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 528.
Petrus van der Loo (1806-1864) made this model under supervision of H. Huijgens, Inspector of ’s Rijks Stoomvaartdienst.
Literature
H. Huijgens, ‘De schroefmachine’, Verhandelingen en berigten betrekkelijk het zeewezen (1853), no. 2, pp. 295-332 and pl., p. 295 ff.; J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 528; J. Bourne, A Treatise on the Steam-Engine in its Various Applications to Mines, Mills, Steam Navigation, Railways, and Agriculture, London 1861 (5th ed.), pp. 40, 313-14, pl. XXX; J.M. Dirkzwager, ‘Problemen en oplossingen bij de ontwikkeling van de stoomvaart in Nederland’, Erfgoed van Industrie en Techniek 3 (1992), pp. 74-90, p. 87; J.M. Dirkzwager, ‘De Nederlandse marine als pionier in de technische ontwikkeling. Schroefvoortstuwing in het tweede en derde kwart van de negentiende eeuw’, Tijdschrift voor Zeegeschiedenis 12 (1993), no. 1, pp. 13-26, pp. 25-27; A.A. Lemmers, Techniek op schaal. Modellen en het technologiebeleid van de Marine 1725-1885, Amsterdam 1996, pp. 249-67; A.A. Lemmers and G. Boven, Nederland en Japan. Bijzondere betrekkingen 1600-1868, Den Helder 2000, p. 34; J. Holtrop et al., ‘Schroefvoortstuwing. Een 19e eeuwse technische uitdaging’, Scheepshistorie 17 (2014), pp. 48-71
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'Petrus van der Loo, Model of a Trunk Engine, Netherlands, 1855', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200315817
(accessed 6 December 2025 19:33:25).Footnotes
- 1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 528.











