Getting started with the collection:
Model of a Dry Dock
anonymous, c. 1778
Blokmodel van een droogdok. Het heeft een rechthoekig bassin aan de landzijde. In het bassin werd water uit het dok gepompt, dat onderlangs terug kon worden gesluisd om het vollopen van het dok te versnellen. De ingang van het dok wordt afgesloten met een schipdeur met dubbele kiel; hiervoor zijn zeven sponningen in de ingang van het dok aangebracht, hoewel de schipdeur slechts op vijf plaatsen past. In het dok zelf zijn stapelblokken geplaatst.
- Artwork typedemonstration model
- Object numberNG-MC-4
- Dimensionsmodel: height 16.8 cm x width 146.2 cm x depth 46.4 cm, packaging capsule: height 26 cm x width 154 cm x depth 52 cm
- Physical characteristicswood
Identification
Title(s)
Model of a Dry Dock
Object type
Object number
NG-MC-4
Description
Blokmodel van een droogdok. Het heeft een rechthoekig bassin aan de landzijde. In het bassin werd water uit het dok gepompt, dat onderlangs terug kon worden gesluisd om het vollopen van het dok te versnellen. De ingang van het dok wordt afgesloten met een schipdeur met dubbele kiel; hiervoor zijn zeven sponningen in de ingang van het dok aangebracht, hoewel de schipdeur slechts op vijf plaatsen past. In het dok zelf zijn stapelblokken geplaatst.
Part of catalogue
Creation
Creation
- model maker: anonymous, France (possibly)
- after design by Antoine Groignard, France
Dating
c. 1778
Search further with
Material and technique
Physical description
wood
Dimensions
- model: height 16.8 cm x width 146.2 cm x depth 46.4 cm
- packaging capsule: height 26 cm x width 154 cm x depth 52 cm
Explanatory note
Het model werd in 1798 van de Hollandse Kamer van het Zeecomptoir aan J.P. Asmus, equipagemeester van ’s Landswerf te Amsterdam, overgedragen. Dit droogdok naar ontwerp van de Franse ingenieur Groignard is in 1778 te Toulon gebouwd. Het meest typische van dit ontwerp was het bassin, waarin 1000 kubieke meter water uit het dok kon worden gepompt. Veertig kettingpompen werden voor het legen van het dok gebruikt.
This work is about
Subject
Exhibitions
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
…; transferred from the Hollandse Kamer van het Zeecomptoir (Chamber of Maritime Commerce of Holland), Amsterdam, to 's Lands Werf (Navy dockyard) Amsterdam, 18 April 1798;{HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. K2 no. 8.} Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague; transferred to the museum, 1883
Documentation
Wiebeking & Kröncke, Algemeine auf Geschichte und Erfarung gegründete Theorie, theoretisch-practische Wasserbaukunst, 2 vols., Darmstadt 1798.
Related objects
Related
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!
anonymous, after Antoine Groignard
Model of a Dry Dock
? France, France, c. 1778
Conservation
- Ab Hoving, november 2002: woodworm treatment; revarnished
Provenance
…; transferred from the Hollandse Kamer van het Zeecomptoir (Chamber of Maritime Commerce of Holland), Amsterdam, to 's Lands Werf (Navy dockyard) Amsterdam, 18 April 1798;1HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. K2 no. 8. Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague; transferred to the museum, 1883
Object number: NG-MC-4
Entry
Wooden block model of a dry dock.
The model has a rectangular basin for drainage on the landward side. The use of the basin increased the dock’s flooding speed: the water was returned to the dock through tunnels underneath the dock’s floor. The dock’s entrance is sealed off with a double-keeled caisson, for which there are seven rabbets (although the caisson only fits in five positions). In the dock, keel-blocks are in place.
In 1798, the model was transferred from the Hollandse Kamer van het Zeecomptoir (Chamber of Maritime Commerce of Holland) in Amsterdam to the Navy dockyard where it was received by Dockyard Superintendent Jochem Pietersz Asmus (1755-1837).2HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. K2 no. 8. This dry dock was built after the design by the French engineer Antoine Groignard (1727-1799) in Toulon in 1778.3J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 4. Its distinctive feature is the basin used for drainage, which could contain up to 1,000 cubic metres of water. Forty chain pumps were used to empty the dock.
Another model of the Toulon dry dock is in the collection of the Musée national de la Marine in Paris.4Paris, Musée national de la Marine, inv. no. MnM 1 PA 7, see F. Chapelay (ed.), Trésors du Musée national de la Marine, Paris 2006, p. 70.
Scale unknown.
Literature
C.F. Wiebeking and C. Kröncke, Allgemeine auf Geschichte und Erfahrung gegründete theoretisch-practische Wasserbaukunst, 2 vols., Darmstadt 1798; J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 4; R.M. Haubourdin et al., De physique existentie dezes lands. Jan Blanken, inspecteur-generaal van de waterstaat (1755-1838), exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1987, no. 24; M. Marzari, Progetti per l’imperatore. Andrea Salvini ingegnere a l’arsenal 1802-1817, Trieste 1990, pp. 80-81, pl. XXXVIII; F. Chapelay (ed.), Trésors du Musée national de la Marine, Paris 2006, p. 70
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'anonymous, Model of a Dry Dock, France, c. 1778', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20053168
(accessed 16 December 2025 00:09:36).Footnotes
- 1HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. K2 no. 8.
- 2HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. K2 no. 8.
- 3J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 4.
- 4Paris, Musée national de la Marine, inv. no. MnM 1 PA 7, see F. Chapelay (ed.), Trésors du Musée national de la Marine, Paris 2006, p. 70.