Aan de slag met de collectie:
Model van een droogdok
anoniem, ca. 1778
Blokmodel van een droogdok. Het heeft een rechthoekig bassin aan de landzijde. In het bassin werd water uit het dok gepompt, dat onderlangs terug kon worden gesluisd om het vollopen van het dok te versnellen. De ingang van het dok wordt afgesloten met een schipdeur met dubbele kiel; hiervoor zijn zeven sponningen in de ingang van het dok aangebracht, hoewel de schipdeur slechts op vijf plaatsen past. In het dok zelf zijn stapelblokken geplaatst.
- Soort kunstwerkdemonstratiemodel
- ObjectnummerNG-MC-4
- Afmetingenmodel: hoogte 16,8 cm x breedte 146,2 cm x diepte 46,4 cm, capsule: hoogte 26 cm x breedte 154 cm x diepte 52 cm
- Fysieke kenmerkenhout
Identificatie
Titel(s)
Model van een droogdok
Objecttype
Objectnummer
NG-MC-4
Beschrijving
Blokmodel van een droogdok. Het heeft een rechthoekig bassin aan de landzijde. In het bassin werd water uit het dok gepompt, dat onderlangs terug kon worden gesluisd om het vollopen van het dok te versnellen. De ingang van het dok wordt afgesloten met een schipdeur met dubbele kiel; hiervoor zijn zeven sponningen in de ingang van het dok aangebracht, hoewel de schipdeur slechts op vijf plaatsen past. In het dok zelf zijn stapelblokken geplaatst.
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
- modelmaker: anoniem, Frankrijk (mogelijk)
- naar ontwerp van Antoine Groignard, Frankrijk
Datering
ca. 1778
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
hout
Afmetingen
- model: hoogte 16,8 cm x breedte 146,2 cm x diepte 46,4 cm
- capsule: hoogte 26 cm x breedte 154 cm x diepte 52 cm
Toelichting
Het model werd in 1798 van de Hollandse Kamer van het Zeecomptoir aan J.P. Asmus, equipagemeester van ’s Landswerf te Amsterdam, overgedragen. Dit droogdok naar ontwerp van de Franse ingenieur Groignard is in 1778 te Toulon gebouwd. Het meest typische van dit ontwerp was het bassin, waarin 1000 kubieke meter water uit het dok kon worden gepompt. Veertig kettingpompen werden voor het legen van het dok gebruikt.
Dit werk gaat over
Onderwerp
Tentoonstellingen
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
…; transferred from the Hollandse Kamer van het Zeecomptoir (Chamber of Maritime Commerce of Holland), Amsterdam, to 's Lands Werf (Navy dockyard) Amsterdam, 18 April 1798;{HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. K2 no. 8.} Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague; transferred to the museum, 1883
Documentatie
Wiebeking & Kröncke, Algemeine auf Geschichte und Erfarung gegründete Theorie, theoretisch-practische Wasserbaukunst, 2 vols., Darmstadt 1798.
Gerelateerde objecten
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
anonymous, after Antoine Groignard
Model of a Dry Dock
? France, France, c. 1778
Conservation
- Ab Hoving, november 2002: woodworm treatment; revarnished
Provenance
…; transferred from the Hollandse Kamer van het Zeecomptoir (Chamber of Maritime Commerce of Holland), Amsterdam, to 's Lands Werf (Navy dockyard) Amsterdam, 18 April 1798;1HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. K2 no. 8. Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague; transferred to the museum, 1883
Object number: NG-MC-4
Entry
Wooden block model of a dry dock.
The model has a rectangular basin for drainage on the landward side. The use of the basin increased the dock’s flooding speed: the water was returned to the dock through tunnels underneath the dock’s floor. The dock’s entrance is sealed off with a double-keeled caisson, for which there are seven rabbets (although the caisson only fits in five positions). In the dock, keel-blocks are in place.
In 1798, the model was transferred from the Hollandse Kamer van het Zeecomptoir (Chamber of Maritime Commerce of Holland) in Amsterdam to the Navy dockyard where it was received by Dockyard Superintendent Jochem Pietersz Asmus (1755-1837).2HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. K2 no. 8. This dry dock was built after the design by the French engineer Antoine Groignard (1727-1799) in Toulon in 1778.3J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 4. Its distinctive feature is the basin used for drainage, which could contain up to 1,000 cubic metres of water. Forty chain pumps were used to empty the dock.
Another model of the Toulon dry dock is in the collection of the Musée national de la Marine in Paris.4Paris, Musée national de la Marine, inv. no. MnM 1 PA 7, see F. Chapelay (ed.), Trésors du Musée national de la Marine, Paris 2006, p. 70.
Scale unknown.
Literature
C.F. Wiebeking and C. Kröncke, Allgemeine auf Geschichte und Erfahrung gegründete theoretisch-practische Wasserbaukunst, 2 vols., Darmstadt 1798; J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 4; R.M. Haubourdin et al., De physique existentie dezes lands. Jan Blanken, inspecteur-generaal van de waterstaat (1755-1838), exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1987, no. 24; M. Marzari, Progetti per l’imperatore. Andrea Salvini ingegnere a l’arsenal 1802-1817, Trieste 1990, pp. 80-81, pl. XXXVIII; F. Chapelay (ed.), Trésors du Musée national de la Marine, Paris 2006, p. 70
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'anonymous, Model of a Dry Dock, France, c. 1778', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20053168
(accessed 16 December 2025 09:09:17).Footnotes
- 1HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. K2 no. 8.
- 2HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. K2 no. 8.
- 3J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 4.
- 4Paris, Musée national de la Marine, inv. no. MnM 1 PA 7, see F. Chapelay (ed.), Trésors du Musée national de la Marine, Paris 2006, p. 70.