Ammodo ondersteunt het Rijksmuseum (2019 – 2024) in de totstandkoming van toonaangevende tentoonstellingen waarin topstukken van over de hele wereld in Nederland te zien zijn. In 2024 is dat de tentoonstelling Frans Hals. Eerdere tentoonstellingen binnen deze samenwerking waren Vermeer (2023), Vergeet me niet (2021), Caravaggio-Bernini (2020) en Rembrandt-Velázquez (2019).

Dankzij de bijzondere bruiklenen die met de steun van Ammodo tot stand komen, kunnen het Nederlandse en internationale publiek kennismaken met schilderijen, beelden en andere kunstschatten die niet eerder of zelden in ons land te zien zijn (geweest). Zo steunt Ammodo niet alleen het Rijksmuseum, maar ook de ontwikkeling van kunst en cultuur in heel Nederland.

Het Rijksmuseum speelt een belangrijke rol in het samenbrengen en ontsluiten van topwerken. Ammodo vindt dit van groot belang en levert hier graag een bijdrage aan.

Juliette de Wijkerslooth, directeur Ammodo

FRANS HALS. ZIJN TIJD VER VOORUIT

Uitzonderlijk vernieuwend, vermakelijk en vol lef: Frans Hals was een van de meest bepalende schilders van de 17de eeuw. Zijn eigenzinnige, losse schilderstijl werd zo invloedrijk dat je bijna zou vergeten dat hij hier de grondlegger van was. Na dertig jaar is het daarom tijd voor een nieuw retrospectief. De selectie van zo’n vijftig sleutelwerken omvat schilderijen uit de eigen collectie van het Rijksmuseum en een aantal bijzondere bruiklenen. Zo is De lachende cavalier uit de Wallace Collection in Londen te zien, een werk dat normaal gesproken nooit reist, evenals Malle Babbe (Gemäldegalerie, Berlijn) en het groepsportret Feestmaal van de Officieren van de Sint-Jorisschutterij (Frans Hals Museum, Haarlem), dat voor het eerst ooit de stad Haarlem zal verlaten.

VERMEER

Johannes Vermeer is wereldberoemd om zijn verstilde scènes binnenshuis, zijn ongekende gebruik van helder, kleurrijk licht en zijn overtuigende illusionisme. Nooit eerder werden zoveel schilderijen van Vermeer bij elkaar gebracht: met 28 werken uit de hele wereld was de tentoonstelling in 2023 de grootste solotentoonstelling ooit over de Delftse meester. Bovendien waren veel schilderijen voor het eerst voor het Nederlands publiek te zien, zoals de drie werken uit de Frick Collection in New York en het pas gerestaureerde Brieflezend meisje bij het raam uit de Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden. Andere hoogtepunten waren onder meer Het meisje met de parel uit het Mauritshuis in Den Haag en Vrouw met weegschaal uit The National Gallery of Art in Washington D.C. Dankzij de steun van Ammodo blijft de tentoonstelling voortdurend vanuit huis te bezoeken.

Vergeet me niet, meer dan 100 renaissance portretten: van Dürer tot Sofonisba

Rond 1500 begon de eerste echte bloei van het portret in Europa. Machtige keizers, flamboyante aristocraten en welgestelde burgers; steeds meer mensen lieten zich in de 15de en 16de eeuw vereeuwigen. Met meer dan 100 portretten toonde deze tentoonstelling hoe die geportretteerden zich, uiteraard zo gunstig mogelijk, lieten afbeelden. Door middel van bruiklenen van musea uit heel Europa en de Verenigde Staten kwamen in de tentoonstelling internationale topstukken bijeen van beroemde kunstenaars als Holbein, Dürer, Memling en Titiaan. Een van de hoogtepunten was Petrus Christus’ Portret van een jonge vrouw, dat voor het eerst in bijna dertig jaar door de Gemäldegalerie in Berlijn aan een museum werd uitgeleend.

Caravaggio – Bernini. Barok in Rome

Een tentoonstelling over het ontstaan van de Europese Barok in Rome, met in de hoofdrol schilder Caravaggio (1571 – 1610) en beeldhouwer Bernini (1598 – 1680). Met meer dan zeventig meesterwerken van deze twee kunstenaars en hun tijdgenoten, afkomstig uit internationale musea en particuliere collecties. Met het zelden getoonde jeugdwerk Bacchus van Bernini tot Caravaggio’s betoverende Narcissus bracht deze tentoonstelling in beeld hoe deze revolutie in de westerse kunst in Rome zich ontwikkelde. Een revolutie die uiteindelijk in heel Europa zijn sporen naliet.

Rembrandt – Velázquez. Nederlandse en Spaanse Meesters

Als bijzonder sluitstuk van het Rembrandtjaar 2019, toonde de tentoonstelling Rembrandt – Velázquez topstukken van de grote zeventiende-eeuwse meesters uit Nederland en Spanje. Maar liefst 16 topstukken uit het Museo Nacional del Prado verruilden hun vaste standplaats Madrid tijdelijk in voor Amsterdam. Meesterwerken van Diego Velázquez, Francesco Zurbarán en Giuseppe de Ribera kwamen dankzij deze bruiklenen voor het eerst samen met die van de grootmeesters Rembrandt van Rijn, Johannes Vermeer en Frans Hals.

Ammodo en het Rijksmuseum werken al langer samen; in 2014 en 2016 voor de succesvolle tentoonstellingen Late Rembrandt en Hercules Segers. Ammodo is een non-profit organisatie die projecten initieert en ondersteunt ten behoeve van de ontwikkeling van kunst en wetenschap.